סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ 2019
נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ (צילום: AFP)

שנתיים לאחר שהורחק: מטא תאפשר לטראמפ לחזור לפייסבוק ואינסטגרם

טראמפ הורחק ב-2021 בצעד חסר תקדים מפלטפורמות המדיה החברתית הגדולות בשל עידוד האלימות שהובילה להסתערות על גבעת הקפיטול. "איננו רוצים להפריע לדיון הפתוח, הציבורי והדמוקרטי המתקיים בפלטפורמות של מטא", אמר נשיא מטא לעניינים גלובליים

מטא הודיעה כי תאפשר לנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ לשוב בשבועות הקרובים לפייסבוק ולאינסטגרם, זאת שנתיים לאחר שהורחק בשל עידוד האלימות שהובילה להסתערות על גבעת הקפיטול.
"באופן כללי איננו רוצים להפריע לדיון הפתוח, הציבורי והדמוקרטי המתקיים בפלטפורמות של מטא, במיוחד לא במקרים של חברות דמוקרטיות כמו ארה"ב", מסר ניק קלג, נשיא מטא לעניינים גלובליים. "הציבור צריך להיות מסוגל לשמוע את מה שהפוליטיקאיים שלו אומרים, את הטוב, הרע והמכוער, כדי שיוכל לקבל החלטות מיודעות בקלפי".
טראמפ הורחק ב-2021 בצעד חסר תקדים מפלטפורמות המדיה החברתית הגדולות – פייסבוק, טוויטר ויוטיוב. חשבונו של טראמפ הוחזר לטוויטר לפני כחודשיים לאחר הרכישה על ידי אלון מאסק ואילו במקרה של פייסבוק מראש נקבע כי ההרחקה תהיה לשנתיים. ההרחקה נבעה כאמור מהמהומות ב-6 בינואר 2021, אז הסתערו תומכי טראמפ על הקונגרס האמריקאי בזמן ההצבעה על אישור תוצאות הבחירות לנשיאות בהן גבר ג'ו ביידן על טראמפ.
"ההרחקה הייתה החלטה יוצאת דופן שהתקבלה בנסיבות יוצאות דופן", כתב קלג בהודעה על החזרת החשבון. "עכשיו כשהסתיימה תקופת ההשעיה, השאלה לא הייתה האם אנחנו מעוניינים להשיב את חשבונו של טראמפ, אלא האם הנסיבות המיוחדות שיצדיקו את הארכת ההרחקה מוצדקות".
לדבריו, בקבלת ההחלטה התחשבו במטא בהתנהלותו בבחירות אמצע הקדנציה שנערכו בנובמבר וכן בדעות מומחים. המסקנה היתה ש"הסיכון פחת משמעותית".
עם זאת, קלג הדגיש כי יחולו על טראמפ "עונשים גבוהים על עבירות חוזרות" בהתאם לתקנון החברה. כך למשל ציין שבמקרה של פרסום תכנים אלימים נוספים, התכנים יוסרו והחשבון יושעה לתקופה של בין חודשיים לשנתיים, בהתבסס על חומרת ההפרה.
"אנחנו יודעים שההחלטה הזו שלנו תספוג ביקורת רבה", הוסיף קלג. "אנשים סבירים יהיו חלוקים בדעותיהם האם זו היתה ההחלטה הנכונה, אך היה צורך להחליט ולכן ניסינו לעשות זאת בצורה הטובה ביותר התואמת לערכים ולתקנון שביססנו".
בשנתיים שבהן הורחק טראמפ מהפלטפורמות החברתיות הוא הקים אפליקציה משלו בשם טרות' סושיאל, שאמורה להיות דומה לטוויטר, כך שלא בטוח אם טראמפ ינצל את החזרת החשבון שלו וישוב להיות משתמש פעיל בפייסבוק. אולם, לפי דיווחים שפורסמו בימים האחרונים, טראמפ לא מעוניין כעת לחדש את הסכם הבלעדיות שלו עם טרות' סושיאל, שיפוג ביוני השנה.