סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

אלה השאלות הכי קשות בראיונות עבודה באפל ואמזון - איך תשיבו עליהן?

מה אפשר ללמוד על מועמד לעבודה משאלה על אגוזי קוקוס, איך משיבים על השאלה הלא שגרתית ששואלים כמעט כל מועמד לתפקיד בכיר באמזון, ואיזו תשובה מצפה אלון מאסק לשמוע ממועמדים ל-SpaceX

מרבית השאלות בראיונות עבודה חוזרות על עצמן ואפשר לצפות אותן מראש. כמעט ואין ראיון בו לא תתבקשו לספר על עצמכם או להסביר מדוע תרצו לעבוד דווקא בארגון אליו אתם מתראיינים. אבל כמעט תמיד יש שאלה אחת או שתיים לא שגרתיות, קשות יותר שנועדו להוציא תשובות ספונטניות יותר, להראות כישורי פתרון בעיות ודרכי חשיבה, להכיר את המועמד באופן טוב יותר ולבדוק התאמה לחברה ולתפקיד.
תהליכי המיון לחברות כמו אפל, אמזון או SpaceX נחשבים למאתגרים במיוחד. אלה הן השאלות הקשות ביותר ששואלים בראיונות עבודה לחברות האלה ואיך כדאי להשיב להן:

אמזון

שאלה אחת שתמיד גורמת למועמדים לעבודה באמזון להסתבך היא גם זו שאם הם ישיבו עליה בצורה טובה הם ישאירו רושם מצויין על המראיין, כך אמר די.ג'יי קבין, המגייס הבכיר באמזון ל-CNBC.
קבין שואל כל מועמד שהוא מראיין את אותה שאלה: "איך השתמשת בנתונים כדי להשפיע על הצוות שלך, להגדיר את האסטרטגיות שלך או לבנות משהו חדש?". אמזון היא חברה שמתבססת על נתונים אך לדברי קבין "מפתיע כמה מעט אנשים משתמשים בנתונים טובים ומוצקים כדי לגבות את עבודתם".
גם אם התפקיד שאליו אתם מתראיינים על פניו אינו מבוסס נתונים, מדדי הצלחה המגבים את כישוריכם ויכולותיכם כגון הכנסות, דירוג במשוב שקיבלתם או מכירות יעזרו לכם להתבלט בראיון.

3 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס אמזון הכי עשיר בעולם קמצן
ג'ף בזוס אמזון הכי עשיר בעולם קמצן
ג'ף בזוס, מייסד אמזון
(צילום: בלומברג )
אחד מעקרונות המנהיגות של אמזון הוא 'לצלול עמוק' והוא מתייחס לתשומת לב למספרים ומדדים. השאלה ששאול קבין אמורה לבחון עד כמה המועמד או המועמדת פועלים לפי עיקרון זה וכיצד הנתונים משפיעים על קבלת ההחלטות שלהם. "אנחנו רוצים לדעת בדיוק אילו תוצאות הושגו בעקבות העבודה או הפרוייקט. תנו לנו מספרים: איך חסכתם לחברה כסף או חסכתם זמן לעמיתים שלכם", אומר קבין.
לכן, מומלץ לפני כל ראיון לעבור על קורות החיים שלכם ולמצוא רגעים במהלך הקריירה בהם השתמשתם בנתונים על מנת להשיג יעד ולהגיע עם המספרים האלה מוכנים לשליפה ברגע הנכון.

SpaceX

במהלך השנים הראשונות של SpaceX, המנכ"ל והמייסד, אלון מאסק ראיין באופן אישי כמעט את כל אלף העובדים בחברה כולל אנשי אבטחה וטכנאים, כך לפי הביוגרפיה של מאסק מאת אשלי ואנס. כשהחברה גדלה מאסק המשיך לראיין את מהנדסי החברה.
השאלה האהובה על מאסק במהלך אותם ראיונות עבודה הייתה: "אתה עומד על פני כדור הארץ. אתה הולך קילומטר אחד דרומה, קילומטר מערבה וקילומטר אחד צפונה. אתה מגיע בסופו של דבר בדיוק למקום בו התחלת. איפה אתה?"
3 צפייה בגלריה
אלון מאסק
אלון מאסק
אלון מאסק
(צילום: Getty)
אמנם ישנן דרכים רבות לגשת לפתרון החידה הזאת, אך ישנן שתי תשובות נפוצות. הראשונה, אליה מגיעים רוב המהנדסים היא הקוטב הצפוני. אם אתה מתחיל בקוטב הצפוני והולך קילומטר אחד דרומה, ואז קילומטר אחד מערבה ולבסוף קילומטר אחד צפונה, תעשה מסלול משולש ותסתיים בחזרה בקוטב הצפוני, נקודת המוצא שלך.
ברגע שהמועמד הגיע לתשובה זו, מאסק היה שואל, "היכן עוד זה יכול להיות?". תשובה נוספת לחידה נמצאת ליד הקוטב הדרומי, שם יש לכדור הארץ היקף קילומטר אחד. תלך קילומטר אחד דרומה כדי להגיע למעגל זה, תעקוב אחר שביל המעגל שאורכו קילומטר וחזור קילומטר אחד צפונה לנקודת ההתחלה שלך. פחות מהנדסים מגיעים לתשובה זו לפי ואנס.
שאלה נוספת שמאסק חשף שהוא נוהג לשאול בראיונות עבודה היא "מה היו הבעיות הקשות ביותר איתן התמודדת וכיצד פתרת אותן?". המטרה של שאלה זו היא להבין אם המועמד לוקח בעלות על בעיות ומוביל לפתרונן או שמסתפק בלהיות חבר בצוות גדול יותר שפועל לפתרון הבעיות.
"אנשים שבאמת פתרו את הבעיה, הם יודעים בדיוק איך הם פתרו אותה", הסביר מאסק. "הם יודעים את הפרטים הקטנים."

אפל

השאלה הלא שגרתית "האם קוקוס הוא פרי?" לא נשמעת כמו שאלה מראיון עבודה אך מסתבר שבענקית הטכנולוגיה אפל השתמשו בה כדי לבדוק את הדרך בה מועמד ניגש לפתרון בעיות.
המטרה של שאלות מסוג זה בראיונות עבודה היא להסיט את המועמד מתשובות מוכנות מראש על מנת ללמוד באמת על דרך המחשבה שלו והדרך בה הוא מתמודד עם מצבים לא צפויים.

3 צפייה בגלריה
מנכ”ל אפל טים קוק 27.4.21
מנכ”ל אפל טים קוק 27.4.21
מנכ”ל אפל טים קוק
(צילום: בלומברג)
העניין הוא לא אם המועמד יודע את התשובה הנכונה (שאגב, היא שקוקוס אכן מסווג כפרי) אלא האם הוא מסוגל להתמודד עם שאלה לא צפויה, איך הוא מגיע לתשובה וממשיך בראיון. במעמד של ראיון עבודה לתפקיד נחשק באפל שאלה כזאת עלולה לטלטל את המועמדים, וכאן המראיינים בודקים את יכולתם לשמור על קור רוח, מיקוד ומקצועיות והדרך בה הם מגיבים.
חלק ממה שבודקים המגייסים בשאלה כזאת הוא האם המועמד או המועמדת יזלזלו בשאלה וינסו לחזור לשאלות אליהן התכוננו מראש, מה ניתן ללמוד על עליהם ועל יכולתם להיות פתוח לפרספקטיבות חדשות, לצאת מאיזור הנוחות ועד כמה הם מרגישים בנוח עם הבלתי צפוי.
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.