סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
יוני אסיא מנכ"ל ומייסד איטורו על רקע המשרדים של חברת אי טורו eToro בבני ברק
יוני אסיא מנכ"ל ומייסד איטורו על רקע המשרדים של החברה בבני ברק (צילום: דודי חסון, שאול גולן)

איטורו מפטרת 100 עובדים ומודיעה רשמית על ביטול ההנפקה בוול סטריט

מדובר ב-6% ממצבת העובדים של החברה שמפעילה פלטפורמה למסחר בניירות ערך. יוני אסיא, מייסד משותף ומנכ"ל איטורו: "קיבלנו החלטה לא פשוטה לצמצם את כוח האדם כדי להבטיח צמיחה בת קיימא לטווח ארוך". בתוך כך, טרנסמיט סקיוריטי שנוסדה על ידי מיקי בודאי וראקש לונקאר פיטרה כ-27 עובדים, 7 מהם בישראל

איטורו (eToro) מפטרת 100 עובדים, מחציתם בישראל. מדובר ב-6% ממצבת העובדים של החברה שמפעילה פלטפורמה למסחר בניירות ערך. במקביל להודעה לעובדים על הקיצוצים, פירסמה החברה הודעה רשמית על סיום ההסכם להנפקת החברה בוול סטריט באמצעות מיזוג עם ספאק. במרץ 2021 הודיעו החברות על הסכם לפיו תונפק איטורו לפי שווי של 10 מיליארד דולר בנאסד"ק, אך היא לא הצליחה לקבל אישור לתשקיף שלה מרשות ניירות ערך האמריקאית בעיקר על רקע פעילות משמעותית בתחום מטבעות דיגיטליים. תהליך ההנפקה שלא הבשיל לבסוף גבה מאיטורו עלויות גבוהות שהגיעו ל-70 מיליון דולר עוד לפני שהחלה 2022 (עם זאת מאחר והמיזוג עם ספאק בוטל בהסכמה החברה צפויה לקבל חלק מהוצאות אלה בחזרה).
יוני אסיא, מייסד משותף ומנכ"ל איטורו אמר עם פרסום הדברים: "לאור תנאי השוק הנוכחיים ולאחר תקופה של צמיחה מואצת החלטנו לנקוט בתקופה הנוכחית גישה מאוזנת יותר בין צמיחה ורווחיות. בהתאם לכך קיבלנו החלטה לא פשוטה לצמצם את כוח האדם כדי להבטיח צמיחה בת קיימא לטווח ארוך".
במקום ההנפקה שכבר מספר חודשים היה ברור שלא תצא לפועל, מנהלת איטורו משא ומתן מתקדם לגיוס פרטי של 800 מיליון דולר עד מיליארד דולר לפי שווי של כ-5 מיליארד דולר. הנפקת הספאק המקורית הייתה אמורה לצאת לפועל לפי שווי של 10.3 מיליארד דולר, עם זאת לקראת פקיעת הדד-ליין הראשון להשלמת המיזוג, הופחת השווי לכיוון של 8 מיליארד דולר, היקף גיוס ה-PIPE ירד מ-650 מיליון דולר ל-443 מיליון דולר והתוקף של העסקה הוארך עד סוף יוני. בספאק עצמו היו 250 מיליון דולר שכעת יוחזרו לבעלי המניות בצירוף ריבית. בשלב הזה ברור שלאיטורו עדיף לוותר על חלום ההנפקה, כאשר הגיוס הפרטי יאפשר לה להיפגש עם סכום כמעט כפול מזה שנותר בספאק, גם אם במחיר דילול משמעותי יותר של בעלי המניות.
ברקע לאי השלמת הנפקת הספאק של איטורו עמד לא רק השינוי הכללי בתמחור חברות טכנולוגיה ושינוי רגולטורי המסתמן בכל הנוגע לספאקים, אלא גם נוכחותה המשמעותי של החברה בשוק הקריפטו. חלק גדול מהצמיחה שלה בשנתיים האחרונות הגיע מזינוק במסחר במטבעות קריפטו בפלטפורמה שלה, מה שהוביל לקשיים רבים באישור התשקיף שלה. לפני כחודש אף שלחה איטורו מכתב לבעלי המניות שלה ובו ציינה כי לנוכח פרסום דרישות גילוי חדשות מחברות ספאק על ידי רשות ניירות ערך האמריקאית וגם מחברות שפועלות בשוק הקריפטו, היא מעכבת את פרסום הדוחות הכספיים שלה לרבעון הראשון של 2022. איטורו עדיין לא פירסמה את התוצאות של שלושת החודשים הראשונים של השנה.
עוד פיטורים בהייטק
בתוך כך, טרנסמיט סקיוריטי שנוסדה על ידי מיקי בודאי וראקש לונקאר פיטרה כ-27 עובדים, 7 בישראל בלבד כולם במחלקת השיווק ו-SDR כחלק מארגון מחדש של המחלקה. במקביל גייסה החברה כ-15 נוספים ותגייס מספר נוסף עד סוף החודש למחלקת השיווק. החברה מבקשת לגייס כיום 100 מפתחים בישראל והיא אחת מחברות הטק הפרטיות הרווחיות היחידות בארץ עם מחזור מכירות של מעל ל-100 מיליון דולר ו-400 עובדים בלבד.
(מאיר אורבך)