סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
 אמנון שעשוע מייסד ומנכ"ל מובילאיי
אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי (צילום: מובילאיי)

CES 2023
אמנון שעשוע: "מובילאיי לא תפעיל צי מוניות כמו אובר או ליפט"

מייסד ומנכ"ל יצרנית טכנולוגיות הנהיגה האוטונומית אמר במסיבת עיתונאים בתערוכת CES כי אין בכוונתה להפעיל שירות רובוטקסי - אך לא מסיבות טכנולוגיות אלא עסקיות; הוא הביע אופטימיות לגבי מועד כניסתן של המכוניות האוטונומיות לשוק

למרות הקשיים והמכשלות, מובילאיי לא מצמצת את ההימור על כניסתן הקרובה של מכוניות אוטונומיות. "הסנטימנט הציבורי סביב נהיגה אוטונומית נע כמו מטוטלת", אמר המייסד והמנכ"ל, אמנון שעשוע, במסיבת עיתונאים בתערוכת CES בלאס וגאס, "לפני ארבע שנים הסנטימנט היה בקוטב של 'זה ממש מעבר לפינה', עכשיו הוא בקוטב של 'זה יקרה 2050'. המציאות היא לא שאנחנו איפה שהוא באמצע, אלא קרובים יותר למעבר לפינה".
לדברי שעשוע, אם היה שינוי בשנים האחרונות הוא ההבנה שמכוניות אוטונומיות לא יחליפו את הבעלות על רכב פרטי. "לפני שבע שנים יצרניות רכב חששו שיום אחד הן יתעוררו ואף אחד לא יקנה מכוניות, יהיו רק רובוטקסי", אמר שעשוע. "עכשיו ברור שזה לא יקרה. יהיו רובוטקסי, אבל הן לא יחליפו את הרכב הפרטי. וזה פתח חלון לשוק חדש של רכב אוטונומי לצרכנים.
"שני השווקים מאוד שונים. רובוטקסי הוא רכב אוטונומי מלא בלי נהג, שצריך להתמודד עם כל התרחישים האפשריים, אבל מוגבל מבחינה גיאוגרפית – רק בעיר מסוימת כמו סן פרנסיסקו או פיניקס. ברכב פרטי השימושיות יכולה להיות מוגבלת, למשל עד מהירות מסוימת או לא בפניות או בירידות ממחלפים, אבל הוא צריך להיות מסוגל לנסוע בכל מקום. זו בעיה מאוד שונה שצריך לפתור. מובילאיי פועלת בשני השווקים".
לדברי שעשוע, המחסום הגדול כיום בפני כניסה של רובוטקסי לשוק הוא לא טכנולוגי: "אין חוסר ודאות טכנולוגי. הסוגיה היא יכולת ליצור עסק בריא. זה האתגר הגדול של רובוטקסי. למובילאיי אין כוונה להיות מפעילה של ציי רובוטקסי, אנחנו לא רוצים להיות אובר או ליפט. המודל העסקי שלנו הוא שיתופי פעולה עם פלטפורמות נהיגה אוטונומית ומפעילי תחבורה קיימים. יש לנו צפי הכנסות של 3.5 מיליארד דולר עד 2028 מהסכמים עם שלושה שותפים שמפתחים רובוטקסי על בסיס הטכנולוגיה שלנו. אנחנו לא מדממים כסף בהעלאת אלפי מכוניות לכביש, אלא עובדים עם שותפים שזו המומחיות שלהם. זה מאפשר לנו לפתח עסק בריא".
ברכב אוטונומי פרטי מזהה שעשוע אתגרים אחרים. "האתגר הוא ליצור רכבים מועילים, אלו שהיום לא מועילים כל כך, ולא לכוון גבוה מדי. צריך ליצור עסק מודולורי עם התקדמות הדרגתית משלב לשלב, לא לכוון ישר לשלב האחרון".
בדיון על שלבי נהיגה אוטונומית, מעדיף שעשוע ליצור טקסונומיה אחרת במקום זו המקובלת כיום, שמדרגת את רמת האוטונומיות של רכב בסולם של 1 עד 5. "החלוקה לרמות מספריות טובה למהנדסים, היא לא מוצלחת כשמדברים על מוצרים. אז יצרנו שפה משלנו", הסביר. שעשוע מציע שלושה ממדים: עם/בלי ידיים, עם/בלי עיניים ועם/בלי נהג ברכב.
עם ידיים ועם עיניים זו בעצם מערכת הבטיחות בנהיגה המוכרות של מובילאיי. "בלי ידייים ובלי עיניים היא אינטראקציה בין אדם למכונה. במטוס, רוב הזמן הטייס מפקח את הטייס האוטומטי. אותו דבר ברכב. למערכת אוטונומית יש כשלים בתרחישי קיצון, לנהג בתרחישים יומיומיים. האינטראקציה הזו יוצרת רמת בטיחות גבוהה".
במערכת ללא עיניים, לא צריך פעילות מצד הנהג בתרחישי נהיגה מסוימים. גם כאן יש רמות ביניים, החל מנסיעה בכביש מהיר בלבד מתחת ל-60 קמ"ש בלי שינוי נתיב, דרך נסיעה עד 130 קמ"ש, עבור באפשרות לעלות לרדת ממחלפים, המשך ביכולת לנווט בדרך בין עירונית עם צמתים ורמזורים, הוסף ביכול נסיעה בדרך כפרית ועד נסיעה בדרך אורבנית.
"נקודת המפנה היא היכולת לרדל ולעלות במחלפים. זה השלב שבו זה מועיל, כי אז אפשר לייצר חוויית נהיגה רציפת לטווח ארוך מספיק כאשר הנהג צריך להתערב רק בתחילת ובסיום הנסיעה. הרמה האחרונה היא בלי נהג. בשביל זה צריך מפעיל מרחוק, מישהו שיוכל לתת הוראות למכונית אם קורה משהו בלתי צפוי. למשל, שוטר עצר את הרכב ורוצה לדבר עם מישהו".
ב-2022 נכנסה לשימוש מערכת SuperVision של מובילאיי. מדובר במערכת נהיגה אוטונומית ברמה 3/4, אף כזו שמצריכה עדיין פיקוח רציף של הנהג – קרי בלי ידיים עם עיניים. "SuperVision מבחינה טכנולוגית מוכנות לנהיגה אוטונומית מלאה, אבל עדיין אין לה יכולת להתמודד עם כל התרחישים השונים כדי לאפשר אותה בפועל", הסביר שעשוע. מערכת זו כבר מותקנת ב-70 אלף מכוניות של Zeeker הסינית שעלו לכביש בשנה שעברה. להערכת מובילאיי, השנה יהיו בסך הכל 150 אלף רכבים כאלו על הכביש, וב-2026 - 1.2 מיליון.
"החשיבות של SuperVision היא כגשר לבלי עיניים" אמר שעשוע. "יש שם כבר את הכל ההשקעה הטכנולוגית, עכשיו צריך רק שיפורים הדרגתיים". מערכת הבלי עיניים של מובילאיי, Chauffeur, שמסוגלת לאפשר נהיגה אוטונומית בלי השגחה בכביש מהיר, תיכנס לייצור ב-2026. ממש מעבר לפינה, כמו שהבטיח שעשוע. מצד שני, זה גם מה שהבטיחו מובילאיי וחברות אחרות בתחום כש-2023 היתה ממש מעבר לפינה.
הכותב הוא אורח מובילאיי ב-CES