סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מונית יאנגו

בהוראת פוטין: רוסיה תאסוף מידע על משתמשי יאנגו

על פי פרסומים במדינה, לממשל הרוסי ולשירות הביטחון תהיה גישה גם לנתונים של משתמשים מחוץ לרוסיה, כולל ישראל, בה יש לחברת המוניות 150 אלף משתמשים פעילים. יאנגו ישראל: "אין שום מידע על לקוחות המועבר לרשויות הרוסיות כיום ולא יהיה כזה גם בעתיד"

חוק חדש שייכנס לתוקף ברוסיה ב-1 בספטמבר יאפשר לממשל הרוסי בכלל ולשירות הבטחון FSB בפרט לקבל גישה מלאה לכל הנתונים של המשתמשים בשירותי אפליקציות יאנגו. FSB הוא הגלגול המודרני של הק.ג.ב הרוסי הידוע לשמצה. אף שמדובר בחוק שנחתם על ידי ראש ממשלת רוסיה, על פי פרסומים במדינה הוא צפוי לחול גם על הנתונים של המשתמשים בשירותים של יאנגו מחוץ למדינה ובתוך כך גם בישראל. לאפליקציית המוניות של יאנגו יש כיום 150 אלף משתמשים פעילים בישראל.
יאנגו מפעילה בישראל, פרט לשירותי המוניות, גם שירות השכרת הקורקינטים ואת משלוחי מוצרי הצריכה יאנגו דלי, כולם באמצעות אפליקציות ייעודיות. ביאנגו ישראל מתעקשים כי בניגוד לנתוני המשתמשים ברוסיה שנשמרים על השרתים במדינה, נתוני המשתמשים הישראלים יושבים מחוץ לרוסיה, חלקם בישראל וחלקם בהולנד. ביאנגו ברוסיה דווקא אומרים כי מאז פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה כל הנתונים הועברו לרוסיה והחברה הפסיקה להשתמש בדאטה סנטר בפינלנד, בו אוחסנו גם נתוני המשתמשים הישראליים. כמו כן, מציינים עובדי החברה ברוסיה כי מכיוון שניתן להזמין מונית באפליקציה של יאנגו בכל אתר בו היא פועלת בעולם, ניתן גם לגשת לכל הנתונים ממרכז אחד.
יאנגו, חברה בת של יאנדקס, שהיא מעין מקבילה של גוגל ברוסיה, מעסיקה בישראל כמה מאות עובדים בניהול הפעילויות ועוד קבוצת מהנדסים שעובדת במרכז הפיתוח של יאנדקס. בישראל יש כ-5,500 נהגים שעובדים עם שירות המוניות שלה, הפרוס היום בכל המדינה פרט לאילת. מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022, הוטלו סנקציות על יאנדקס הן על ידי האיחוד האירופי והן על ידי הרשויות בארה"ב והמסחר במנייתה בוול סטריט הופסק. במסגרת זו נותק מחשמל גם הדאטה סנטר בפינלנד וכל חשבונות החברה במדינה הוקפאו. עם זאת, שירות יאנגו ממשיך לפעול בפינלנד וגם בנורבגיה וכן במספר רפובליקות לשעבר של רוסיה, וזאת בנוסף לישראל.
ביאנגו ישראל אומרים בתגובה: "לרגולציה הרוסית אין שום השפעה או יכולת להשפיע על פעילותה הבינלאומית של יאנגו בכלל ושל יאנגו בישראל בפרט, המאוגדת בישראל, והיא חברה ישראלית. יאנגו ישראל פועלת על פי סטנדרט אבטחת הפרטיות הגבוה בעולם, על פי פרוטוקול GDPR, העולה על התקן הישראלי. אין שום מידע על לקוחות המועבר לרשויות הרוסיות כיום ולא יהיה כזה גם בעתיד. המידע האישי של לקוחות יאנגו נשמר על פי התקנים החמירים במיותר ויכול לעבור לרשויות בארץ רק על פי צו בית משפט ולרשויות בינלאומיות רק על פי החוק הבינלאומי ובהתערבות הגופים המוסמכים לכך, כמו האינטרפול לדוגמה".