סגור
(אולפן כלכליסט)

כנס תחבורה ירוקה
מיטל להבי: "קיבולת השטח לרכב בת"א תצטמצם לכ-50%"

כך אמרה סגנית ראש עיריית ת"א-יפו ומחזיקת תיק התחבורה בעיר, בפאנל שנערך בכנס תחבורה ירוקה של כלכליסט. לדבריה: חייבים להשקיע הרבה יותר בתחבורה הציבורית. הפתרון לפקקים לא יגיע באמצעות עוד כבישים שאין מקום להכניס אותם, ועוד מקום לרכבים פרטיים. הפתרון הוא מיקרומוביליטי ותחב"צ"

"חייבים להשקיע הרבה יותר בתחבורה הציבורית. עיריית תל אביב מתכננת לשלש את היקף הנת"צים. אבל אם לא יהיה אוטובוסים שיסעו בהם, לא עשינו כלום. כולנו רוצים לפתוח אפליקציה ולראות שיש אוטובוס ישיר מהנקודת המוצא שלנו לנקודה שאליה אנחנו רוצים להגיע" – כך אמרה מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה והבטיחות בדרכים בעיר, במסגרת פאנל בכנס תחבורה ירוקה של "כלכליסט" שנערך היום.

להבי, שדיברה בפאנל בהנחיית כותב שורות אלו, סיפרה איך העולם של תחבורה ירוקה הוא הפתרון לבעיית הפקקים שסותמת את רחובות תל אביב ואת כבישי ישראל. "את הפתרון לפקקים אי אפשר לייצר באמצעות עוד כבישים שאין מקום להכניס אותם, ועוד מקום לרכבים פרטיים שאין איפה לשים אותם", אמרה.
"כשאתה רואה כמה רכבים פרטיים נקנו בשנה הזו – 150 אלף – אתה מבין שאם תתן לזה את המקום המרכזי בעיר לא תגיע רחוק. לכן אני חושבת שאנחנו צריכים לפעול ולעודד תחומים כמו מיקרומוביליטי ותחבורה ציבורית, ולפתח להם יכולות עבודה. כשנכנסות אפליקציות תשלום לתחבורה ציבורית זה לא רק מזרז את הנסיעה של הנהג, זה גם מייצר מאגר נתונים שיכול לשמש לתכנון חכם יותר של התחבורה הציבורית. בדיוק כמו שאנחנו לומדים נתונים מהמיקרומוביליטי שפועל בעיר. אנחנו רואים עלייה מאוד משמעותית בכמות הרכיבות: 150 אלף ביום, מתוכן 35 אלף לתחבורה שיתופית. תארו לעצמכם כמה מכוניות זה מוריד מהכביש, איזה היקף של התניידות זה מאפשר בעיר".

2 צפייה בגלריה
מימין יניב ריבלין כפיר בן שושן מיטל להבי עופר סיני כנס תחבורה ירוקה
מימין יניב ריבלין כפיר בן שושן מיטל להבי עופר סיני כנס תחבורה ירוקה
מימין יניב ריבלין כפיר בן שושן מיטל להבי עופר סיני כנס תחבורה ירוקה

