סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
דאבור האבל שותף מנהלקרן אייט רודס בישראל ואירופה
דאבור האבל, שותף מנהל קרן אייט רודס בישראל ואירופה (צילום: אריאל זנדברג)

"נשקיע בישראל 500 מיליון דולר בשנים הקרובות"

דאבור האבל, שותף ומנהל בקרן אייט רודס, שמנהל 11 מיליארד דולר, מספר ל"כלכליסט" כי "למרות המצב, החלטנו להשקיע בישראל". לדבריו, "2023 היא תקופה טובה לבנות חברה גדולה"

"נשקיע בישראל 500 מיליון דולר בשנים הקרובות", כך אומר ל"כלכליסט" דאבור האבל, שותף מנהל בקרן אייט רודס (Eight Roads), זרוע ההשקעות בטכנולוגיה של פידליטי, אחד מהגופים הפיננסים הגדולים בעולם. הקרן מנהלת 11 מיליארד דולר במספר קרנות ברחבי העולם עם כ־10 השקעות פעילות בישראל. בין ההשקעות שלה בישראל נמנים: הייבוב, אפספלייר, פיירבלוקס, אילואס הלת', נוגטה, גלואט ועוד.
את ההכרזה הזו אומר דאבור האבל, השותף המנהל של הקרן, המנהל את כל הפעילות שלה באירופה וישראל, במסגרת מפגש שערך עם שורה של חברות טכנולוגיה מקומיות במשדרי חברת הייבוב בתל אביב. בשיחה שקיים עם "כלכליסט" אומר דאבור כי "אנחנו עושים סדרה של אירועים בכל אירופה עם המייסדים המצליחים שלנו. ישראל היא ארץ מאוד פוריה, יש לנו 10 חברות ישראליות עם שלוש חברות שכבר מכניסות מעל ל־100 מיליון דולר: אפספלייר, הייבוב ופיירבלוקס".
רוני זהבי מנכ"ל ומייסד חברת הייבוב אמר באותו כנס ש״מנתונים מחברת הייבוב שמשרתת כ-3,500 לקוחות בעולם מתוכם למעלה מ 600 ישראלים , עולה כי ניכרת בחודשים האחרונים מגמת התייצבות ביחס בין גיוסי עובדים חדשים לחברות לבין פיטורי עובדים, כאשר חודשי ״אחרי חגי תשרי״ בשנה שעברה, כמו גם בינואר פברואר השנה היו שיא שלילי, כלומר יותר מפוטרים . בהשוואה למדינות לחברות אחרות בעולם, חברות ישראליות נמצאות במקום נמוך יותר (קרי יותר מפוטרים מאשר מגוייסים חדשים)״.
דאבור, שמבקר באופן תדיר בישראל, מאמין מאוד ביזם הישראלי ואומר כי "אנחנו רוצים להשקיע יותר בשוק ויותר לשים כאן כסף בשנים הקרובות. השקענו עד היום מאות מיליוני דולרים בשנים האחרונות ונשקיע חצי מיליארד דולר בשנים הקרובות בישראל" .
דאבור מאמין שאנחנו נמצאים בשנה טובה מאוד להשקעות. "ב־2021 כולם היו מאוד תאבי בצע וחיפשו שווי ולא ערך. 2023 זו תקופה טובה לבנות חברות גדולות שנבנות בתקופה קשה מאוד. גוגל נולדה אחרי הבלגן של 2001 וזה זמן טוב לבנות".
אתה לא חש שיש פחד להשקיע?
"כששוק המניות יורד מהשיא של 2021 יש חוסר נוחות טבעי, אבל ההגדרות הבסיסיות כאן, החברות הטובות עדיין כאן, ומה שהשתנה זה השוויים וזה מה שעוצר חברות טוב. השווי ב־2021 לא היה אפשרי".
יש חברות שהשווי מכשיל אותן?
"יזמים השקיעו הרבה בטקטיקות ולא בחשיבות של למצוא את השותף הנכון. למצוא שותף זה לא רק שווי, אלא אנשים שיעזרו לך לבנות חברה, וזה מה שאנחנו מציעים בקרן שלנו — לעזור לחברות לבנות חברות מדהימות ומצליחות, חברות אייקוניות שיהיו כאן לעשרות שנים. השווי הוא לא העיקר בין כל הגיוסים אלא מה אתה עושה עם הכסף. חברות חייבות כיום לגדול לשווי שלהן ויכול להיות שזה ייקח להם שנתיים־שלוש להגיע לשווי שקיבלו בשיא שלהן. אם לא יצליחו, הן יצטרכו לקבל החלטה מה הכי טוב לחברה. בחלק מהחברות ראינו אפשרויות של מימון מחדש של אופציות לעובדים ליצור להם מוטיבציה להישאר בחברה, אחרות יבחרו להתמזג ואחרות ייתכן וייכשלו בניסיון הזה".
האם להפיכה המשטרית היתה השפעה על החלטתך?
"אני מודע מאוד למצב כאן ואני חושב שהוא חשוב לכל המייסדים והעובדים שלנו. התקווה שלי שיימצא לו פתרון. החלטנו שלמרות המצב כאן אנחנו רוצים להגדיל משמעותית את ההשקעה שלנו בישראל בשנים הקרובות".
יש הרבה דיבור על AI וג'נרטיב מה אתם חושבים על זה?
"הנושא הזה הוא מרכזי עבורנו בשנים האחרונות. יש לנו קשר עם Elios Health, Gloat ו־ Noogata שלכולם יש אלמנטים של AI ואני חושב שישראל ממוצבת היטב בגל ה־AI. הג'נרטיב AI עדיין בחיתוליו, אבל עושה התקדמות מרשימה. ישראל חייבת להיות אחד המרכזים שיהנו מהגל של ה־AI והג'נרטיב AI".
האם זו הבועה החדשה?
"אני חושב שנדע את זה בתוך חמש או עשר שנים. אם ב־2007 הייתי אומר לך שיש טלפון חדש של אפל שיאפשר דרך חדש של מסחר, טכנולוגיה ומובייל פון יהיה הדבר שדרכו נבלה את כל חיינו היית אומר לי שזה מאוד לא סביר כי לנוקיה יש שני שליש מהשוק. נוקיה לא קיימת כיום ואפל שווה טריליוני דולרים".
מה אתה מחפש בהשקעות שלך?
"אני מחפש צוותים מדהימים שבונים מוצרים טובים בשווקים אטרקטיביים. השקענו בהייבוב ב־2017 כשהמוצר היה קטן מאוד. כיום יש לו הכנסות של יותר מ־100 מיליון דולר ונוכחות בינלאומית ב־137 מדינות בעולם. בשש שנים החברה הגיעה מאפס למובילות גלובלית ואנחנו רוצים למצא עוד חברות כאלה".
האם השוק יתאושש?
"אני מאמין שבמחצית השניה של השנה השוק יתחיל להתאושש. ראינו יזמים שלא היו צריכים לגייס כסף ואפילו לא רצו. רואים חברות טובות שמתחילות לחשוב על גיוסי הון ובשנה השנייה נראה התאוששות וגיוסי הון. אנחנו רואים את שיאה של האינפלציה ושיעורי הריבית ויש תחושה של התייצבות ואני חש שהשוק לאט לאט חוזר".
אתה חושב שהבועה תחזור?
"מתישהו כן, אבל לא בזמן הקרוב מאוד".
דאבור האבל
תפקיד: מנהל את פעילות הקרן אייט רודס בישראל ואירופה
השכלה: תואר במנהל עסקים מהארוורד ביזנס סקול וקרנגי מלון