סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
תעשיית ה שבבים מחשבים  מעבדים
תעשיית השבבים (צילום: TSMC)

אין שבב תקווה: הדו"חות של חברות השבבים מדכדכים ופסימיים

ההכנסות של טקסס אינסטרומנטס האמריקאית ברבעון הנוכחי צפויות להיות נמוכות מהתחזיות. SK Hynix הדרום קוריאנית דיווחה על ירידה של 20% במחירים של שבבי הזיכרון שהיא מייצרת. התאוששות מהירה של התעשייה ששוויה יותר מחצי טריליון דולר כבר לא תהיה, כנראה

התוצאות הרבעוניות האחרונות שפרסמו טקסס אינסטרומנטס ו-SK Hynix מציגות תמונה קודרת של שוק השבבים ומנפצות את התקוות להתאוששות מהירה בתעשייה בשווי 550 מיליארד דולר.
טקסס אינסטרומנטס האמריקאית, שמייצרת שבבים המשמשים כמעט בכל דבר - החל ממוצרי חשמל ועד לטילים - דיווחה אתמול (ג') כי ההכנסות ברבעון הנוכחי לא צפויות להיות גבוהות מ-4.8 מיליארד דולר - זאת, אף על פי שתחזיות האנליסטים ציפו להכנסות בגובה 4.93 מיליארד דולר. במקביל, הייניקס דיווחה על ירידה של 20% במחירי שבבי הזיכרון ברבעון האחרון והזהירה מ"הידרדרות חסרת תקדים בתנאי השוק". החברה מדרום קוריאה צמצמה גם את הוצאות ההון שלה לשנה הבאה בחצי.
פרסום התוצאות הגיע לאחר מספר ימים של ראלי במניות יצרניות השבבים. מדד המוליכים למחצה של בורסת פילדלפיה, הנחשב למדד בנצ'מרק מרכזי, עלה במשך שבעה ימי מסחר רצופים והתחזק ב-11% מאז אמצע החודש. המשקיעים מנסים לחזות מתי תגיע הקלה בביקוש המקרטע לשבבים וחלקם בירכו על הצעדים של הייניקס לצמצם את המלאי העודף ולהוריד בייצור של מוצרים בעלי שולי רווח נמוכים יותר. מניית החברה עלתה היום במסחר בסיאול ב-2.1% לאחר שצנחה ב-29% בשנה האחרונה.
"הקיצוץ הדרמטי בהוצאות ההון של יצרנית השבבים הדרום קוריאנית היא הצהרה נועזת שמדגימה את המחויבות שלהם להתמודד עם חוסר הוודאות הגובר", הגיב האנליסט היבי צ'ן מ-IG מרקטס. לדבריו, הקיצוץ בייצור "עשוי להעלות את שולי הרווח של החברה אם המשקיעים יהיו מוכנים להסתכל על הטווח הארוך".
התוצאות של טקסס אינסטרומנטס חיזקו את החששות כי ההאטה מתפשטת. החברה טענה שההאטה בביקוש משפיעה גם על שבבים לציוד תעשייתי - תחום שנחשב עד כה לחסין יותר להאטה. מניית החברה נפלה ב-6% במסחר המאוחר ביום שלישי. מיקרוסופט הוסיפה לדאגות לאחר שדיווחה על שיעור הצמיחה הנמוך ביותר מזה חמש שנים. מכירות ווינדוז ליצרניות המחשבים פספסו את התחזיות.
מאמצי הממשל האמריקאי לצמצם את הכוח הסיני בייצור שבבים גם מעיב על התעשיה: הייניקס הזהירו שהמפעל לייצור שבבי DRAM בעיר וושי שבסמוך לשנגחאי עלול להיסגר אם, בתרחיש הקיצוני, הסנקציות האמריקאיות ימנעו ייבוא של הציוד הנחוץ למפעל על מנת לשמור על רמות הייצור.
"לפי האבחנה של הייניקס, תעשיית שבבי הזיכרון עומדת בפני הידרדרות חסרת תקדים בתנאי השוק", מסרה החברה. "המשלוחים של מחשבים אישיים וסמארטפונים שהיצרניות שלהם הן רוכשות גדולות של שבבי זיכרון, בירידה".
חברת Kioxia Holdings המייצרת אף היא שבבי זיכרון, קיצצה את הייצור ב-30% והודיעה גם כן כי השוק סובל מתנאים חמורים ואי אפשר לדעת מתי המצב ישתפר. החברה היפנית מסרה במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום במפעל בעיר יוקאיצ'י כי הביקוש לשבבי NAND נחלש בכל התחומים. "המצב של השוק לשבבי זיכרון הוא חמור וכולם רוצים לדעת כמה זמן וכמה עמוק תקופת ההתאמה הזו תימשך", אמר נשיא החברה נובואו האיאסאקה. "יש ירידה בביקוש מצד מחשבים אישיים, סמארטפונים ומרכזי נתונים, ואיני יכול לחזות מתי תתחיל ההתאוששות".
בטקסס אינסטרומנטס הודו שהם אינם מופתעים מההאטה בביקוש למכשירים אישיים, אך החולשה בשוק לציוד התעשייתי הייתה רצינית יותר מכפי שחשבו. בסך הכל חלה ירידה בהזמנות ונרשמו יותר ביטולים במהלך הרבעון הנוכחי, כך לפי הודעת החברה.
יצרניות שבבים נוספות כמו סמסונג אלקטרוניקס, TSMC, אינטל ונבידיה הביעו חשש לגבי הצניחה בביקוש. בתחילת החודש סמסונג אף דיווחה לראשונה מאז 2019 על ירידה ברווחים. החברה תפרסם את תוצאות הרבעון המלאות ביום חמישי.
סמנכ"ל הכספים הראשי של טקסס אינסטרומנטס רפאל ליזארדי אמר שבלתי אפשרי לדעת האם ההאטה הנוכחית נובעת מכך שהלקוחות מפחיתים בהזמנות כדי לצמצם את המלאי או אם יש בעיות כלכליות עמוקות יותר שמשפיעות על המצב. גם כשהכלכלה תהיה יציבה יותר, "עדיין יש מחזורים בביקוש למוליכים למחצה", הסביר. "אני לא אופתע לגלות אם בשנתיים האחרונות הלקוחות צברו מלאי רב ועכשיו אנחנו במגמה הפוכה".