סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
NSO פגסוס סייבר
NSO. טענה כי פעלה כסוכנת של מדינות זרות (צילום: שאטרסטוק)

הערעור של NSO נדחה: ביהמ"ש בארה"ב סירב לבטל את התביעה של ווטסאפ נגדה

ווטסאפ טוענת בתביעה כי חברת הסייבר ניצלה באג באפליקציה שלה להטמנת תוכנת הריגול פגסוס שאיפשרה מעקב אחרי 1,400 איש, כולל עיתונאים, פעילי זכויות אדם ומתנגדי משטר. מנגד טענה NSO כי פעלה כסוכנת עבור מדינות שונות ולכן היא חסינה מתביעה. ביהמ"ש העליון בארה"ב דחה את טענתה

בית המשפט העליון בארה"ב התיר לפלטפורמת ווטסאפ של קבוצת מטא להתקדם בתביעה שלה נגד NSO הישראלית – ודחה את ערעורה של NSO בעניין.
ווטסאפ טוענת בתביעה כי חברת הסייבר ניצלה באג באפליקציה שלה להטמנת תוכנת הריגול פגסוס שאיפשרה מעקב אחרי 1,400 איש, כולל עיתונאים, פעילי זכויות אדם ומתנגדי משטר.
אפליקציית המסרים הגישה את התביעה נגד NSO בשנת 2019 ודרשה צו האוסר עליה את המשך השימוש בפלטפורמה שלה לצרכי ריגול ובמקביל תבעה פיצויים על הפעולות שביצעה ועל הנזקים שגרמה לה. בין היתר טענה ווטסאפ כי NSO חדרה לשרתים שלה ללא אישור חצי שנה קודם להגשת התביעה על מנת להטמין את תוכנת הריגול פגסוס במכשירי הקורבנות.
בית המשפט בסן פרנסיסקו החליט לאשר את קידום התביעה לשלבי הטענות וההוכחות, ו-NSO הגישה עתירה על החלטה זו לערכאה גבוהה יותר. בעתירה טענה חברת הסייבר כי היא חסינה לתביעות בשל העובדה כי פעלה כסוכנת עבור מדינות שונות ברחבי העולם בעת התקנת תוכנת פגסוס.
עמדה זו, שנדחתה ב-2020 על ידי הערכאה הראשונה בסן פרנסיסקו, נדחתה שוב על ידי ערכאת הערעור בסן פרנסיסקו ב-2021. בנובמבר האחרון העביר ממשל ביידן לבית המשפט העליון נייר עמדה הקובע כי החלטת בית המשפט הגבוה בסן פרנסיסקו היא נכונה. כאמור, בית המשפט העליון דחה גם הוא את הטענה ואישר את קידום התביעה של ווטסאפ.
אחד המקרים המושמצים ביותר של השימוש בתוכנת הריגול של NSO נוגע למעקב שבוצע באמצעות התוכנה (לפי דיווחים על ידי גורמים בסעודיה) אחרי המעגל הקרוב של ג'מאל חאשוקג'י, עיתונאי הניו יורק פוסט, בזמן שקדם לרציחתו בקונסוליה הסעודית באיסטנבול.