ראיון עבודה
למה כדאי להעסיק אותך? "יש לי ניסיון בהגשמת חלומות דמיוניים"
מהתפקיד הכי זוטר בתעשייה, רינת זילברשטיין, מנכ"לית מרכז הפיתוח של AT&T בישראל טיפסה לראש הארגון, למרות שמעידה על עצמה שהיא "לא המפתחת הכי חזקה בצוות"; בראיון עבודה היא מספרת על השיחה שהפסיקה למרות שהציעו לה תפקיד נוצץ והבטיחו לה מיליארדים וגם - איפה הייתה רוצה לעבוד אם הכל היה אפשרי
לפני כמה שנים, כשכבר ניהלה את מרכז הפיתוח של AT&T בישראל, קיבלה רינת זילברשטיין פנייה בלינקדאין. יזם צעיר הזמין אותה לשיחה והציע לה להוביל את הסטארט-אפ שלו. "הוא ניסה לשכנע אותי למה זה החלום הכי גדול, ואיך משם אני אהפוך למיליארדרית", היא מספרת.
הוא גם אמר לה שאחת מהסיבות שהוא מאוד רצה דווקא אותה היא שהיא מובילה את מרכז הפיתוח הריאקט נייטיב הכי גדול בישראל ואז הגיע המשפט שהותיר אותה עם לסת שמוטה. "הוא אמר שהם עושים הד האנטינג לאנשים מהארגון שלי. באותו רגע אמרתי לו שאנחנו מפסיקים את השיחה ונפרדו דרכנו", היא אומרת. "אנשים לא מבינים שבסוף הכי חשוב זה ערכים. אם אלה הערכים שאתה מייצג אז לא משנה כמה כסף תציע לי - אני בחיים לא אבוא לעבוד איתך. אין בעיני משהו חשוב יותר בארגון מתרבות ארגונית. שאף אחד לא יתבלבל, עוד מאה מיליון או פחות מאה מיליון בחיים של ארגון זה חשוב - אבל הדברים האלה לא יתקדמו אם התרבות הבסיסית בארגון היא לא חזקה ואתית".
את דרכה בתעשייה היא החלה בתפקיד "הכי זוטר שיש" - בודקת בדיקות ידניות, עוד לפני שהחלה ללמוד מדעי המחשב. בראיון העבודה הראשון שלה כשהייתה אחרי צבא, לאותה משרה בסטארט-אפ, היא התמקדה ב'כישורים הרכים'. "דיברתי על היכולת להתמודד עם דברים, על הניסיון שלי כמדריכת סימולטור, ילדה בת 18 שמדריכה טייסים בוגרים ומבוגרים שלא כל כך בא להם לקבל ממך פידבק. הייתי צריכה להיות מאוד חדה באיך אני מעבירה את המסר אז ניסיתי לדבר יותר על המקומות האלה ומה אני יכולה להביא לשולחן, כי ניסיון מוכח לא היה לי".
כמי שמובילה היום מרכז פיתוח מהגדולים בישראל היא ישבה בעשרות אם לא מאות ראיונות - משני צידי השולחן. "בשנה האחרונה היה ראיון של אדם שמאוד התרשמתי ממנו כפרסונה, זה הבסיס, אבל גם ניכר היה שהוא עשה המון שיעורי בית על הארגון, על התרבות הארגונית, הוא אפילו דיבר עם אנשים וגם ראיין אותנו. הוא ממש הכיר את הארגון עוד לפני שהגיע לשלב הראיון איתי - הבין מה חשוב לנו, מה אנחנו עושים. תמיד בשאלה הראשונה בראיון אני שואלת 'את מי פגשת ומה למדת עלינו?' זה נותן לי הבנה של כמה האדם היה באמת קשוב, כמה התעניין, כמה זה באמת משפיע על ההחלטה שלו או שהוא בא לקבל עבודה, לא משנה איזו", היא אומרת.
הדבר השני שמאוד הרשים אותה באותו מרואיין הייתה "כמה הוא מתקדם בשימוש בטכנולוגיה למרות שהוא לא מתכנת. AI זו סתם דוגמא, זו הטכנולוגיה הכי מגניבה שיש עכשיו, אבל אם יש משהו חדש פורץ דרך אתה חייב להיות 'על זה' אם אתה בעולם טכנולוגי שמשתנה כל רגע. אם אתה לא עומד בקצב לא תוכל לאתגר אותנו".
אלה התשובות של רינת זילברשטיין, סגנית נשיא בחברת הטכנולוגיה AT&T ומנכל"ית מרכז הפיתוח בישראל לשאלות הנפוצות בראיונות עבודה:
1. ספרי לי על עצמך
"אני רינת, אני מובילת מרכז מחקר ופיתוח עבור AT&T, ארגון גלובלי שמונה מעל אלף איש במרכזי פיתוח בישראל ובארה"ב, כמחציתם בישראל. בתפקידי אני חובשת כובעים: האחד הוא לייצר את המוצרים האסטרטגיים של החברה ללקוחות הפרטיים והעסקיים. בכובע זה אני סוג של VP R&D של כל הקבוצה והכובע השני זה מנהלת המרכז בישראל שזה כובע של General Manager.
