סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ
פוטו תמונות השנה 2021 גבעת הקפיטול ארה"ב ינואר
המהומות בגבעת הקפיטול בינואר 2021 (צילום: רויטרס )

דוח טכנולוגי
תומכי טראמפ שוב מבעירים את הרשת. בסיבוב הקודם זה נגמר רע

ההסתה והקריאות לאלימות שהפיצו ברשתות החברתיות תומכי נשיא ארצות הברית לשעבר לקראת השבעתו של ביידן בגבעת הקפיטול, חוזרות לאחרונה בעקבות הפשיטה על אחוזת טראמפ בפלורידה. ההבדל הוא שהפעם כולם יודעים מה עשוי להתרחש - ומה הם אמורים לעשות כדי למנוע זאת

בפעם הקודמת זה נגמר בניסיון הפיכה בגבעת הקפיטול - מה שנחשב לאחד מרגעי השפל החמורים של הדמוקרטיה האמריקאית במאה ה-21. ההמונים הסתערו על הפרלמנט האמריקאי ב-6 בינואר 2021 בניסיון אלים וקטלני למנוע את אישור ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנסיעות, אבל הסימנים לעתיד לבוא הופיעו עוד קודם לכן בדמות שקרים, הסתה והתארגנויות ברשתות החברתיות.
מאז שהפסיד בבחירות בנובמבר פימפם דונלד שקר לפיו הבחירות זויפו ונגנבו, תוך שפייסבוק וטוויטר מספקות לו במה רחבה. אוהדיו אמיצו את השקר, הדהדו אותו הלאה וחלקם התגבשו והתארגנו לביצוע מעשי אלימות בניסיון לבלום את העברת השלטון – כפי שאכן ניסו ב-6 בינואר.
אחרי שחלפה הסערה והפלטפורמות החברתיות עשו את המינימום ההכרחי והשעו את טראמפ ללא הגבלת זמן, ניסו החברות לנקות את עצמן מאשמה. הן טענו שרוב ההסתה וההתארגנות לא היו בפלטפורמה שלהן ושאי אפשר היה לצפות את מה שהתרחש בפועל. לא רבים השתכנעו, אך בפועל הן יצאו מהאירוע ללא סנקציה משמעותית על חלקן בה.
אם הפעם זה ייגמר באופן דומה, יהיה להן הרבה יותר קשה להשתמש בתירוצים הרגילים. בימים האחרונים מתגברת במדיה החברתית סערה דומה באלימותה לזו שהתרחשה בשבועות שלפני ניסיון ההפיכה בקפיטול. העילה הפעם היא צו החיפוש שמשרד המשפטים הוציא לפועל ב-8 באוגוסט לאחוזתו של טראמפ בפלורידה, מאר-א-לאגו. צו החיפוש ניתן על בסיס חשדות שעם עזיבתו את הבית הלבן, הוא לקח שורת מסמכים מסווגים. הפשיטה אכן מצאה שלל מסמכים כאלה, בהם לפי דיווחים גם מסמכים שקשורים לנשק הגרעיני של ארה"ב.
טראמפ הגיב לכך בהיסטריה מהולה בגרסאות סותרות, ובסיס המעריצים שלו הגיב באופן המתבקש והתחיל להציף את רשתות המדיה החברתית בקריאות אלימות שמזכירות באופיין את אלה שמילאו את הרשת בימים שלפני ה-6 בינואר. "אני אגמור בבעירה מפוארת רק כדי למנוע מביידן להכריז על משטר צבאי ולרדוף את השמרנים שמנסים להציל את אמריקה", אמרה משתמשת היסטרית בסרטון טיקטוק, לפי דיווח של אתר אינסיידר.
משתמש טיקטוק אחר הכריז, כשברקע רובה סער: "ראיתי מה קרה לטראמפ. זה הזמן לפעול. כולם יודעים בדיוק על מה אני מדבר. הדמוקרטים הגזימו". "העניינים יהיו ממש מבולגנים, אבל אנחנו מתקרבים", איים משתמש אחר. אחר היה הרבה פחות מעודן והכריז: "זה זמן להשתלטת על הפאקינג ממשלה".

