סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
עיתונאי סעודי ג'מאל חאשקוג'י
ג'מאל חשוקג'י (צילום: איי פי)

אלמנתו של ג'מאל חשוקג'י מתכוונת לתבוע את NSO: "נפלתי קורבן למעקב"

חנאן אלעטר מתכננת לתבוע גם את סעודיה ואיחוד האמירויות בטענה כי נעשו ניסיונות לשתול את תוכנת פגסוס בטלפון שלה; לפי סוכנויות המודיעין האמריקאיות, הרצח של חשוקג'י אושר על ידי נסיך הכתר הסעודי

חנאן אלעטר, אלמנתו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, מתכוונת לתבוע את יצרנית תוכנות הריגול NSO בארצות הברית בטענה שהיתה קורבן למעקב באמצעות תוכנת פגסוס שמייצרת החברה הישראלית, כך מדווח "הגרדיאן".
האלמנה בת ה-52 מתכננת לתבוע גם את ממשלות סעודיה ואיחוד האמירויות על מעורבותן בניסיונות לכאורה לשתול את התוכנה בטלפון הנייד שלה. היא נעזרת במאמציה לאסוף ראיות באגנס קלמאר, בכירת האו"ם לשעבר שחקרה את הרצח של חשוקג'י במסגרת תפקידה כשליחה מיוחדת של הארגון.
אלעטר, הנמצאת בארצות הברית, שם הגישה בקשת מקלט בשל רדיפה פוליטית, מבקשת להשיב לידיה שני טלפונים ניידים, מכשיר אייפד ולפטופ, שהיו שייכים לבעלה המנוח - ונמצאים על פי הערכות בידי הרשויות הטורקיות - אשר עשויים לעזור לה לשכנע את בית המשפט.
"חשוב שכל מי שהיה מעורב בפשע האיום הזה יימצא אחראי. בעלי היה איש שוחר שלום. אני מאמינה במערכת הצדק האמריקאית", היא אמרה.
חשוקג'י, שכתב טור ב"וושינגטון פוסט", נרצח וגופתו בותרה בקונסוליה הסעודית באיסטנבול באוקטובר 2018. סוכנויות המודיעין האמריקאיות הגיעו למסקנה שהרצח אושר על ידי נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן – אשר דחה את ההאשמה, ותיאר את הרצח כ"פשע נוראי" ו"טעות שבוצעה על ידי פקידים שעובדים עבור הממשלה הסעודית".
ממשלת סעודיה האשימה 11 אנשים בביצוע הרצח, ודנה חמישה מהם למוות, אך גזרי הדין האלה בוטלו בהמשך.
בשנה שעברה תחקיר של "הגרדיאן" וגופים נוספים חשף ראיות חדשות לכך שלקוח של NSO ניסה לרגל אחר אלעטר כמה פעמים לפני מות בעלה בין נובמבר 2017 לאפריל 2018.
תוכנת פגסוס יכולה להפוך טלפון למכשיר מעקב, ולהפעיל את המיקרופונים והמצלמות שלו בלי שבעליו ידעו על כך. בדיקה פורנזית של הטלפון של אלעטר שבוצעה ב-2021 מצאה שנשלחו אליה ארבע הודעות טקסט שהכילו לינקים מזיקים שקשורים לפגסוס, אך הבודקים לא הצליחו להוכיח שהתוכנה התקינה את עצמה בהצלחה.
דובר מטעם NSO דחה את טענותיה של אלעטר: "NSO הצהירה שוב ושוב שהטכנולוגיה שלנו אינה קשורה בשום דרך לרצח של חשוקג'י או למי מבני משפחתו, כולל אלעטר".