סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
משה ליפסקר מנכ"ל אימפרבה ישראל
משה ליפסקר מנכ"ל אימפרבה ישראל (צילום: Imperva)

מנכ"ל אימפרבה ישראל עבר 12 ראיונות עבודה בדרך לתפקיד; כך הוא משיב לשאלות הנפוצות בהם

משה ליפסקר מאמין שמועמד טוב, לתפקיד בכיר, צריך להכתיב את הקצב בראיון ולשאול המון שאלות. הוא גם חושב שאחד הדברים החשובים ביותר בראיון הוא הכימיה. "היום אני כבר בשלב שאני הולך רק למקומות עבודה בהם יש אנשים שטוב לי לעבוד איתם"

ראיון העבודה הראשון של משה ליפסקר, מנכ"ל אימפרבה ישראל, היה גרוע. זה היה מיד אחרי שסיים את לימודיו באוניברסיטה והגיש מועמדות לחברת הסטארט-אפ אקורד נטוורקס. "המראיינים היו מנהל קבוצה וראש צוות ובגלל שלא ידעתי כלום מבחינה מקצועית הם התחילו לשאול קצת על הרקע שלי. סיפרתי להם על הצבא, הייתי בסיירת גולני, אחד מהם היה בגולני והשני בצנחנים וברגע הזה נוצר הקליק. החיבור היה על רקע הצבא. בסופו של דבר לא ידעתי כלום אבל הייתה כימיה והם ראו את הפוטנציאל. הייתי בהלם שקיבלו אותי", הוא מספר.
היום בדיעבד, בסטנדרטים שלו כאשר הוא בוחן מועמדים לעבודה, הוא מבין שדברים בסיסיים שהוא מצפה מאחרים לדעת אחרי התואר - הוא לא ידע אז באותו ראיון. "אני חושב שהם התלהבו מהפוטנציאל, מלקיחת אחריות, חשיבה בגדול, הסתכלות מחוץ לקופסא, יצירתיות. אמנם לא ידעתי את החומר אבל ידעתי איך לגשת אליו", הוא אומר.
מאז עבר ליפסקר הרבה מאוד ראיונות עבודה. למעשה, לתפקידו הנוכחי כמנכ"ל ומנהל המחקר והפיתוח העולמי בחברת הסייבר, הוא עבר לא פחות מ-12 ראיונות. "בגדול בראיונות האלה אני הכתבתי את הקצב וזה חשוב. אני בא לראיונות עם איזשהו פלואו בראש ושואל המון שאלות על המוצר. בעיני זה מאוד קריטי בראיונות, בטח בתפקידי ניהול. אתה חייב לעשות את בדיקת הרקע וחייב לשאול שאלות. ברגע שאתה שואל שאלות זה הופך את השיחה מראיון לפגישה ואז גם נוצר הקליק וזה הופך את העסק להיות פחות פורמלי. כך אתה גם מגלה מי הם האנשים שאתה הולך לעבוד איתם. אתה לא מתראיין אלא גם מראיין, יש לך כמה אפשרויות. היום אני כבר בשלב שאני לא הולך 'על עיוור'. אני הולך רק למקומות עבודה בהם יש אנשים שטוב לי לעבוד איתם, וזה מרים אותי. לכן, שאלתי הרבה שאלות".
אחת השאלות שהוא נשאל בראיונות האלה, היא 'נניח שהגעת לתפקיד – מה התהליך שאתה עושה, מהם השלבים'. שאלה נוספת שגם אותה שאלו במסגרת אותה סדרת ראיונות הייתה: 'מהי הבעיה/בעיות שאתה מזהה בחברה? ומה תעשה בתפקיד לאור האבחון הזה?'.
"אני מאוד אוהב את השאלות האלה כי אני חושב שכניסה לתפקיד היא קריטית להצלחה. הימים, השבועות הראשונים יגדירו לך את כל ההצלחה. בעיני זה קשור לכניסה לתפקיד בצורה מתודולוגית, נכונה, מובנית והיא עוזרת לשנים קדימה. שם בונים את האסטרטגיה ואחרי זה מוציאים אותה אל הפועל", הוא אומר. לשאלות האלה הוא משיב בתוכנית קונקרטית, צעדים שהוא חושב שיש לבצע לאור הבעיות או האתגרים שזיהה. "אני חושב שלתפקידי ניהול מאוד קריטי לברר שהאדם יודע מה הוא עושה וזה לא ייקח לו שנתיים של חסד, כי אין אפילו 100 ימי חסד. כשאני הגעתי לאימפרבה 'ירו עלי' מכל הכיוונים - השבוע הראשון היה כאוס".
