סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ
מנכ"ל מטא מארק צוקרברג ספטמבר 23
מנכ"ל מטא מארק צוקרברג. "מדיה חברתית קשורה לנזק לבריאות הנפשית של צעירים" (בלומברג)

"דם על הידיים": ביקורת חריפה בסנאט על מנכ"לי מטא, טיקטוק ו-X בשל חשיפת קטינים לתוכן פוגעני

מארק צוקרברג ושואו צ'ו היו בין המנכ"לים שהגיעו לחקירה, שבמרכזה מחדלי ההתמודדות של הרשתות עם התמכרות קטינים, חשיפה לתכנים פוגעניים שמעודדים נזק עצמי; סנטור רפובליקני לצוקרברג: "המוצר שלך הורג אנשים. התפקיד שלך הוא להיות אחראי למה שהחברה שלך עושה"

מנכ"לי פלטפורמות המדיה החברתית, ובראשם מארק צוקרברג ממטא ושואו צ'ו מטיקטוק, הגיעו אתמול ל-3.5 שעות של חקירה צולבת ותוקפנית בסנאט האמריקאי, שבמרכזה מחדלי ההתמודדות של הפלטפורמות עם משתמשים קטינים, והכישלון המתמשך שלהן לבלום את החשיפה שלהם לתכנים פוגעניים או כאלו שמעודדים נזק עצמי. "יש לכם דם על הידיים. משתמשים ימותו לפני שתעשו משהו כדי להגן על ילדים", תקפו נבחרי הציבור, שאף השוו את הפלטפורמות לחברות הטבק.
בחודשים האחרונים גובר השיח, בארה"ב ובכלל, סביב הנזק שיכול להגרם לצעירים כתוצאה משימוש רצוף במדיה חברתית. זאת, על רקע אזהרות מומחים שלפיהן משבר הבריאות הנפשית הרחב ממנו סובל דור הצעירים הנוכחי בארה"ב קשור במידה רבה למדיה חברתית. במאי שעבר ראש שירותי בריאות הציבור של ארצות הברית, ד"ר ויווק מרת'י, התריע שיש ממצאים רבים שלפיהם מדיה חברתית מהווה סיכון לבריאות הנפשית ולרווחה של ילדים ומתבגרים. "אין לנו מספיק ראיות על מנת לקבוע שמדיה חברתית בטוחה לילדים. למעשה, יש מספר הולך וגדל של ראיות שהיא קשורה לנזק לבריאות הנפשית של צעירים", הוא אמר.
הפלטפורמות ניסו אמנם לבצע שינויים שיספקו הגנה גדולה יותר ומרחב בטוח בעבור ילדים, אבל היה זה בגדר מעט מדי ומאוחר מדי. באוקטובר, 41 מדינות בארה"ב ומחוז קולומביה תבעו את מטא בבתי משפט פדרליים, בטענה שגרמה במכוון להתמכרות ילדים לפייסבוק ולאינסטגרם.
אתמול, הגיעו ראשי הפלטפורמות הגדולות – צוקרברג, צ'ו, מנכ"לית X (לשעבר טוויטר) לינדה יאקרינו, מנכ"ל סנאפ אוון שפיגל ומנכ"ל דיסקורד ג'ייסון ציטרון – לשימוע בסנאט שהפך מהר מאוד לתחרות בין הפוליטיקאים מי יצליח לתת לחברות את המהלומה הרועשת ביותר.
השימוע נפתח בסרטון בהשתתפות ילדים שנפלו קורבן לניצול מיני ברשת, ובו האשימו את חברות הטכנולוגיה בכך שהכשילו אותם. ואז ניתן האות למתקפת הפוליטיקאים, מימין ומשמאל כאחד. "כל הורה באמריקה מבועת מהזבל שאתם מכוונים לילדים שלנו", אמר הסנטור הרפובליקני טד קרוז. הסנטור הדמוקרטי דיק דורבין הוסיף: "המרדף העקבי של החברות אחרי פעילות ורווחים על בסיס בטיחות בסיסית מסכן את הילדים ואת הנכדים שלנו".
באחד הרגעים הבולטים, הסנטור הרפובליקני ג'וש האולי השתלח ישירות בצוקרברג והאשים אותו: "המוצר שלך הורג אנשים. התפקיד שלך הוא להיות אחראי למה שהחברה שלך עושה. הרווחת מיליארד דולרים על גב האנשים שיושבים כאן (הורים לילדים שנפלו קרבן לתקיפה מינית ברשת, ושישבו באולם הדיונים, ע"כ). לא עשית שום דבר כדי לעזור להם, לא עשית שום דבר כדי לפצות אותם, ולא עשית שום דבר כדי לתקן את המצב".
כשהאולי דרש מצוקרברג להתנצל בפני משפחות הקורבנות, לקול מחיאות כפיים מהיציע, השיב מנכ"ל מטא: "אני מצטער על כל מה שעברתם. זה נורא מה שהמשפחות שלכם עברו. לכן אנחנו משקיעים כל כך הרבה ונמשיך במאמצים כדי אף אחד לא יעבור סבל כמו שלכם". האולי שאל את צוקרברג האם יסכים להקים קרן לפיצוי משפחות הקורבנות מכספו האישי. "אתה ביליונר", הוא ציין. כשצוקרברג ניסה לספק תשובה מתחמקת פסק האולי: "נשמע לי כמו לא".