אני גרה בתל אביב, נשואה לירון שהוא עורך דין בתחום ההייטק ויש לנו ארבעה ילדים. בזמני הפרטי אני מנטורית לנשים בתעשייה, לוקחת חלק ביוזמות כמו טק 50-50 שנועד להעלות את היצע הנשים לתעשיית ההייטק מלכתחילה, מרצה באקדמיה ויועצת בסטארטאפים. אני פריקית של פתרונות טכנולוגיים ויצא לי במהלך הקריירה בחברה למצוא כמה פתרונות כאלה. חתמתי שבעה פטנטים ועל אחד מהם קיבלתי פרס – זה היה על יצירת חוויות פרסום אלטרנטיביות למה שיש היום בעולמות הסטרימינג. היה שם פתרון טכנולוגי מאוד מורכב וזו פלטפורמה שהתחילה פה מקטן והפכנו למוצר שמייצר מיליוני דולרים עבור החברה. רק על הפטנט עשו כמה עשרות מיליוני דולרים כי עשו לו לייסנסינג לחברות אחרות. זה פתרון שנמצא אצל מעל עשרים מיליון לקוחות והתחיל פה בישראל.
בצבא הייתי מדריכת סימולטור טיסה וכך נחשפתי לעולמות המחשבים, ההייטק ומיד אחרי הצבא התחלתי לעבוד במשרה הכי זוטרה שהייתה אז בשוק שזה בודקת בדיקות ידניות במוצר בחברה שנקרא אינטרוויז. תוך שנה וחצי בערך עברתי והתחלתי להוביל שם קבוצה שעבדה מול הלקוחות והתחלתי ללמוד מדעי המחשב בתל אביב. אחרי מספר שנים גם בעולמות הטסטינג, ה-Customer Success, הפיתוח, החלטתי שאני רוצה ללכת לעולמות ניהול המוצר כי הרגשתי שהחוזקה שלי היא בחיבור בין טכנולוגיה ללקוח, לפתרון בעיות ורעיונות יצירתיים – הרגשתי ששם אני מביאה את הערך הכי גדול. אני לא אהיה המפתחת הכי טובה בצוות אבל כן יכולה להיות הכי טובה בחיבורים בין הטכנולוגיה לאנשים, לביזנס ואז יצאתי למסלול של כמה שנים בניהול מוצר, ראש צוות מנהל מוצר, ראש קבוצת מנהל מוצר ובדרך נקננו על ידי AT&T. היינו אז בארץ משהו כמו 80 איש ונקלטנו לתאגיד אדיר והתחלנו מסע מדהים.
אחרי כעשר שנים בעולמות ניהול המוצר בהן ניהלתי קבוצות מוצר ואז חטיבות מוצר עבור כמה מוצרים אסטרטגיים מוניתי לפני שנתיים וחצי להוביל את המרכז בישראל וגם את הפיתוח במרכזים בארה"ב".
2. למה את רוצה את התפקיד?
"אני חושבת שזה תפקיד שמשלב המון דברים שאני מאוד אוהבת ושאני חושבת שמאפיינים אותי ואת החוזקות שלי. יש פה הזדמנות ליצירתיות, חדשנות, לחבור לאקוסיסטם הישראלי, לציונות ששמה את הטאלנט הישראלי בלב של החברות הגלובליות. יש בתפקיד פן של הנעת אנשים, אני נורא אוהבת לעבוד ביחד, בצוות, וזה מחדיר לי המון אנרגיות. אני חושבת שהשילוב בין מה שמרכז פיתוח ומחקר כזה צריך לבין מה שאני יכולה להביא לשולחן יוביל לתוצאות מאוד טובות ואני סמוכה ובטוחה שאני יכולה להצעיד את מרכז הפיתוח לשלב הבא".
3. מהן החוזקות שלך?
"החוזקה העיקרית שלי זו היכולת להבין טוב טכנולוגיה ולהבין גם טוב מאוד את הביזנס ולשלב חשיבה יצירתית על מנת לפתור את הבעיות באמצעות טכנולוגיה. החיבור הזה בין הבנת הביזנס, הבנת משתמשים, לבין ההבנה הטכנולוגית ואיך 'מדברים' מוצר, איך הוא עובר לייצור ואיך עושים את זה בסקייל – מייצר ראייה הוליסטית שמביאה תוצאות בשורה התחתונה".
4. מהן החולשות שלך?