זה היה לפני 4.5 שנים שליפסקר הגיע לאימפרבה כסמנכ"ל מחקר ופיתוח של אחת מהיחידות העסקיות שעוסקת בדאטה סקיורטי וב-2019 מונה למנכ"ל. החברה, שהוקמה ב-2002 על ידי היזמים הישראלים שלמה קרמר, עמיחי שולמן ומיקי בודאי, נמכרה באוקטובר 2018 תמורת 2.1 מיליארד דולר לקרן הפרטית Thoma Bravo. בישראל מועסקים 500 עובדים וליפסקר הוא היום חבר ההנהלה הישראלי היחיד.
גל הפיטורים בהייטק הישראלי לא פסח גם על אימפרבה, ולאחרונה פיטרה החברה 3% מעובדיה, 20 מהם בישראל.
הפיטורים הגיעו גם אליכם, גם אם חשבנו שהסייבר אולי טיפה יותר חסין. איך אתם חווים את השוק עכשיו?
"18% מהחברות מהחברות שמפטרות הן מהסייבר, כי זה סקטור שגדל בפוסט קורונה בהשקעות מאוד גדולות. נוצרה בועה ועכשיו יש תיקון. בגלל שאנחנו מכניסים חצי מיליארד דולר בשנה אנחנו מאוד יציבים. יש האטה בגלל המצב המקרו-כלכלי בעולם אבל זה לא שאנחנו במשבר. נערכנו נכון כבר בחציון הראשון של 2022, וזיהינו את המגמות. עשינו פעולות של האטת גיוסים, שליטה חזקה על ההוצאות וכשהגיעה הבקשה לאופטימיזציה בהוצאות פיטרנו רק 3% מהעובדים. מבחינת ההנהלה והבורד הורדנו הרבה כי נערכנו נכון. השילוב של חברה יציבה והיערכות נכונה לאירוע איפשרה לנו לעבור את זה בשקט יחסי".
אתה חושב שזה מאחורינו או שתצטרכו שוב לפטר ב-2023?
"אני מקווה שלא. אני חושב שמה שקרה בחציון השני של 2022 זה התיקון הראשון ההכרחי. לגבי 2023 אני חושב שבגלל שהערכות השווי ירדו יהיו הרבה מיזוגים ורכישות. יש פה הזדמנויות לרכישות. אז לא רק שיש תיקון חיובי יש גם תיקון טבעי של ריבוי החברות, הכל יתחיל להתכנס, כך אני מעריך".
אלה התשובות של ליפסקר לשאלות הפופולאריות בראיונות עבודה:
ספר לי על עצמך
"קוראים לי משה, אני נשוי פלוס חמישה, ארבעה בנים ובת, שני חיילים. אני גר במושב נחושה, מנהל את אימפרבה ישראל ומנהל את המחקר והפיתוח העולמי של אימפרבה.
לפני זה הייתי סמנכ"ל מחקר ופיתוח בסלברייט, הייתי 14 שנים בפוליקום ולפני כן בסטארט-אפ שנקרא אקורד נטוורקס.
במקור אני איש פיתוח אבל התפתחתי בעולמות המוצר, אסטרטגיה וניהול לאורך השנים. הדרייב שלי הוא להביא את עצמי במאה אחוז, להיות משמעותי, להשפיע. מרתק אותי להיות חלק מתהליכי turn around של ארגונים (תהליכי שינוי והגדלת הרווחיות). זה האתגר הגדול. אני יכול להגדיר את עצמי כצ'יינג' אייג'נט. מנהל תהליכים של לשנות את העתיד.
אני סגן אלוף במילואים, הייתי מגד של יחידה מובחרת בצבא וקצין מטה בכיר, זה עזר לי הרבה בפיתוח הקריירה המקבילה. בעיני יש קורלציה בין העולם האזרחי שנתרם מהיכולת הצבאית והפוך. למדתי מדעי המחשב ופילוסופיה בבר אילן, זה שילוב לא כל כך נפוץ אבל הוא מראה מי אני. בסוף זה עוזר בעולם העסקי כי אתה כל הזמן שואל שאלות. השלמתי גם אקזקיוטיב MBA באוניברסיטה העברית.
מאוד אוהב לקרוא ספרים. ממליץ על הספר האדום של אסף ענברי, חייבים לקרוא אותו בשביל להבין את השמאל הישראלי, את ההתפתחות שלו. בית שלישי של ארי שביט. עכשיו אני קורא את הביוגרפיות של צ'רצ'יל וביבי במקביל. מת על ספרים של פול אוסטר. מעבר לזה אני אוהב הליכות וטיולים, בארץ בעולם. זה אני.
איפה אתה רואה את עצמך בעוד חמש שנים?
זו שאלה שאני תמיד שואל אנשים גם באקטים של מנטורינג וקואצ'ינג שאני עושה להרבה עובדים או מנהלים תחתיי. זו שאלה טובה כי היא ממקדת אותך. אתה מדמיין איפה אתה רוצה להיות בעתיד ואז אתה גוזר את המסלול אחורה מהעתיד. זה נכון גם לתהליך בנייה של אסטרטגיה – אתה מתחיל עם החזון ואז גוזר אחורה את הדרך.
