סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

לראשונה: מערכת ה-AI לטיפול בחולי סוכרת של DreaMed הישראלית תשמש רופאי משפחה

המערכת מיועדת לסייע לרופאי משפחה ולילדים להחליף המלצות של אנדוקרינולוג מומחה ובכך לחסוך לרבבות חולים המתנה של חודשים ארוכים בתור. החברה, ש-25% ממנה מוחזקים בידי שירותי בריאות כללית, הוקמה ב-2014 מעסיקה כ-30 עובדים בפתח תקווה ובארה"ב

מערכת ה-AI לסיוע בטיפול בחולי סוכרת של דרימד (DreaMed) הישראלית תיכנס לראשונה לפעולה במרכז ברברה דיוויס בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קולורדו. המערכת מיועדת לסייע לרופאי משפחה וילדים להחליף המלצות של אנדוקרינולוג מומחה במהלך התאמת הטיפול המאזן. עד היום חולי סוכרת נאלצו לחכות לרופא מומחה כדי שיתאים להם את הטיפול המתמשך, אולם עם המערכת החדשה המשימה תוכל לעבור לרופאי קהילה ובכך להקל על המומחים ועל החולים שממתינים לא פעם לתור זמן ממושך.
מדובר בפרויקט בן שלוש שנים שמטרתו להרחיב את הגישה לטכנולוגיות ניהול הסוכרת לחולים. את הפרויקט מובילה ד"ר לורל מסר ועשרה חוקרים נוספים. ברחבי העולם יש כיום כחצי מיליארד חולי סוכרת שנאלצים לחכות חודשים ארוכים לתור לרופא מומחה שיקבע את הטיפול שלהם, מה שמעלה את הסיכון בהחמרת מצבם הבריאותי. עם קבלת אישור ה-FDA הרביעי עבור טכנולוגיית ה-AI של החברה כעת מתאפשר כאמור לרופאי משפחה וילדים לתת טיפול לחולי הסכרת ולפתור את הפקק שנוצר במערכות הבריאות.
עד כה שימשה המערכת אנדוקרינולוגים בלבד. שימוש בה על ידי רופאים שאינם מומחים יאפשר לספק המלצות טיפול קליניות ברמה של רופא אנדוקרינולוג. שימוש במערכות AI לטיפול רפואי אינו חדש, אך עד כה הניסיונות השונים - למשל, דרך מערכת ווטסון של IBM לטיפול בחולי סרטן - הניבו תוצאות מאכזבות. השאיפה של דרימד היתה צנועה יותר מזו של IBM: במקום מערכת מטפלת שמחליפה לחלוטין את הרופא, החברה התמקדה במערכת המסייעת לרופאים מומחים ולרופאים שאינם מומחים. הממשל האמריקני מכיר במערכת ה-"Advisor Pro" כמערכת המסייעת בייעוץ הרפואי. כך, הרופא הוא עדיין הגורם המחליט, שמסוגל להתאים את ההמלצות שלה למטופלים.

2 צפייה בגלריה
דרימד
דרימד
המערכת של דרימד. ממתיקה את החיים של חולי סוכרת
(צילום: דרימד )
המערכת נועדה לפתור את המצוקה הקשה בזמינות של רופאים אנדוקרינולוגים. לפי דו"ח AAMC, איגוד הקולג'ים הרפואיים האמריקנים, יש אנדוקרינולוג אחד על כל 41,600 חולי סוכרת. המערכת של דרימד מסוגלת להציע את מינון האינסולין האופטימלי עבור חולי סוכרת מסוגים 1 ו-2, המשתמשים במשאבות אינסולין או בזריקות, תוך התחשבות בנתוני ניטור רציף של רמת הסוכר במדידת גלוקוז או מד גלוקוז בדם. מעבר לטיפול השוטף, יבוצע מחקר נוסף שיבחן את החיסכון למערכות הבריאות בזכות השימוש במערכת המייעלת את הטיפול מחד ומרחיבה את כמות הרופאים שיכולים לטפל בחולי סכרת בזכותה.
הכנסת המערכת לשימוש רחב תתקיים בתחילה בארה"ב, אך בהמשך מתכננים בחברה - שכ-25% ממנה מוחזקים בידי שירותי בריאות כללית ושפותחה בין השאר בבית החולים שניידר - להציע אותה גם בישראל ובמדינות נוספות. את הפרויקט בארה"ב מממנת קרן הלמסלי בסך של 2.7 מיליון דולר, כאשר על פי הערכות מיליון דולר מיועדים לדרימד עבור השימוש במערכת שלה. מדובר בפוטנציאל עסקי ניכר שכן על פי חישובי החברה ניתן להגיע לחיסכון של בין 960 ל-1,930 דולר לעלות מטופל בשנה בזכות התאמה מדויקת של מינוני התרופות. בארה"ב לבדה ישנם לפי הערכות כ-30 מיליון חולי סוכרת כך שמדובר בסכומים משמעותיים מאוד.
2 צפייה בגלריה
דרימד
דרימד
ערן אטלס, מייסד משותף ומנכ"ל דרימד
(צילום: דרימד )
דרימד הוקמה ב-2014 על ידי ערן אטלס המנכ״ל ; פרופסור משה פיליפ, יו״ר ומדען ראשי ; וד״ר רויטל נימרי, המשמשת כראש מחקר ופיתוח. החברה מעסיקה כ-30 עובדים במשרדים בפתח תקווה ובארה''ב.
את DreaMed Diabetes מלווה בנק ההשקעות A-Labs. החברה גייסה עד כה 6.5 מיליון דולר בשני סבבים, פרה-סיד בהובלת מדטרוניק בהיקף של 2 מיליון דולר ב-2014 ו-4.5 מיליון דולר במסגרת סבב A ב-2016 בו השתתפו רומן אברמוביץ' ו-OurCrowd. החברה נמצאת כיום במסגרת סבב גיוס נוסף.