סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ
נטפליקס סטרימינג טלוויזיה
נטפליקס (צילום: בלומברג)

דוח טכנולוגי
אף אחד לא מוריד את המשחקים שנטפליקס נותנת למנוייה בחינם - וזה סימן רע מאוד בשבילה

פחות מאחוז אחד ממנויי רשת הסטרימינג מנצלים את העובדה שהם יכולים להוריד בחינם את המשחקים של החברה. זה לא ממש מפתיע בהתחשב בעובדה שנטפליקס לא מקדמת אותם, שאפל מציבה מגבלות קשות על האפליקציות ושדרושות יותר מדי פעולות כדי לשחק בהם

מי לא רוצה לקבל משהו בחינם? אבל באמת בחינם, לא בכאילו, לא בעקיצה, בחינם-חינם. נגיד הלכתם לחנות, לקחתם לחמניה, שילמתם ואז אומר לכם הקופאי, "רוצים גם לקבל עם זה שוקו בלי להוסיף שקל?" יש מישהו שיגיד לו לא? מעטים, אם בכלל. אבל נגיד שמישהו דווקא כן אומר לא. ולא רק מישהו אחד - רוב האנשים. למעשה, מכל 100 אנשים יותר מ-99 אומרים לא. אז אולי נתחיל לחשוד שיש אולי משהו לא בסדר בשוקו הזה ושהחברה שמחלקת אותו בחינם אולי נמצאת בבעיות רציניות.
עכשיו קחו את המטאפורה הזו, תחליפו את הלחמניה בסדרות וסרטים בסטרימינג, את השוקו במשחקי מובייל ואת הקופאי המסכן בנטפליקס וקיבלתם בדיוק את הבעיה שצריכה להטריד מאוד את החברה.
בנובמבר שעבר השיקה נטפליקס שרה של משחקי מובייל, שזמינים ללא עלות נוספת ללקוחות השירות של החברה. כל מי שמנוי לנטפליקס מקבל גישה למשחקים חינמיים לחלוטין, בלי עלויות חבויות או ניסיונות למכור דברים נוספים בתוך המשחק, בלי להוסיף דולר למחיר המנוי הנוכחי שלו (וכן, זה לא באמת חינם כי מחיר המנוי משקלל גם את העלות של המשחקים, אבל האדם הממוצע תופס את זה כחינם – כי הרי קיבל משהו חדש בלי לשלם עליו – אז תזרמו). אפשר היה לצפות שכולם יסתערו על זה, ינסו ויבדקו מה קורה שם - ולו בשביל הסקרנות.
ואולם, לפי נתונים שפרסמה אתמול רשת CNBC, מתוך 221 מיליון המנויים המשלמים של נטפליקס מושכים המשחקים שלה בממוצע רק 1.7 מיליון משתמשים ביום – או 0.8% מכלל המנויים. זה מזערי למוצר חינמי ומזערי עוד יותר למוצר חינמי שמקבלים רק כי משלמים על משהו אחר.
2 צפייה בגלריה
נטפליקס מינוי מיקרו מינויים
נטפליקס מינוי מיקרו מינויים
נטפליקס
(צילום: שאטרסטוק)
וזו בעיה גדולה לנטפליקס. נכון להיום, נטפליקס היא חברה של מוצר אחד – שירות סטרימינג. זה אולי המוצר הטוב ביותר מסוגו, בוודאי הגדול ביותר, אבל זה מוצר אחד. אף ענקית טכנולוגיה לא נמצאת במצב דומה. לאפל יש בין השאר אייפון, מק, אייפד ושירותים מקוונים (שכוללים גם שירות סטרימינג); לאמזון יש אתר סחר, שירותי ענן לעסקים, שירות סטרימינג ושירותים מקוונים אחרים; למיקרוסופט יש אופיס, ווינדוז ושורת מוצרי ענן; גוגל מביאה חיפוש, מפות, ג'ימייל, אנדרואיד, שוב שירותי ענן; מטא מפעילה את פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ, מסנג'ר ואוקולוס. וזו רשימה ממש לא ממצה.