"אחד הדברים שאני עובדת עליו זה חוסר סבלנות לתוצרים לא גמורים. יש לי ציפיות גבוהות מאוד גם מעצמי אבל גם מאחרים, וכשהתוצר לא מכסה את כל התרחישים או לא חושב מצד הלקוח – אז לפעמים אני קצת חסרת סבלנות אבל אני עובדת על זה. אני עושה קואוצ'ינג גם לעצמי וגם לאנשים שאיתם אני עובדת בתיאום ציפיות על מה התוצר הרצוי כדי לייצר פחות אכזבה בסוף. כי לפעמים זה לאו דווקא שעשו משהו לא בסדר אלא פשוט כי אני ראיתי משהו בצורה מסויימת והם ראו בצורה אחרת. יכול להיות שזה גם בסדר אבל צריך להפגיש בין הדברים. אחת מהדרכים שלי להתגבר על זה היא ליצור יותר תיאום ציפיות לפני שיוצאים לעבוד על איזושהי תוצאה. לנהל דיון, סיעור מוחות, להחליט על מתווה ואז לצאת לעבודה".
5. איפה את רואה את עצמך בעוד חמש שנים?
"אני חושבת שאני רוצה להמשיך לשלב בין הפאשן שלי בעשייה של לייצר פתרונות, מוצרים שמשפיעים על חיי היומיום שלנו באמצעות טכנולוגיה, רעיונות יצירתיים, חוויות מתקדמות ובסופו של דבר לראות שהדבר הזה עושה אימפקט גם על האנשים, על הקהילה וגם אימפקט עסקי".
6. מדוע כדאי לנו להעסיק אותך?
"אני חושבת שאני מביאה לשולחן ניסיון מוכח בתוצאות, בהגשמת חלומות שנראו כמעט בלתי הגיוניים. אני קוראת לזה חלומות דמיוניים. יש לי היסטוריה של הגשמת חלומות בלתי אפשריים בין אם זה ארגוניים או עסקיים. אני מאוד אוהבת את מה שאני עושה, אני קמה בבוקר עם 'רעל' בעיניים וזה מורגש, מייצר אנרגיה במסדרון. אני יודעת שאני בסופו של דבר באותו מקום הרבה זמן, אמנם אני עוברת בכל פעם תפקידים וביזנס ומוצרים, אבל אני טיפוס של לקום עם אהבה אמתית למה שאני עושה, עם מאתיים קמ"ש בראש כל הזמן - ובסוף זה מביא תוצאות".
7. אם היית יכולה לעבוד בכל מקום בעולם ובכל זמן, איפה היית רוצה לעבוד?
"עם סטיב ג'ובס כמובן. היייתי רוצה להיות איתו בחלום הרדיקלי הזה של לייצר משהו אחר לגמרי ממה שהיה עד אותה עת ולא להתפשר עד שזה לא קורה. לדייק עוד פעם ועוד פעם עד שבסוף מביאים משהו שהוא פורץ דרך, שמשנה את חיי היומיום בצורה דרמטית. הייתי מתה להיות בשגעת הזאת של להגיע למשהו שהוא באמת פורץ דרך".
8. ספרי על סיטואציה קשה בעבודה ואיך התמודדת איתה
"אני חושבת שהסיטואציה, אחת הקשות שהיו לי, הייתה בתקופה שהובלתי מוצר שהוא B2C של אפליקציית סטרימינג, בעצם משהו דומה לנטפליקס. הייתה פה קבוצה שלמה של מעל מאה אנשים שעבדנו על זה ובסופו של דבר, בנקודה מסוימת החברה החליטה שהיא הולכת לצמצם את ההשקעות במוצר הזה ולהתמקד בדברים אחרים, כי עולם המדיה לא הניב מספיק הכנסות לחברה והחליטו לצמצם את ההשקעות בכל העולם הזה, לאו דווקא במוצר שלי. זה הוביל לכך שפחות או יותר מהיום למחר קיבלתי טלפון, באמצע חופשה משפחתית, שבו אמרו שלא הולכים להמשיך להשקיע במוצר הזה, שלקבוצה יש המון ערך אבל זה לא הולך לקרות.
הייתי צריכה לבוא לקבוצה שבמשך שנתיים עובדת על משהו, שמאוד מחוברת למוצר רגשית ולהגיד להם שאנחנו הולכים לצאת מזה. זה אתגר גם לבשר את הבשורה ולעמוד מאחורי ההגיון העסקי וגם לקחת את הקבוצה לעולמות אחרים של B2B, לקחת אותם לטכנולוגיות אחרות לגמרי. פתאום הקמנו אקדמיה כדי להעביר את כולם להיות מפתחי Backend כי זה מה שהיה צריך ולהסביר להם שזה הנוהל הכי נכון. רגשית זה היה קשה כי זה 'בייבי' שפיתחנו. זה היה אירוע מאוד מאתגר. בסופו של דבר, אגב זה הביא אותנו לאחת מפריצות הדרך הכי משמעותיות שהיו לנו פה במרכז".
9. מהן ציפיות השכר שלך?
"אני כמובן לא אסגיר אותן בשיחה ראשונה אבל כן אגיד שהצפיות שלי מעצמי הן מאוד גבוהות וכך גם מהצוותים שלי, אז אני מצפה שזה יבוא לידי ביטוי גם בשיחות השכר שנעשה בהמשך".
10. יש לך שאלות עבורנו?
"מה גורם לך לבוא לעבודה כל בוקר עם 'רעל' בעיניים?"






























