סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

פרשנות
המטרה הבאה של גוגל - להיות אפל

החשיפות האחרונות של ענקית הטכנולוגיה מעידות, יותר מכל, על העמקת ההתמקדות שלה בחומרה, עם שעון חכם, אוזניות, משקפיים וטאבלט שנוצרו כדי לנסות לנגוס מעט, גם אם ממש בקטנה, בנתח השוק של טים קוק. ימים יגידו אם מדובר בשגיאה או בשיחוק

גוגל הייתה פעם החברה שמפעילה את מנוע החיפוש הפופולרי בעולם (כרום). היא עדיין מפעילה אותו, כמובן, והוא עדיין המוביל הבלתי מעורער - נכון לפברואר 2022 נתח השוק של כרום עומד על 62.78%, מה שאומר ששישה מתוך כל 10 גולשים משתמשים בכרום כמנוע חיפוש - אבל בשעה שמנוע החיפוש השני בפופולריותו, ספארי של אפל, משתרך הרחק מאחור עם נתח שוק של 19.3% בלבד, נראה שבשאר התחומים גוגל היא זו שמנסה להדביק את הפער מענקית הטכנולוגיה של טים קוק.
אמנם אפל הפסיקה להיות הבוקר החברה הגדולה בעולם לאחר שששווי השוק של חברת הנפט הסעודית ארמקו עקף את השווי שלה (2.43 טריליון דולר לארמקו, לעומת 2.37 טריליון דולר לאפל), אבל בכל הנוגע לזירה הטכנולוגית היא עדיין מובילת הטרנדים והמגמות החשובה בעולם - מעמד שאליו הגיעה בזכות עליונותה הטכנית והתפישתית באזורי החומרה. המוצרים שאפל משיקה נחשבים בתעשייה למעצבי טרנדים ועם הזמן הופכים לסטנדרט של איכות עבור החברות המתחרות - זאת, מעבר להיותם סמלי סטטוס ברחבי העולם, לרבות השוק האמריקאי. זו הסיבה שיצרניות כמו שיאומי, לדוגמה, מנסות לחקות אותה בכל הנוגע לעיצובי המוצרים, לתכונותיהם ולאסתטיקה הכללית של המותג.
מאותה סיבה, בשנתיים האחרונות נראה שגם גוגל מנסה לפסוע ב"מסלול התפוח" - הדרך שאפל חצבה לעצמה מאז הקמתה בעמל רב. מוצרי פיקסל של גוגל, ששיווקם החל לפני שש שנים, היו צעד ראשון בכיוון הזה וכעת, לאור הפרטים שנחשפו בוועידת המפתחים השנתית של החברה אמש, הם נעים עוד כמה צעדים קדימה, לכיוון אפל. זה בא לידי ביטוי, למשל, בחשיפת השעון החכם הראשון של גוגל, שיושק בסתיו הקרוב ומצויד בפיצ'רים שהחברה הצליחה ליצור בזכות רכישת הענק של חברת הגאדג'טים הלבישים Fitbit ב-2.1 מיליארד דולר בשנה שעברה. מדובר בניסיון כניסה של גוגל לשוק הטכנולוגיה הלבישה, שהולך וגדל מאז 2014, כשאפל השיקה את השעון החכם שלה.
2 צפייה בגלריה
גוגל פיקסל 6a
גוגל פיקסל 6a
גוגל פיקסל 6a. יפרוץ את הסכר?
(גוגל)
זאת ועוד: גוגל ניצלה את האירוע החגיגי גם כדי להציג פיקסל טאבלט חדש, שגם הוא צפוי להשקה בשנה הקרובה ולתחרות, כמעט ראש בראש, באייפדים של אפל. במילים אחרות, אין ספק שגוגל החליטה לעבות מאוד את חטיבות החומרה שלה ולהתמקד במוצרים פיזיים - זאת, לאחר שצברה מספיק ביטחון בהיותה מובילה בשטח האינטרנט. החברה ככל הנראה מרגישה שהיא יודעת היום טוב יותר כיצד לייצר ולעצב חומרה - וייתכן שלאפל יש סיבה לחשוש מזה.
"לוקח זמן לבנות את היכולות הטכנולוגיות האלה, שבאות לידי ביטוי בהרבה מוצרים", אמר בשבוע לשעבר מנהל חטיבת המוצרים של גוגל, ריק אוסטריו בתדרוך לעיתונאים. "זה היה כמו קרחון שיושבים עליו ולא רואים מה קורה מתחתיו, אבל עכשיו אפשר לראות את כל הדברים האלה צצים על פני השטח". מיותר לציין שהיכולות הללו, שאוסטריו מדבר עליהם, דורשים פיתוח יקר שענקית הטכנולוגיה יכולה להרשות לעצמה נוכח העובדה שהיקף ההכנסות השנתי שלה מפרסום דיגיטלי עומד על 200 מיליארד דולר.
עוד לפני השקת השעון החכם, גוגל מתכוונת להשיק את הסמארטפון פיקסל 6a כבר ביולי הקרוב יחד עם האוזניות הראשונות שלה אי פעם שיודעות לנטרל רעשים. כלומר, החומרה של גוגל תפגוש אותנו עכשיו לא רק בכיס, אלא גם באוזניים, על היד ועל האף, שכן גוגל מתכוונת להשיב לחיים את משקפי המציאות המשולבת שלה, שהיו פלופ די רציני כשהושקו לראשונה, אבל כעת נראה שהוחדרו בהם טכנולוגיות עדכניות ומסקרנות.
2 צפייה בגלריה
גוגל שעון חכם
גוגל שעון חכם
שעון חכם של גוגל. עגול ותפוחי
(גוגל)
עדות נוספת לצעידתה של גוגל בעקבות אפל אפשר למצוא בהתחייבותה לשמור על רמת פרטיות גבוהה מאוד של המשתמשים בשעון החכם שלה. אמנם גוגל התחייבה לכך רק על מנת לקבל אישור רגולטורי לרכישתה של פיטביט, אבל העובדה שהיא הבטיחה שלא לשתף מידע על בריאות וכושר של משתמשיה לטובת פרסום ממוקד מלמדת, אולי, על תחילתה של התיישרות עם המדיניות החדשה של אפל בנוגע לשימוש במידע אישי לצורכי פרסום.
חשוב לזכור: מדובר בניצניה של מגמה בלבד. גם אחרי ששפכה מיליארדי דולרים על חטיבת החומרה שלה, שמעסיקה כעת אלפי עובדים, גוגל עדיין לא נחשבת לשחקנית רצינית במגרש הזה: נתח השוק של הסמארטפונים שלה הוא כ-1% בלבד ולפי ההערכות רק 30 מיליון כאלה נמכרו ברחבי העולם מאז שהושקו לפני שש שנים. אפל, לשם השוואה, מכרה 56 מיליון אייפונים בשלושת החודשים הראשונים של 2022.
ובכל זאת, אנליסטים סבורים שהפיקסל של גוגל מתחיל לצבור התעניינות ותאוצה ושהפיקסל 6a יימכר בהיקף רחב יותר מקודמיו. הדגם הקודם, אגב, פיקסל 6, כבר עכשיו, שישה חודשים בלבד לאחר השקתו, עקף את המכירות של פיקסל 5 ושל פיקסל 4. בקיצור, הקרב רק התחיל.