סגנית ראש העיר גם הסבירה איך נערכת העיר להכפלת האוכלוסייה שצפויה בה עד 2040: "אנחנו מחלקים מחדש את המרחב הציבורי, יותר מדרחובים ויותר שבילי אופניים. זה אומר שהקיבולת של השטח לרכב יצטמצם מ-69% מכלל הדרכים ל-56%. התחבורה הציבורית תעלה מ-1% ל-6%, האופניים מ-2% ל-6%. אנחנו נחלק את המרחב מחדש, כדי לאפשר ליותר תנועה לזרום באפיקים אלטרנטיביים. אנחנו נערכים לזה בכמה אפיקי פעולה: מערכת הסעת המונים ירוקה לחלוטין, על זה מלבישים מערך של הלכתיות, מערך של שבילי אופניים, ושינוי בהתייחסות לרכב. צמצום הקיבולת, אבל גם מדיניות חנייה. אנחנו רוצים תעריף חנייה דפרנציאלי, אין דין חנייה במרכז העיר כדין חנייה בפרברי העיר".
פתרון הוליסטי
עופר סיני, מייסד ומנכ"ל HopOn, דיבר על החשיבות של מעסיקים במעבר לתחבורה ירוקה. "הרשויות קיימו רפורמות טובות ומוצלחות, עכשיו זה הזמן גם של המשק כולו", הוא אמר. "החברות הפרטיות צריכות לדעת לשלב עוד אמצעים, כדי לספק חוויית תחבורה חלופית לרכב הפרטי בצורה הוליסטית. לכן הקמנו כלי שאנחנו מכנים 'רב-פס למעסיקים'. אנחנו מנגישים למעסיק אפשרות לתת הטבה לעובד בדמות, למשל, 250 שקל בחודש לאמצעי תחבורה. המעסיק אומר לעובד, אני מעדיף שלא תבזבז את הזמן ברכב הפרטי, יכול להיות שעל הדרך גם אחסוך את החנייה שאתה עולה לי היום, ואני נותן לך תמריץ להשתמש בתחבורה הציבורית. עשו את זה בעולם הארוחות בחברות ההייטק כבר לפני הרבה שנים. מבחינת העובדים זה כבר סטנדרט של הטבת ארוחות. הטבת התחבורה היא הרבה יותר משמעותית. אם המשק והחברות הפרטיות יבינו את המשמעויות של עובד שמגיע למשרד בתחבורה ירוקה או חלופית ולא ברכב הפרטי, שהעובד נהנה יותר והמעסיק נהנה יותר, נגיע לעולם של תחבורה אלטרנטיבית".

2 צפייה בגלריה
קורקינט חשמלי תל אביב 3
קורקינט חשמלי תל אביב 3
קורקינט חשמלי בתל אביב
(צילום: עמית שעל)


כפיר בן שושן מייסד LEO, מייסד ומנכ״ל INOKIM, הוסיף: "אני רואה גידול של מעל 50% במכירות פוסט-קורונה. פנו אלי חברות הרכבים הגדולות בעולם, בבקשה לייצר קורקינט בילט-אין ברכב. אתה תקנה רכב והוא כבר יגיע עם קורקינט. ואז אתה חונה, למשל ברידינג, ונכנס למרכז העיר עם הקורקינט ולא עם הרכב. יותר מזה, דיברנו עם אחת מיצרניות המשאיות הגדולות בעולם על רעיון לתכנון משאית שבמקום שתיכנס לעיר תחנה מחוץ לעיר, וגם שם יהיה קורקינט שישמש למייל האחרון של המשלוח".
יניב ריבלין, מנכ"ל Bird ישראל, אמר שישראל יכולה להפוך למובילה העולמית בתחום התחבורה הירוקה. "יש לנו את כל היכולות", הבטיח. "בירד היא החברה שהקימה את התחום בעולם. נכנסו לפה ב-2018 במקביל לפריז, כשוק הבינלאומי הראשון. למה? כי המיקרומוביליטי כבר היה פה בדמות קורקינטים ואופניים חשמליים בבעלות פרטית. כי אנחנו מאמצים מוקדמים שמבינים שזו הדרך להלחם בפקקים, זו הדרך לתחבורה ירוקה, זו הדרך להוריד מכוניות מהכביש, וכבר היו פה תשתיות. כשהקמנו את הפעילות בלוס אנג'לס, לא היו קורקינטים. אנשים לא הכירו. תל אביב מובילה בתחום, אבל לצערי מחוץ לגוש דן התשתיות צריכות להיות יותר טובות כדי שאנשים ידעו שהם יכולים להשאיר את הרכב הפרטי בבית, להגיע עם מיקרומוביליטי לתחנת רכבת, להגיע לתל אביב, להסתובב בתל אביב ולחזור בחזרה".