סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
רשתות חברתיות רשת חברתית טוויטר טיקטוק אינסטגרם פייסבוק סנאפצ'ט ווטסאפ
רשתות חברתיות. "בעיקר השפעה שלילית" (צילום: גטי )

הרפובליקנים והדמוקרטים מסכימים: "רשתות חברתיות גורמות נזק ויש להן כוח רב מדי"

סקר של מכון פיו שנערך בין ה-7 ל-11 בפברואר בקרב 10,133 מבוגרים בארה"ב, מעלה כי אף שיש פערים בין מצביעים רפובליקנים ודמוקרטים בארה"ב באשר להשפעת הרשתות החברתיות, קיימת הסכמה לגבי הנזק והעוצמה היתרה שמרכזות הפלפטפורמות בידיהן

מצביעים רפוליקנים ודמוקרטים בארה"ב חלוקים כמעט בכל נושא אפשרי, כולל תפיסת המציאות עצמה ומשמעותן של עובדות. אבל יש תחום אחד שבו קיימת ביניהם הסכמה רחבה: רשתות חברתיות גורמות נזק ויש להן כוח רב מדי.
סקר של מכון פיו שפורסם אתמול (ב'), בוחן עמדות של מבוגרים בארה"ב ביחס לפלטפורמות מדיה חברתית לפי פילוח מפלגתי. הסקר מעלה שאף שיש פערים בין מצביעים רפובליקנים למצביעים דמוקרטים באשר לעוצמה ולהשפעה של רשתות חברתיות, אלו נמצאים במגמת צמצום ונראה שקיימת בין שני הצדדים הסכמה לגבי הנזק והעוצמה היתרה שמרכזות הפלפטפורמות בידיהן. הסקר נערך בין ה-7 ל-11 בפברואר בקרב 10,133 מבוגרים בארה"ב.
כך, למשל, 84% מהרפבוליקנים ו-74% מהדמוקרטים סבורים שלחברות מדיה חברתית יש השפעה רבה מדי בפוליטיקה כיום (בכלל המדגם עמד הנתון על 78%). בקרב דמוקרטים מדובר בעלייה בולטת לעומת 2020, אז רק 63% אמרו שההשפעה רבה מדי (לעומת 82% מהרפובליקנים).
בדומה לכך, 71% מהרפובליקנים ו-59% מהדמוקרטים סבורים שההשפעה של מדיה חברתית על המצב בארה"ב היא שלילית בעיקרה (כלל המדגם עמד על 64%), לעומת 78% ו-53% בהתאמה ב-2020. רק 11% מהרפובליקנים ו-8% מהדמוקרטים סבורים שההשפעה חיובית בעיקרה.
בנוסף, 93% מהרפובליקנים ו-74% מהדמוקרטים סבורים כי זה סביר או סביר מאוד שרשתות מדיה חברתית מצנזרות בכוונה עמדות פוליטיות שאינן לרוחן (83% בכלל המדגם). כאן הפערים אמנם גדולים יותר, אבל הם במגמת צמצום משמעותית: ב-2022 החזיקו בעמדה זו 92% מהרפובליקנים, לעומת 66% בלבד מהדמוקרטים.
ההבדל, כמובן, נעוץ בשאלה אילו עמדות מצנזרות הפלטפורמות. 71% מהרפובליקנים סבורים שהן מעדיפות עמדות ליברליות על פני שמרניות, לעומת 22% מהדמוקרטים שמחזיקים בעמדה דומה. מנגד, 25% מהדמוקרטים סבורים שהן מעדיפות עמדות שמרניות על פני ליברליות לעומת 6% מהדמוקרטים. 50% מהדמוקרטים ו-22% מהליברלים סבורים שאין הבדל בהעדפה.
חרף זאת, בשעה ש-60% מהדמוקרטים סבורים שיש להגביר את הרגולציה על הפלטפורמות, רק 45% מהרפובליקנים סבורים כך (51% בכלל המדגם). כאן דווקא מדובר בהיפרדות בין הקבוצות: ב-2020, 48% מהרפובליקנים ו-46% מהדמוקרטים סברו שיש להטיל יותר רגולציה על החברות.