מישל דייוויס שכותבת את הבלוג LivingBlueTX.com, מנטרת בקביעות בין 4,000 ל-5,000 חשבונות קיצוניים בטיקטוק. היא סיפרה בשבוע שעבר לאינסיידר שמאז הפשיטה היא ראתה שם מדי יום מאות פוסטים מאיימים ועוד נוספים בפייסבוק, בטוויטר וביוטיוב. "ראיתי פוסטים שמגיבים לפשיטה ונאמר בהם במפורש שכל מה שטראמפ צריך לעשות זה לתת את ההוראה והם יוצאים לפעולה", אמרה.
התגובה של טיקטוק לא אפקטיבית ולדבריה אם הפלטפורמה חוסמת חשבון של משתמש קיצוני, הוא מיד פותח חשבון חדש, מסלים את האמירות שלו ויכול לצבור אלפי צפיות לפני שנחסם שוב. "כשטיקטוק מבינה שיש לה תגיות היא חוסמת אותן כך שאי אפשר לעקוב אחריהן, אבל האנשים האלה תמיד חושבים על דרכים מחוכמות לעקוף את החסימה, כמו שינויים קלים בשם התגית", הוסיפה דייוויס.
אליזבת ניומן מארגון Moonshot שמנתח פעילות קיצונית ברשת אמרה שקיצונים רבים מנצלים את פלטפורמות המיינסטרים כדי להכווין משתמשים לאתרים שבהם פיקוח התוכן רופף עוד יותר. "הם מדברים בממים או בשפה מקודדת כך שהמסרים לא ברורים לאלגוריתם או לבקר אנושי", אמרה ניומן, שכיהנה בתפקיד בכיר במחלקה לביטחון המולדת תחת טראמפ.
בפילדלפיה, אדם נעצר אחרי שאיים ברשת לרצוח סוכני FBI. "כל חתיכת חרא שעובד בעבור ה-FBI, החל ממנהל ועד השרת שמנקה את הפאקינג שירותים שלהם, צריך למות", הוא כתב בפוסט ברשת הקיצונית Gab. "הכרזתם עלינו מלחמה ועכשיו נפתחה עונת הציד שלכם".
המידע על המתרחש בעקבות הפשיטה הוא לא רק אנקדוטלי. לדברי ניומן, בשבוע שלאחריה זוהה גידול של 106% בשימוש במונח "מלחמת אזרחים", במה שמכונה "מרחבי פעילות של אלימות קיצונית" - כלומר, אתרים ללא בקרת תוכן כמו פורצ'ן וסטורמפרונט או אפליקציות מסרים מידיים כמו טלגרם. זאת, לצד פעילות סביב תגיות קיצוניות באתרי מיינסטרים כמו טוויטר ויוטיוב. "הכעס הזה הוא תוצאה של שש שנים שבמהלכן טראמפ מקדם את הנרטיב של הדיפ סטייט. זה נרטיב שלפיו ה-FBI תמיד היה נגד טראמפ ושהם גנבו את הבחירות אז צריך לקחת בחזרה את המדינה או שלא תהיה עוד מדינה".
אלכס פרידפלד, חוקר במרכז הקיצוניות של הליגה נגד השמצה, אמר שהזעם הקיצוני הוא הגבוה ביותר מאז התקופה שלפני ה-6 בינואר. "במרחבים של ימנים קיצונים החיפוש במאר-א-לאגו נתפס כירייה ראשונה במלחמה עם הממשל הפדרלי", הוא אמר לאינסיידר. "כתוצאה מכך, אנחנו רואים קריאות לאנשים להתחמש, לטעון כלי נשק, ולהיות מוכנים להשתמש בקליעים אמיתיים כדי להגן על עצמם. אנחנו רואים ביטויים כמו 'lock and load', 'זה הזמן למלחמת אזרחים' ו'האם אפשר להתחיל לירות עכשיו?'"
