סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
טים קוק מנכ"ל אפל מסיבת עיתונאים השקת מוצרים חדשים 12.9.23
טים קוק, מנכ"ל אפל (צילום: AP/Jeff Chiu)

ניתוח
הקנס האירופי על אפל: איתות ברור לרצינות הרגולציה החדשה

בתום חקירה שקבעה כי אפל פגעה בתחרותיות של ספוטיפיי, ענקית הטכנולוגיה תיקנס בחצי מיליארד יורו. לקראת כניסתו לתוקף של חוק השווקים הדיגיטליים (DMA), הקנס פותח פתח לאמזון, נטפליקס ואחרות להגיש תלונות דומות

האיחוד האירופי צפוי להטיל על אפל קנס של חצי מיליארד יורו, זאת בסיומה של חקירה שבה מצא כי מדיניות חנות האפליקציות של החברה פגעה ביכולת של ספוטיפיי להתחרות בשירות המוזיקה בסטרימינג של אפל עצמה - כך לפי דיווחים של "פייננשל טיימס" ובלומברג.
הקנס עצמו, הראשון של אפל באיחוד האירופי, לא צפוי להשפיע משמעותית על מצבה הפיננסי של החברה ומהווה לא יותר ממכה קלה (הקנס שווה ל־0.45% מהכנסות אפל ברבעון הפיסקאלי הראשון של 2024, שעמדו על 119.6 מיליארד דולר). ואולם, הוא מצביע על נכונות האיחוד לשמוע תלונות דומות מחברות אחרות שפועלות באקוסיסטם של אפל, ומסמן את הנחישות שבכוונתו לאכוף את חוק השווקים הדיגיטליים (DMA), שייכנס לתוקפו בחודש הבא.
ספוטיפיי מנהל מאבק רגולטורי נגד אפל זה קרוב לחצי עשור, שבמרכזו טענה שמדיניות האפסטור של אפל מהווה הפרה של חוקי הגבלים עסקיים ופוגעת בתחרות. ספציפית, ספוטיפיי יוצאת נגד האיסור של אפל על אפליקציות באפסטור לעשות שימוש במערכות תשלום חיצוניות (היא מתירה שימוש רק במערכת התשלומים שלה), ומגבלות נוספות שקשורות בכך, ובראשן האיסור לגבות ממשתמשים בפלטפורמות אחרות (כמו אנדרואיד או אתר החברה) מחיר נמוך ממחיר המינוי באפסטור.
אפל גובה עמלה של 30% על כל עסקה שמבוצעת באמצעות האפסטור, וספוטיפיי טענה שכתוצאה מכך היא סובלת מעמדת נחיתות בתחרות עם שירות אפל מיוזיק: בשעה שאפל שומרת את מלוא מחיר המינוי שהיא גובה בעבור השירות, ספוטיפיי נאלצת לשלם 30% ממנו לאפל, מה שפוגע בתחרותיות שלה. ספוטיפיי בחרה שלא לאפשר הרשמה לשירות שלה דרך האפסטור, וכך לא לייצר מינויים שעליהם היא משלמת עמלה גבוהה, אבל כאן נתקלה במדיניות מגבילה אחרת של אפל: איסור להפנות משתמשים לאפשרות רכישת מינוי מחוץ לאפסטור.
מגבלות אלו עמדו בלב המאבק הממושך של ספוטיפיי נגד אפל, וגם בלב מאבק מקביל, של אפיק גיימס, מפתחת פורטנייט, נגד החברה בארה"ב. ואולם, בשעה שהמאבק של אפיק, שהתנהל באמצעות תביעה משפטית, נחל כישלון בחלקו הגדול, זה של ספוטיפיי, שקודם באמצעות תלונה רגולטורית, זוכה עתה להצלחה עם ההחלטה הצפויה של האיחוד לקנוס את אפל.
נציבות האיחוד האירופי וספוטיפיי לא הגיבו לדיווחים. אפל הפנתה לתגובה קודמת שבה טענה ש"האפסטור עזרה לספוטיפיי להפוך לשירות המוזיקה בסטרימינג המוביל באירופה".
החשיבות של ההחלטה הצפויה של האיחוד איננה בגובה הקנס עצמו. הסכום קטן מכדי להוות עונש משמעותי בעבור אפל. ובכל מקרה הנושא צפוי להיגרר בערעורים במשך שנים. כך קורה עם החלטות משמעותיות קודמות של נציבות האיחוד, כמו הקנסות המצטברים בסך 8 מיליארד יורו שהוטלו על גוגל בשלוש חקירות נפרדות, או החלטה מ־2016 שלפיה אפל מחויבת לשלם לאירלנד מסי עבר בסך 13 מיליארד יורו, ושהערעורים עליה עדיין מתגלגלים לאיטם במערכת בתי המשפט.
החשיבות מצויה ראשית בכך, שכעת נפתחת הדלת לחברות נוספות שנפגעו מהמדיניות של אפל להגיש תלונה ולקבל סעד זהה, אולי בלוח זמנים מקוצר יותר לאור העובדה שהתלונות יהיו דומות מאוד לאלו של ספוטיפיי. אפיק גיימס, נטפליקס (שבדומה לספוטיפיי, לא מאפשרת הרשמה דרך האפסטור) ואמזון (שבגלל העמלה לא מוכרת ספרי קינדל באפליקציות האייפון והאייפד שלה), ועוד רבות אחרות, יכולות להחליט למרר לאפל את החיים.
שנית, ומהותי לא פחות, החלטת הנציבות מאותתת על הנחישות שבכוונתה לאכוף את חוק השווקים הדיגיטליים. החוק, שייכנס לתוקפו ב־7 במרץ, מציג רגולציה חדשה ורחבה לפלטפורמות גדולות ובהן חנויות אפליקציות, מנועי חיפוש, דפדפנים ומערכות הפעלה. הוא יחול על שירותים עם מחזור שנתי של לפחות 7.5 מיליארד יורו באיחוד ו־45 מיליון משתמשים או יותר באיחוד, ויחייב חברות להגביל שימושים שהן עושות במידע אישי, להגביל את הבלעדיות על מוצרים או שירותים שהן מציעות למשתמשי קצה, לאפשר התקנה של יישומי צד ג' במערכות ההפעלה של החברה, וכן יאסור על מתן עדיפות למוצרים של החברה על פני מוצרים מתחרים.
האפסטור של אפל נכנסת תחת הגדרות החוק, ובסוף ינואר פרסמה החברה את האופן שבו היא מתכוונת לציית לדרישות, כמו פתיחת האייפון לחנויות אפליקציות חיצוניות או מתן אפשרות לעשות שימוש בשירותי תשלום חיצוניים. ואולם, החברה עשתה זאת עם מגבלות וקשיים כה רבים, עד שמתחרות רבות, ובהן ספוטיפיי, טענו שבפועל היא לא משנה כלום.
בהקשר זה, הקנס הוא איתות ברור לאפל: אנחנו עוקבים אחרי מה שאתם עושים, ואם לא נהיה מרוצים, או אם המפתחים והמתחרים יתלוננו, אתם עוד תשמעו מאיתנו.