יצאה מהשוליים: רדיט היא כבר לא הילדה המוזרה של האינטרנט
לראשונה מאז הוקמה, פלטפורמת הקהילות הפתיעה ורשמה רווח נקי ברבעון השני. היעד לעתיד ברור: להציע אלטרנטיבה למנועי חיפוש מסורתיים
ביום חמישי האחרון, כשעיני השוק היו נשואות לדו"חות אמזון ואפל, היתה זו דווקא רדיט (Reddit) שגנבה את ההצגה. הפלטפורמה, שבעבר נחשבה לשוליים של האינטרנט, הפתיעה עם דו"חות חזקים במיוחד לרבעון השני של 2025. ההכנסות זינקו כמעט ב־80% לעומת השנה הקודמת, ולראשונה בתולדותיה הציגה החברה רווח נקי לפני GAAP. גם התחזית לרבעון השלישי ממשיכה את הקו האופטימי: רדיט צופה הכנסות של 535 עד 545 מיליון דולר, בעוד תחזיות האנליסטים עמדו על כ־473 מיליון דולר בלבד.
מעבר לנתונים הפיננסיים, רדיט הציגה כיוון ברור לעתיד: היא לא מסתפקת עוד בהיותה קהילת דיונים, אלא שואפת להפוך ליעד חיפוש מרכזי עבור תוכן קהילתי אותנטי, ולהציע אלטרנטיבה למנועי החיפוש המסורתיים. נראה שרדיט של 2025 היא כבר לא רק ביתם של גיקים וגיימרים, אלא שחקנית טכנולוגיה לגיטימית, רווחית ואמביציוזית במיוחד.
תחילה המספרים: הכנסות רדיט ברבעון עמדו על חצי מיליארד דולר, זינוק של 78% בהשוואה לרבעון המקביל ב־2024. 93% מהסכום הגיעו מפרסום, שצמח ב־84% והסתכם ב־465 מיליון דולר, בעיקר בזכות שדרוגים מבוססי בינה מלאכותית. הרווח הנקי עמד על 89 מיליון דולר לעומת הפסד של 10 מיליון דולר ברבעון המקביל. הרווח למניה הגיע ל־0.45 דולר - גבוה משמעותית מהתחזיות. גם התוצאות התפעוליות השתפרו: שיעור ה־EBITDA המתואם עלה ל־33%, והתזרים החופשי הסתכם ב־111 מיליון דולר.
אבל מה שמעניין באמת הוא מה שרדיט בונה מעבר לרבעון הזה: מנוע חיפוש. בצל התחרות הגוברת על תשומת הלב של הגולשים בעידן ה־AI, רדיט בונה את עצמה מחדש גם כשער מרכזי לידע ברשת. "אנשים כבר מחפשים בגוגל ומוסיפים את המילה 'רדיט' לשאילתה", אמר מנכ"ל החברה סטיב הופמן. "הם לא רוצים לינק לוויקיפדיה או לאתר חדשות – הם רוצים לראות מה אנשים אמיתיים כתבו על זה". כעת רדיט מבקשת לקצר את הדרך, ולהפוך ליעד החיפוש הראשוני בעצמו.
לפי החברה, מעל 70 מיליון חיפושים פנימיים מתבצעים מדי שבוע בפלטפורמה, והכוונה היא להציג חוויית חיפוש חדשה, המשלבת את מנוע החיפוש הפנימי עם Reddit Answers – כלי שאלות ותשובות מבוסס AI שצמח בתוך כארבעה חודשים ממיליון ל־6 מיליון משתמשים שבועיים. בניגוד למודלי חיפוש מסורתיים, המודל של רדיט נשען על חוכמת ההמון, על פרספקטיבות מורכבות ועל תוכן גולשים עשיר ואותנטי.
שחקנית משמעותית ב־AI
במישור הטכנולוגי רדיט כבר משתמשת ביכולות AI נרחבות כדי לספק סיכומי שיחות, למתן תוכן באופן אוטומטי, ולהתאים פרסומות על בסיס הקשר ולא רק על בסיס פרופיל אישי. מה שמבדיל אותה מפלטפורמות כמו פייסבוק, אינסטגרם או טיקטוק הוא שמבנה הקהילות שלה - subreddits - מאפשר דיוק מרבי בפרסום. מפרסמים לאוסף של אנשים עם תחום עניין מאוד מסוים. התוצאה: עלייה של 47% בהכנסה הממוצעת למשתמש (ARPU), שהגיעה ל־4.53 דולר.