הדברים של צוקרברג התקבלו בסקפטיות על ידי ההורים בעולם. מרי רודי, שבנה התאבד ב-2021 אחרי שנוצל מינית בפייסבוק מסנג'ר, אמרה לניו יורק טיימס שהמתינה לתגובה ממטא במשך שנתיים. "החברות לא עושות מספיק. די עם הדיבורים", היא הוסיפה.
צוקרברג וצ'ו, זכו למרבית תשומת הלב, והותקפו על כך שאינם תומכים בחקיקה שתקדם בטיחות ילדים ברשת. צ'ו גם התמודד עם שאלות סביב האופן שבו טיקטוק, שנמצאת בבעלות בייטדאנס הסינית, מטפלת במידע של משתמשים אמריקאים.
ברגע אחר, התייחס הסנטור הרפובליקני לינדזי גרהאם להודעה ב-X של עובד טיקטוק ישראל ברק הרשקוביץ, שלפיה התפטר מטיקטוק, תוך שהוא רומז לכך שהדבר קשור לכשל של החברה להתמודד עם תכנים אנטישמיים ואנטי-ישראליים בפלטפורמה שלה. "מר צ'ו, האם אתה יודע שנציג טיקטוק שלך בישראל התפטר אתמול?" שאל הסנטור, והמשיך לאחר שצ'ו השיב בחיוב: "הוא אמר, 'התפטרתי מטיקטוק. ‏אנחנו חיים בתקופה שבה עצם הקיום שלנו כיהודים וישראלים מותקף ובסכנה'. צילומי מסך ממערכת תקשורת פנימית של טיקטוק חשפו איך עובדי הבטיחות והאמון של טיקטוק חגגו את מתקפות הטרור הברבריות של חמאס. למה הוא התפטר?"
צ'ו ניסה להשיב באמירה שטיקטוק אינה מתירה תכנים מסוג זה, אך נקטע שוב ושוב על ידי גרהאם. "אני שואל למה הוא התפטר", אמר הסנטור. "אני בטוח שהיתה לו משרה טובה. הוא ויתר על משרה טובה, כי בפלטפורמה שלך נעשה שימוש לעזור לאנשים שרוצים להרוס את המדינה היהודית. אני לא אומר שאתה רוצה את זה. מר צוקרברג, אני לא אומר שאתה כפרט מעוניין בנזקים. אני אומר שלמוצר שיצרתם יש צד אפל".
שפיגל הותקף על בעיית סחר הסמים ברשת, ונאלץ להציע התנצלות בעקבות מקרים שבהם קטינים מתו ממנת יתר של פנטניל שרכשו בסנאפצ'ט. "אני מצטער שלא הצלחנו למנוע את הטרגדיות האלו", אמר.
יאקרינו ו-X יצאו בזול יחסית מהדיון ולא היתה חשופה לביקורת משמעותית, אחרי שהצהירה בפתח דבריה שפחות מ-1% מהמשתמשים בארה"ב הם בני 18 ומטה. לרוב, מדובר בנתון שלילי מבחינת חברות מדיה חברתית, שמחזרות ומנסות למשוך קהלים צעירים. אבל בהקשר של שימוע זה, היה בו כדי להסית את האש מהחברה. עם זאת, הסנטור הדמוקרטי פיטר וולץ' שאל את יאקרינו על מצבת עובדי האמינות והבטיחות בחברה, שלצד מחלקות אחרות ב-X קוצצו באכזריות לאחר הרכישה על ידי מאסק בסתיו 2022. יאקרינו השיבה רק שמספרם של עובדים אלו עלה ב-14 החודשים האחרונים – תקופה שמתחילה אחרי סבב הפיטורי המאסיבי.
חרף הזעם הקדוש ומנת ההשפלות שהיתה חלקם של חבורת המנכ"לים, ספק אם השימוע יביא לשינוי כלשהו. כפי שמציינים בניו יורק טיימס, מאז 2017, נערכו בקונגרס האמריקאי 33 שימועים בהשתתפות בכירי חברות טכנולוגיה או מדיה חברתית (בעבור צוקרברג, היתה זו ההופעה השמינית), סביב נושאים כמו מחדלי פרטיות, מבצעי השפעה זרה, הפצת תוכני הסתה ושטנה, התנהגות אנטי-תחרותית וחלקן של הפלטפורמות בניסיון ההפיכה בקפיטול ב-6 בינואר 2021. אף אחד מהם לא הביא את החברות לשינוי דרמטי במדיניות או במאמצים שלהן, וחמור מכך לא הוביל לקידום חקיקה שתכפה עליהן שינוי שכזה.
כמו שימועים קודמים של בכירי ענקיות טכנולוגיה בפני הקונגרס, גם מזה יישארו בעיקר סינקים חדים של פוליטיקאים שזכו לכמה שניות של חשיפה, רגעי השפלה של כמה מהאנשים העשירים והחזקים בעולם, ושום שינוי מהותי באופן שבו פועלות הפלטפורמות או במאמצים לאסדר את פעילותן.