סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ
דאעש ב עיראק 2014
כוחות דאעש בעיראק, 2014. ה-NFT מספק להם כלי להגיע לתומכיהם המפוזרים ברחבי העולם (צילום: AP)

דוח טכנולוגי
הטרוריסטים באים: מה מחפש דאעש בשוק ה-NFT?

פלטפורמות ה-NFT מאפשרות הפצה של תכנים באופן כמעט נטול צנזורה, מה שמהווה כר פורה עבור גורמים מפוקפקים כמו תעשיית הפורנו, פושעים וארגוני טרור. עכשיו הגיע תורם של דאעש, שמנותקים מכל מערכת העברת כספים בינלאומית מסודרת ומתקשים להפיץ את המסרים שלהם בפלטפורמות הרגילות - עבורם מדובר בכלי מצוין לגיוס כספים וקידום הארגון

NFT נחשב בעיני רבים כטכנולוגיה מיותרת ונטולת תרחישי שימוש מהותי, לפחות בעת הזו, שכרגע מתפקדת בעיקר ככלי להעברת סכומי כסף משמעותיים מקבוצה גדולה של שוטים תמימים לקבוצה קטנה של ספק יזמים ספק נוכלים סמי-מתוחכמים.
כיום, השימוש העיקרי ב-NFT הוא מכירת אוספים דיגיטליים גנריים ומכוערים של יצורים דוגמת קופים משועממים, בסכומים בלתי-סבירים שמנותקים מכל ערך מעשי. זה לא מפתיע לפיכך שההתלהבות הראשונית סביב הטכנולוגיה דעכה משמעותית בחודשים האחרונים, או לגלות שלמרות ההייפ התקשורתי הניכר רק 2% מכל האמריקאים בכלל רכשו NFT.
אבל הנה, מסתבר, נמצא סוף סוף שימוש אמיתי ל-NFT, כזה שמאפשר להצמיד לטכנולוגיה ערך ממשי. הבעיה: זה ממש לא התרחיש שיוצרי הטכנולוגיה ומקדמיה קיוו לו, ולא שימוש שמישהו מאתנו רוצה לראות.
מי שמצאו את השימוש הזה הם תעשיית הפורנו, פושעים וארגוני טרור. מדובר בגורמים שחיים על גבול הלגיטימיות או מעבר לו, ותמיד תרים אחר יתרון כלשהו לפעילות שלהם. הם לא יכולים לשבת על זרי דפנה ולחכות לרגע שבו הטכנולוגיה תהיה בשלה ומוכחת, אלא צריכים ליצור את הרגע הזה בעצמם, לקדם ולפתח אותו. לכן, זה לא מפתיע שתעשיית הפורנו היתה חלוצה בהפצת תוכן ברשת, ואחד השימושים המעשיים הראשונים לביטקוין היה כאמצעי תשלום באתר הסחר בסמים המחתרתי Silk Road.
זו היתה רק שאלה של זמן עד שתעשיית הפורנו תגיע ל-NFT. תעשיית הפורנו נכנסה לשוק ה-NFT במודל המתבקש של הכנסות ממכירות NFT של תמונות וסרטוני פורנו; הרכישה מתבצעת באמצעות מטבעות קריפטו, תחליף לאמצעי תשלום מסורתיים דוגמת כרטיסי אשראי ששחקנים רבים בתעשייה חסומים מלהשתמש בהם.
גם פושעים כבר יש בעולם ה-NFT, בעיקר רמאים למיניהם שעומלים על מתקפות פישינג לגזילת NFT מארנקי קריפטו של משתמשים לא מנוסים.
עתה מגיע גם תורם של הטרוריסטים, והשימוש שהם עושים ב-NFT כבר מתחיל להדליק נורות אזהרה. לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, ב-26 באוגוסט הופיע NFT שמשבח מתקפה של דאעש על מוצב טאליבן באפגניסטן בחודש שעבר – ככל הנראה ה-NFT הראשון שנוצר והופץ על ידי תומכי טרור. לדברי יאיא פאנוזי, לשעבר אנליסט ב-CIA, זה סימן לכך שדאעש וארגוני טרור אחרים נערכים להשתמש בטכנולוגיה כאמצעי לעקוף מאמצים מערביים להגביל את יכולות גיוס הכספים והפצת המסרים שלהם. "זה היה רק עניין של זמן", הוא אמר לוול סטריט ג'ורנל.
ה-NFT, שנושא את השם IS-NEWS #01 ואת לוגו דאעש, לא נמכר אמנם, אבל העובדה שהוא חי בבלוקצ'יין מונעת מגורמי אכיפת חוק להסירו מהרשת או לחסום גישה אליו. אותו משתמש שיצר אותו יצר במקביל שני NFT נוספים שגם הם כוללים אלמנטים של דאעש: באחד אדם לבוש בחלוק מעבדה ומסכת גז שסביבו מבחנות ורובי סער, עם כיתוב שמציין שמדובר בלוחם דאעש שמלמד הכנת חומרי נפץ; האחר מגנה עישון סיגריות.
"זה הכי חסין צנזורה שאפשר", אמר לעיתון מריו קוסבי, אנליסט מודיעין לשעבר שמתמחה במטבעות קריפטו. "אין משהו שמישהו יכול לעשות כדי ממש להסיר NFT".
אמנם פלטפורמות מדיה חברתית יכולות להגביל הפצה של NFT, באמצעות חסימת קישורים למסחר ב-NFT שכוללים תכנים או מסרים מסוכנים, אבל טקטיקה כזו יכולה רק להגביל את התפוצה שלהם, אך לא לחסום אותה לחלוטין. וכאשר המטרה של יוצרי ה-NFT היא לא הפצת מסרים המונית אלא גיוס כספים, תפוצה בקרב קהל יעד מוגבל אך מסור בפלטפורמה ייעודית יכולה להשיג את המטרה.
מומחים העריכו שה-NFT המדובר הוא רק ניסיון לבחון האם ניתן לחמוק מרשויות והאם פלטפורמות NFT לגיטימיות ימחקו או יגבילו רשומת מכירה. "זה ניסוי, לנסות למצוא דרכים ליצירת תוכן בלתי-הריס", אמר רפאל גליק, מייסד חברת המחקר Jihadoscope. בשלב זה ההצלחה של הניסוי מוגבלת: פלטפורמות ה-NFT הפופולריות OpenSea ו-Rarible הסירו את ה-NFT הטרוריסטי לאחר שהתגלה וחסמו את היוצר. עם זאת, הוא עדיין זמין בפלטפורמות מבוזרות כמו רשת שיתוף הקבצים IPFS.
לארגוני טרור, ובמיוחד לדאעש, יש את כל הסיבות להיכנס ל-NFT. הארגון מנותק מכל מערכת העברת כספים בינלאומית מסודרת, ומתקשה להפיץ את המסרים שלו בפלטפורמות הרגילות. מנגד, יש לו עדיין שורה גדולה של תומכים הדוקים, פזורים במדינות שונות בעולם ומנותקים זה מזה. NFT מספק לו כלי להגיע לאותם תומכים, לגייס מהם כספים ותמיכה אחרת. הפעם זה אולי לא הביא סכומים גדולים, או סכומים בכלל, אבל מדובר רק בניסוי ראשוני. בפעם הבאה, המאמץ יהיה מתוחכם ומשוכלל יותר, והסכנה גדולה יותר.