את הקריאות של משתמשים מהשורה מתגברים ומגבירים דמויות ציבוריות. מרטין הייד, שמתמודד על מקום בבית הנבחרים מטעם פלורידה, אמר בסרטון בחירות שאם ה-FBI ינסה לבצע צו חיפוש בביתו, הסוכנים יעזבו אותו "בשקית גופות". לואיס מיגל, שרץ למושב בבית הנבחרים של פלורידה הבטיח בטוויטר, באינסטגרם ובפייסבוק להעביר חוק שמתיר לירות בסוכנים פדרליים. טראמפ עצמו אמר בפוקס ניוז, במה שאפשר לפרש כאיום מרומז ש"הולכים להתרחש דברים נוראיים" ושהמדינה "נמצאת במצב מאוד מסוכן".
כל זה נשמע מאוד מוכר, כמעט דז'ה וו של מה שקרה בארה"ב לפני כשנה וחצי. אבל בהבדל מובהק אחד: הפעם כולם יודעים שלא מדובר רק בדיבורים ושהאמירות הקיצוניות ברשת יכולות להתלקח בקלות לכדי מעשים אלימים מחוצה לה. למעשה, זה כבר קרה: מחבל (או כפי שהוא מכונה בחלק מכלי התקשורת בארה"ב – אקדוחן בודד) תקף ברובה מסמרים משרד שדה של ה-FBI בסינסנטי וחוסל במקום.
מה שמחזיר אותנו לפלטפורמות החברתיות. הפעם אין תירוצים. המידע על התוכן הקיצוני פורסם, הסכנות שלו ידועות. האם הפעם הן תרמנה את הכפפה ותעשנה את מה שנחוץ על מנת להגביל את התפוצה שלו, לחסום את אלו שמאחורי ולחשוף את זהותם לרשויות הרלוונטיות בצורה יזומה? בקונגרס חוששים שלא ושני מחוקקים דמוקרטיים – יו"רית ועדת הפיקוח והרפורמה בבית הנבחרים, קרולין מלוני, ויו"ר תת-הוועדה לביטחון לאומי בבית הנבחרים, סטיב לינץ' – שלחו מכתבים בנושא למנכ"לי מטא, טוויטר, טיקטוק, טלגרם, Truth (הרשת החברתית של טראמפ) ואחרות.
1 צפייה בגלריה
ניירת משטרה מחוץ לאחוזתו של דונלד טראמפ במאר א-לאגו פלורידה
ניירת משטרה מחוץ לאחוזתו של דונלד טראמפ במאר א-לאגו פלורידה
ניירת משטרה מחוץ לאחוזתו של דונלד טראמפ במאר א-לאגו פלורידה
(צילום: EPA)
"אנחנו מודאגים מכך שהצהרות חסרות אחריות של הנשיא לשעבר וחברי קונגרס רפובליקנים שחררו שיטפון של איומים אלימים במדיה החברתית, שמהווים סכנה לכוחות אכיפת חוק בכל ארה"ב", הם כתבו. "אנחנו דוחקים בכם לנקוט בפעולה מיידית כדי להתמודד עם כל איום באלימות נגד כוחות אכיפת חוק שמופיע בפלטפורמות של החברה שלכם".
פעולה מיידית לא יכולה להיות השעיית חשבונות שפרסמו פוסטים מסיתים, שכן אלה כבר זכו לחשיפה רחבה וחסימת תגיות. היא צריכה להיות נחושה, מקיפה ויזומה. יש לזהות את המרחבים שבהם פועלים הקיצונים והמסיתים, ליצור מערך שיוכל לנטר פרסומים מסוכנים עוד לפני שהם צוברים תאוצה, לפתח הגנות שימנעו ממשתמשים שנחסמו לחזור לפעילות באמצעות פתיחת חשבון חדש, לשתף פעולה באופן יזום עם כוחות אכיפת החוק לזיהוי ולמעצר משתמשים מסיתים, ובכלל, ליצור תשתית שתדע לבלום את השיח הקיצוני לפני שהוא מתפשט כאש בשדה קוצים.
בסבב הזה, כאמור, אין תירוצים. כולם רואים מה קורה עכשיו וכולם יודעים לאן זה יכול להוביל. לפלטפורמות יש אחריות לעשות את חלקן ולפעול במלוא הכלים שעומדים לרשותן על מנת לסכל את השיח המסוכן הזה. אם לא יעשו זאת, כל דם שיישפך בסוף הדרך יהיה על ראשיהן.