מעבר לפרסום, רדיט גם מצאה מנוע רווח נוסף: מכירת רישוי לשימוש בדאטה. בעידן שבו חברות AI זקוקות לנתונים אותנטיים לאימון המודלים שלהן, רדיט מחזיקה באוצר: מאות מיליוני תגובות, פוסטים, ושיחות מתועדות בכל נושא אפשרי. בחודשים האחרונים חתמה החברה על הסכמים עם גוגל ו־OpenAI לרישוי של ארכיון הפוסטים והתגובות שלה, כולל מידע בזמן אמת. הכנסות הקטגוריה שכוללת רישוי דאטה צמחו ב־24% והגיעו ל־35 מיליון דולר. מדובר בהכנסות כמעט נטולות עלות, שממצבות את רדיט כשחקנית משמעותית בכלכלת ה־AI, לא רק כצרכנית אלא גם כספקית.
ההתרחבות של רדיט אינה נעצרת בגבולות העולם דובר האנגלית. החברה החלה להטמיע מערכת תרגום מכונה שנפרסה השנה ל־23 שפות, שבעזרתה היא חודרת בהצלחה לשווקים חדשים. ההכנסות הבינלאומיות צמחו ב־71% והגיעו ל־91 מיליון דולר, כאשר חלק ניכר מהצמיחה נובע מקהלים באסיה ובאמריקה הלטינית.
רדיט נוסדה ב־2005 על ידי שני סטודנטים מאוניברסיטת וירג'יניה, סטיב הופמן ואלכסיס אוהניאן, כפלטפורמה פתוחה לשיתוף קישורים ודיונים. במהרה היא התפתחה לרשת של קהילות משתמשים ממוקדות נושא, שיצרו יחד מערכת חברתית מבוזרת, עשירה ולעתים כאוטית.
לאורך השנים צברה רדיט מעמד ייחודי כמרחב חופשי לשיחה אותנטית, אך גם התמודדה עם דימוי של אנרכיה וחוסר יכולת לייצר הכנסות משמעותיות. במשך תקופה ארוכה היתה חברה פרטית, עם מעורבות של קרן יוניון סקואר ונצ'רס ובהמשך גם של קונגלומרט התקשורת קונדה נסט. רק במרץ 2024, לאחר שנים של דחיות, יצאה החברה להנפקה לפי שווי של כ־6.5 מיליארד דולר. הכניסה לשוק הציבורי סימנה תחילת עידן חדש: רדיט כבר לא רק סמל תרבות רשת, אלא גוף עסקי שיש ממנו ציפייה להראות תוצאות.
בולטת בשוק רווי שחקנים
רדיט פועלת בשוק רווי שחקנים, שמחולק כיום בין כמה קטגוריות: בצד הרשתות החברתיות המסורתיות, מתחרות כמו Meta (באמצעות Threads) ו־X מנסות גם הן לבסס קהילות סביב שיח טקסטואלי. אבל רדיט שונה מהן מהותית: אין בה פרופילים אישיים או מערכות עוקבים, אלא מבנה קהילתי מובהק, שבו התוכן מקבל עדיפות על פני הכותב.
המתחרות מהצד השני, פלטפורמות כמו Quora ו־Stack Overflow, שמציעות מודלים של שאלות ותשובות, סובלות משחיקה במעורבות ומהיעדר חדשנות טכנולוגית. Discord, שנחשבת למתחרה חזקה במישור הקהילתי, מתמקדת בצ'ט סגור ופרטי, ללא אלמנט ציבורי נגיש שמאפשר דירוג או קידום תכנים. גם הפלטפורמות המבוזרות, Mastodon ו־Lemmy, אומנם שואפות לשקיפות ושליטה קהילתית, אך מתקשות להציע חוויית משתמש קוהרנטית או סקיילינג מסחרי.
רדיט, בנקודה הזו, מוצאת את עצמה כישות היברידית: מצד אחד, היא קהילה פתוחה עם תרבות רשת עשירה. מצד שני, יש לה תשתית טכנולוגית חזקה, מנוע מוניטיזציה יעיל, ודאטה שמהווה נכס אסטרטגי. היא לא מנסה לנצח את אינסטגרם או את גוגל במגרש שלהן, אלא לבנות מרחב חיפוש שמבוסס על שיח קהילתי אותנטי ולא על תוכן אוטומטי.
אם רדיט תצליח לממש את החזון הזה, של חיפוש מבוסס קהל ופרספקטיבות אותנטיות, היא כנראה לא תחליף את גוגל, אבל ייתכן מאוד שהיא תהפוך למקום הראשון שאליו גולשים פונים כדי לחפש את האמת.
































