סגור
גג עמוד techtalk דסק

הפתרון לשחיקת הרופאים: כלי הבריאות הדיגיטלית

מערכת הבריאות בישראל מוסיפה לסבול משחיקה גוברת בקרב רופאים, ומסקרים עולה כי כ-40% מהם שוקלים לעזוב את המקצוע בשל שחיקה כאשר הסיבה המרכזית לשחיקה הגוברת היא המחסור המתמשך ברופאים בישראל ובעולם. בישראל שיעור הרופאים נמוך בכ-10% לעומת מדינות מפותחות אחרות, ולפי דו"ח ה-OECD לשנת 2023, בישראל צפוי מחסור קיצוני בכח אדם רפואי. המצב חמור במיוחד בתחום הבריאות בקהילה בו קיים מחסור גדול, כך שנדרש להכשיר 250 רופאי משפחה חדשים מדי שנה כדי להדביק את הפער לעומת מספר הרופאים הפורשים לגמלאות, זאת ללא לקיחה בחשבון את הזדקנות האוכלוסייה והגידול הטבעי במספר המטופלים. מחסור זה מגביר באופן בלתי נמנע את הלחץ והעומס שעל כתפי הרופאים, ותורם ישירות להגברת השחיקה בקרבם.
בד בבד, בשנים האחרונות, התפתח ענף ה-Digital Health בתעשיית ההייטק, סטארט-אפים וחברות גייסו כ-7 מיליארדי דולרים נכון לחציון הראשון לשנת 2023. הענף מתבסס על שימוש בחדשנות טכנולוגית לביצוע פעולות רפואיות החל מניהול המפגש הרפואי, הפיזי והווירטואלי, הסינכרוני והא-סינכרוני; דרך מערכות תומכות החלטה המסייעות לרופא לדייק את האבחון והטיפול. מערכות אלו משתמשות בטכנולוגיות מתקדמות וב-AI לניתוח צילומים, זיהוי פתולוגיות, אבחון מהיר ומתקדם ועוד. פתרונות אלה משנים את דרכי עבודתם של כלל השחקנים במערכת, לרבות בתי חולים, חברות תרופות, מערכות לטיפול ביתי וכמובן רופאים. במערכת הבריאות יש האצה באימוץ הכלים הדיגיטליים, במיוחד לאחר פרוץ הקורונה, בה נרשם זינוק בביקוש לפתרונות שניתן לספק מרחוק. מערכות בריאות ברחבי העולם נאלצו להבין כי הן חייבות לעבור טרנספורמציה דיגיטלית זריזה. בישראל, שנחשבת למובילה עולמית בתחום ובעלת פתיחות לחדשנות טכנולוגית, עשו זאת בהצלחה יתרה.
1 צפייה בגלריה
פרופ' ורדה שלו Team8
פרופ' ורדה שלו Team8
פרופ' ורדה שלו, Team8
עם זאת, מחקרים רבים הראו שחדשנות דיגיטלית דווקא הגבירה שחיקה בשל התווספות "זמן מסך", והטיפול הרפואי הפך לקר ומנוכר יותר מול המטופל. כלים שסרבלו תהליכי עבודה והוסיפו שעות עבודה אדמיניסטרטיבית רבות, כאשר רופאים נדרשו לזמינות 24/7 לפניות און-ליין. בנוסף, העומס על הרופאים גדל כשמטופלים רבים פעלו בכפילות לקבלת טיפול רפואי – דרך האפליקציה והאתר ובמקביל הגעה פיזית למרפאה. זה עורר בקרב הרופאים הרגשה שהפכו לפקידים, בורג במערכת ובפרט רופאי משפחה שנאלצים להקדיש זמן רב במילוי טפסים, דיווחים ורישומים מנהלתיים ויתרה מזאת, לא מביאים לידי ביטוי את מלוא הידע שרכשו לאורך השנים.
התפתחויות טכנולוגיות שחלו בשנה האחרונה, כמו הופעת ה-Generative AI ומערכות עיבוד שפה טבעית (Natural Language Processing) המסוגלות לעבד כמויות מידע עצומות והנגשתם בצורה נוחה למשתמש, יכולים לשנות את השגרה השוחקת שאיתם מתמודדים צוותים רפואיים כיום. השינוי יאפשר Win-Win לכולם: המטופלים ירוויחו מערכת בריאות חכמה יותר עם רופאים שיש להם יותר זמן, קשב ופניות מנטלית לטיפול, והרופאים יפחיתו מהעומס ומהשחיקה כדי להתמקד במה שהם יודעים לעשות הכי טוב - רפואה.
בהמשך לכך, צפוי טרנד של מוצרים טכנולוגיים, שיאפשרו אינטגרציה בין יכולות מערכות מחשב שכיום פועלות בנפרד, ואופטימיזציה של תפוקת המערכות הללו. היום אנו עדים לחברות חדשות שקמות במטרה לפתור צרכים אלו באמצעות כלים מקוונים שמאפשרים לרופאים לשמור קשר עין עם החולה ללא צורך בהקלדה, מקסום האינטראקציה בין הרופא לחולה, ומסייעים בקבלת החלטות ואבחון מהיר ומוקדם יותר. כלים אלה גם ידריכו את המטופל ביישום הנחיות הרופא וכן שימוש מיטבי בפנייה מקוונת לרופא בהתאם למקרה הרפואי, בזכות זאת יתאפשר הענקת טיפול רפואי מרחוק ומתן מענה רפואי יזום ומניעתי לבעיות בריאותיות, עוד לפני שהן מחמירות. טכנולוגיה ברוח זו, ללא ספק, תפנה לרופאים יותר זמן לעסוק בטיפול ותאפשר קשב למטופלים במקום למלא טפסים.
בקרן הבריאות הדיגיטלית של Team8, אנו עדים לחברות חדשניות המתמקדות בייעול המערכת והגדלת שורת הרווח, תוך שימת דגש על אוטומציה ופתרונות מקוונים וגם הצבת הצוות המטפל במרכז השיקולים בעת פיתוח המוצר. זהו האתגר המרכזי המונח כעת לפתחם של יזמים ומשקיעים בבריאות דיגיטלית - להתאים את הדור הבא של הפיתוחים בתחום לשימור הקשר הערכי והקרוב שבין רופאים למטופלים, ולטיפוח עבודת צוות בקרב רופאים. אני סבורה כי זה הפיצוח שיאפשר בניית חברות גדולות ורווחיות אשר ייצרו אדוות חיוביות, וישפיעו על חייהם של הרופאים, המטופלים ועל מערכת הבריאות כולה.
הכותבת היא שותפה מנהלת המובילה את קרן הבריאות הדיגיטלית ב-Team8, רופאת משפחה פעילה, חוקרת אקדמית, ופרופסור לאפידמיולוגיה באוניברסיטת תל אביב