לנטפליקס יש רק את הסטרימינג. הוא עשה עבודה מצוינת כדי להביא אותה עד הלום, אבל כמו שהדגימו שני הרבעונים האחרונים, לבד הוא לא מספיק. אם היא רוצה לחזור לצמיחה משמעותית, היא צריכה יותר, עוד מוצרים שיוכלו למשוך מנויים חדשים ולשמר את הישנים. המשחקים היו אמורים להיות הראשונים בשורת המוצרים החדשים של החברה, אפיק פעילות חדש שאמור להגדיל את משך השימוש בה ואת מספר המשתמשים. ואולם, לפחות לפי הנתונים העדכניים, הם רחוקים מלספק את הסחורה.
חלק מהאשמה בכך נעוצה בנטפליקס עצמה. כשנכנסים לאפליקציית האייפון שלה, לפחות במקרה שלה, אין זכר למשחקים שהיא מציעה, אלא אם גוללים כמה פעמים למטה, לאזורים שמגיעים אליהם רק כשממש משועממים. למשחקים אין גם עמוד קטגוריה משלהם, אף שיש כבר 24 מהם. ואם תחפשו Game תקבלו רק שישה בתוצאות - ולא בהכרח בעלי כוח המשיכה הגדול ביותר (כמו שני המשחקים שמבוססים על "דברים מוזרים").
זאת ועוד: למשחקים אין זכר באפליקציות הטלוויזיה או הווב של החברה, אפילו כשמחפשים games. אמנם המשחקים זמינים רק למובייל, אבל קידום כלשהו בשתי פלטפורמות הצפייה הפופולריות ביותר של השירות הוא רק צעד מתבקש כדי לעורר מודעות ועניין בהם.
חלק אחר באשמה שייך לאפל ולמגבלות שהיא מטילה על אפליקציות באפסטור. נטפליקס לא יכולה לעשות סטרימינג של המשחקים מתוך האפליקציה שלה ושולחת משתמשים להוריד כל משחק בנפרד מהאפסטור – הליך מסורבל ומוסיף חיכוך המנוגד למהות של נטפליקס שהפכה אותה להצלחה גדולה כל כך. נטפליקס היא אלופת הורדת החיכוכים. כדי לראות תוכן לא צריך לעשות כלום חוץ מללחוץ עליו, ומרגע זה אם לא תעשה כלום נטפליקס תנגן לך משהו ללא הפסקה.
2 צפייה בגלריה
חנות אפליקציות Appstore אפסטור
חנות אפליקציות Appstore אפסטור
אפסטור. מערימה קדיים
(צילום: שאטרסטוק)
ואולם, בשביל משחק צריך ללכת ליישום אחר, לבחור, לאשר, להוריד, להמתין לסיום ההורדה, להיכנס לאפליקציית המשחק, ורק אז אפשר להתחיל לשחק. דמיינו שהיה צריך לעשות את זה עם כל סדרה או סרט שרוצים לראות בנטפליקס. כולנו היינו רואים הרבה פחות - וזה מה שקורה עכשיו עם המשחקים.
ובכל זאת, גם אחרי הבעיות האלה אנחנו נשארים עם השורה התחתונה: כמעט אף אחד לא רוצה את המשחקים של נטפליקס. אולי הם גרועים, אולי הם חבויים מדי, אולי אפל אשמה. זה לא משנה. נטפליקס מנסה להציע מוצר חדש בחינם ואף אחד לא רוצה אותו.
האסטרגיה החשובה להרחיב את פורטפוליו המוצרים שלה, לגוון את הפעילות שלה לא מתרוממת ומחריפה את המצוקה שבה היא שרויה. אם היא לא תשתפר בקרוב, לא תציע שוקו טעים יותר, היא תשאר רק עם הלחמניות. ומתישהו לאנשים כבר יימאס מלחמניות.