סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אמזון אקו פלוס אלקסה רמקול
אמזון אקו פלוס, רמקול של אלקסה (צילום: שאטרסטוק)

"כישלון קולוסאלי": אלקסה תגרום לאמזון להפסיד השנה 10 מיליארד דולר

הרמקול החכם של ענקית הקמעונאות התחיל בתור הבייבי של ג'ף בזוס, עוד כשהיה מנכ"ל החברה, וכעת אחראי לחלק ניכר מהפסדיה ברבעונים האחרונים. הסיבה: מודל עסקי שגוי מיסודו שלא מאפשר לאמזון להרוויח מהפונקציות שהוא מציע

"כישלון קולוסאלי והזדמנות מפוספסת", כך מכנה עובד לשעבר בחטיבת הרמקולים החכמים של אמזון את פרויקט הסייעת הקולית של החברה. על פי דיווח של ביזנס אינסיידר אתמול (ב') אמזון צפויה להפסיד השנה כ-10 מיליארד דולר מעסקי אלקסה - רמקולים חכמים, אפליקציות, הפעלת תשתית הפלטפורמה ושאר מוצרי החומרה הנלווים לה. ההפסד ברבעון האחרון של הקבוצה העסקית אליה היא שייכת הגיע לכ-3 מיליארד דולר וזו כנראה אחת הסיבות העיקריות שבגינה יצא אנדי ג'סי, מנכ''ל החברה, לסבב פיטורים בחטיבה שלה גם צוותי פיתוח בישראל. בסך הכל צפויה אמזון לפטר כ-10,000 עובדים.
אלקסה לא היתה הראשונה מבין כל פלטפורמות הסיוע הקוליות שהפציעו, אבל היא בהחלט היתה המוצלחת שבהן, בתחילה לפחות. ואולם אמזון לא הצליחה לתרגם את ההצלחה הטכנולוגית הזו למודל עסקי שיניב לה הכנסות קבועות. היא שייכת לקבוצת "דיגיטלי גלובלי" של אמזון ביחד עם שירות הווידאו פריים ולפי מקורות יודעי דבר, היא זו שאחראית לרוב ההפסדים של הקבוצה. במקביל, חטיבת החומרה, שרוב מוצריה מבוססים על הטמעה של אלקסה, כמו הרמקולים החכמים, גם היא לא הצליחה למנף אותה.
משיחות עם תריסר עובדים לשעבר ובהווה של חטיבת החומרה עולה שכמעט כל ניסיון להרוויח כסף מאלקסה עד כה נכשל בגדול - וזה לא שאמזון לא ניסתה. אלקסה היתה פרויקט אישי של ג'ף בזוס והוא ראה בה ביטוי לחדשנות של אמזון. המשאבים שהופנו אליה היו לא פרופורציונליים ביחס לפוטנציאל ההכנסות שלה. הבעיה העיקרית היתה שבמסגרת אמזון, אלקסה שימשה בעיקר ככלי להזמנת מוצרים ושירותים של ענקית הקמעונאות ושל חברות צד שלישי. כדי להשתמש בפלטפורמה, מפתחים חיצוניים יכולים לפתח Skills - המקבילה של אלקסה לאפליקציות בעולם הסמארטפונים. הבעיה היא שמעט מאוד מהם התאימו ליותר משימוש נקודתי. כך למשל ניתן היה לפתח סקיל עבור חנות פרחים או הזמנת מוניות, אבל מעבר להעברת ההזמנה היה קשה מאוד להוסיף לה שירותים נוספים.
הבעיות החלו ב-2019, אז בזוס עוד היה המנכ''ל, ובסוף אותה שנה לאחר ישיבות חירום שלא הצליחו לפתור את הבעיות כבר החלה הקפאה בגיוס עובדים נוספים לפלטפורמה. שנה לאחר מכן בזוס החל לאבד עניין באלקסה וככל הנראה כבר תכנן את פרישתו. מחליפו, אנדי ג'סי - מנכ''ל AWS זרוע הענן של אמזון שאחראית לרוב ההכנסות והרווחים שלה - הכיר מקרוב את הבעיות של אלקסה ונראה שהוא לא מאוד להוט להגן עליה. זה עשוי להישמע פרדוקסלי, אבל רמקולי ה-Echo שמהווים את אמצעי הגישה העיקרי לאלקסה דווקא נחשבים ללהיט מכירות באמזון. הבעיה היא שהמודל העסקי שלהם מבוסס על מכירת החומרה במחיר עלות או אפילו בהפסד במסגרת חגי הקניות שלה, והיוון דרך מכירת שירותים ומנויים.
הלקוחות, מצדם, לא ממש ששים לשלם על שירותים קוליים שברובם מוגבלים למדי. מחקר שנערך בשנה הרביעית לפעילות אלקסה מצא שהיו כמיליארד שאילתות בשנה בממוצע אך רובן התמקדו בבקשות לנגן שיר כלשהו או לברר את מזג האוויר באותו יום. לא מדובר בשירותים שניתן לגבות עליהם כסף - לפחות לא ישירות.
כעת, לא ברור מה הכיוון שאליו מתכננת אמזון לקחת את חטיבת החומרה ואלקסה. על פי עדויות העובדים אין כיוון ברור או הנהגה שמובילה את העסק. התוצאה, אגב, היתה הרובוט הביתי אסטרו שאותו אמזון ניסתה למכור ב-1,000 דולר, וכרגע לא נראה יותר מאשר כאלקסה על גלגלים. כיום, בכל אופן, בארה"ב אלקסה נמצאת רק במקום השלישי מבחינת היקפי שימוש עם 71.6 משתמשים, אחרי גוגל אסיסטנט, שמובילה עם 81.5 מיליון משתמשי וסירי של אפל עם כ-77.6 מיליון משתמשים.