סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
ילדה משחקת בטאבלט
ילדה משחקת בטאבלט (צילום: פוזיון LA)

אונסק"ו: יש לאסור הכנסת סמארטפונים וטאבלטים לבתי הספר

על פי דוח חדש של ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם קיימת עדות לקשר בין שימוש מוגבר בטלפון הסלולרי ובטאבלט להישגים נמוכים בלימודים ולחוסר יציבות נפשית. "מי שדוחף להקצנת האינדיווידואליזם לא מבין את הרעיון שמאחורי חינוך"

יש לאסור על הכנסת סמארטפונים לבתי ספר ברחבי העולם כדי למנוע הפרעות בכיתה, לשפר את הלמידה ולהגן על ילדים מפני בריונות ברשת. כך, בכל אופן, ממליץ דוח חדש של אונסק"ו, ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם.
על פי הדוח, קיימת עדות לכך ששימוש מוגבר בטלפון הסלולרי מקושר להישגים נמוכים יותר בלימודים, ולכך שליותר מדי זמן מסך יש השפעה שלילית על היציבות הנפשית של ילדים.
קריאה זו להוצאת הסמארטפונים, לדברי מחברי הדוח, נועדה לשלוח מסר ברור, לפי טכנולוגיה דיגיטלית באופן כללי, לרבות בינה מלאכותית, צריכה תמיד להיות מבוססת על תפישה מבוססת אנושיות בכל הנוגע לחינוך ולעולם לא להוות תחליף לאינטראקציה של פנים-מול-פנים עם המורים.
אונסק"ו הזהיר את קובעי המדינויות מפני אימוץ חסר מחשבה של טכנולוגיה דיגיטלית, כמו גם מפני האדרת יתר של יכולות ה-AI בכל הנוגע ליעילותו בתחומי החינוך. "החדש יותר הוא לא תמיד גם הטוב יותר", נכתב בדוח. "לא תמיד כדאי לעשות משהו רק בגלל שניתן לעשותו".
הדוח המשיך וקרא לקובעי המדיניות שלא להתעלם מ"הממד החברתי", כלשונו, שיש לחינוך - כלומר, למפגשים הפיזיים של התלמידים עם המורים. "מי שדוחף להקצנת האינדיווידואליזם לא מבין את הרעיון שמאחורי חינוך", צוין שם.
"בדיוק כשם שהטכנולוגיה החדשה זקוקה לרגולציה, היא זקוקה גם להתייחסות בנוגע לאופן שבו נעשה בה שימוש בתחום הזה", אמרה מנכ"לית אונסק"ו אודרי אזולאי. "השימוש בטכנולוגיה הזאת חייב להיות לשם העצמת חוויות חינוכיות ושיפור התנאים של התלמידים של המורים, ולא לשם פגיעה בהם. שמרו על הצרכים של התלמיד בראש סדר העדיפויות ותמכו במורים. קשרים אונליין אינם תחליף לאינטראקציה אנושית".
עוד על פי הדוח, למרות הפוטנציאל של הטכנולוגיה לפתוח הזדמנויות חדשות לחינוך עבור מיליונים ברחבי העולם, חשוב לדאוג לכך שהתועלות שלה תופצנה באופן שווה, ולא כפי שקורה היום, כשרק המדינות העשירות יכולות לבצע התאמות כאלה בחינוך. דוגמה בולטת לכך נצפתה, כמובן, במהלך תקופת הקורונה.
בהתבסס על מחקר שסקר 200 מערכות חינוך ברחבי העולם, אונסק"ו מעריכה כי נכון להיום אחת משש מדינות אוסרת על הכנסת סמארטפונים לבתי הספר, בין אם באמצעות חוק או באמצעות תקנה. מדינות אלה כוללות בין השאר את צרפת ואת הולנד, שצפויה להכניס את התקנות לתוקף ב-2024.