עוד חמש שנים אני רואה את עצמי כמנכ"ל בחברה מאוד מצליחה ובמקביל אני מקווה לשבת בכמה דירקטוריונים, כדי לפתוח את הראש ולתרום מהניסיון מעבר לחברה אחת. אני מייעץ לאנשים בסטאראטפים ורואה כמה אני יכול לעזור, וגם מעניין אותי המגוון. הרבה פעמים חברה אחת היא מאוד ממוקדת, מאוד מצומצמת".
מהם היתרונות שלך?
“יש לי יכולת התבוננות מעמיקה. אני מקשיב לאנשים, מנסה להבין את המציאות בצורה הכי אובייקטיבית שיש על ידי מגוון דעות. אני לא חותך מיד. לא מתחיל עם סימני קריאה אלא סימני שאלה. כך אני מקבל את ההחלטות היותר נכונות.
אני יודע לראות את התמונה הגדולה, לייצר אסטרטגיה. יש לי יכולת אופרטיבית חזקה יחד עם גמישות מחשבתית ויצירתית. אני חושב שבמובן הזה זה שילוב מעניין. המשמעות היא שאני יודע לראות תמונה רחבה וגם לצלול לתוך הפרטים ושוב לחזור לראות את התמונה הרחבה. יש אנשים שיודעים אחד מהשניים, לי יש את השילוב. בנוסף יש לי People Skills, אני מחובר לאנשים, מאמינים לי, הולכים אחרי. מנהלים טובים צריכים לדעת להנהיג”.
מהם החסרונות שלך?
"זו שאלה טריקית מאוד תמיד. היכולת הניהולית הרחבה היא גם חולשה, כי אתה רואה רחב אבל לא מספיק עמוק ואז יש הרבה אתגרים מקצועים שאתה צריך להתמודד איתם מול האנשים המקצועיים. בארגונים טכנולוגיים האלוהים הוא בפרטים, אז אתה חייב לרדת לפרטים. אם היכולת המובנית שלך להסתכל רחב היא חיסרון אז צריך לחפות על זה בהרבה לימוד והכנה. בסוף אני מרגיש פער כשאני בא לרדת לפרטים כי הדיפולט שלי הוא רחב, הוא לא עמוק.
חיסרון נוסף הוא אולי פרזנטציה אישית. מנהל צריך לתת את הפרזטנציה, יש כאלה שעושים את זה ממש טוב. לי יש הרבה ביקורת עצמית בעניין הזה.
כמו כן, בלהט העשייה אני רץ מאוד מהר ולא תמיד כולם עומדים בקצב. צריך להתאים קצב לאנשים. זה לא שהחיסרון הזה הוא בלתי ניתן לגישור, זה פער .כמו סקאלה כזו שצריך לשחק ולעשות כיוונון.
למה אתה רוצה את התפקיד?
"יש לי דרייב מאוד חזק גם לייצר משמעות וגם לעשות שינוי. בתפקיד הזה, במצב שהיינו בו כשאני התחלתי, זה היה אחרי שהפאונדרים עזבו, החברה נהייתה גלובלית והייתה נפילה. בעצם, גם התרבות הישראלית של הסטארט-אפ התחילה להתפוגג. אימפרבה בנויה על ישראל, אם אין את ישראל - אין את אימפרבה. צריך שם מישהו שישמור על החברה מהגלובליזציה שלה. המישהו הזה צריך לדעת לייצר אסטרטגיה שבה הוא מצליח גם לזרום עם הגלובל וגם לייצר את הלוקליזציה או את התרבות הישראלית. מכיוון שאם אין את התרבות הישראלית אין יכולת להביא את הטאלנטים הגדולים של הסייבר הישראלי והחברה נהיית יותר בינונית. זה הצורך של אימפרבה בעיני. יש פה דוגמא להתאמה מלאה של חימוש ומטרה, כי אני סוכן שינוי, מזהה את הבעיות ויודע לשנות את המציאות על ידי יצירת אסטרטגיה. השילוב שלי של גם הסתכלות ברמת אסטרטגיה וגם היכולת לגרום לזה לקרות ברמת אופרציה - גם לאן להגיע וגם איך לעשות את זה - הוא שילוב ייחודי למה שאימפרבה הייתה צריכה באותו רגע".
למה כדאי לנו להעסיק אותך?
"אני טוטאלי, מתייחס לעבודה כמו אמנות. זה גורר עבודה 24/7 - אני בזה כל הזמן. אני לא מישהו שבא והולך. מבחינתי זה החיים שלי לטוב ולרע, אבל ברגע שאתה טוטאלי ויש לך אסטרטגיה ואתה משנה מציאות - זה קורה".
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.