סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כלכליסט-טק
הסכמה בפרלמנט האירופי: הגבלות על חברות בשווי של יותר מ-80 מיליארד יורו

על פי ההחלטה המסתמנת, החקיקה שאמורה להיכנס לתוקף כבר בשנה הבאה לא תחול רק על ענקיות טכנולוגיה כמו אפל, גוגל, אמזון, מיקרוסופט ומטא. המטרה: הפסקת ההתנהגות הלא תחרותית מצד החברות הגדולות

המחוקקים בפרלמנט האירופי הגיעו לפריצת דרך במאמצים לפעול נגד הפרות ההגבלים העסקיים מצד ענקיות הטכנולוגיה, ביניהן אפל וגוגל. על פי דיווח של הפייננשל טיימס, ארבעה גורמים המעורים בנושא מסרו כי המפלגות הגדולות המיוצגות בפרלמנט האירופי הגיעו להסכמה אתמול (רביעי) על החוקים שיחולו על חברות עם שווי שוק של 80 מיליארד יורו ומעלה המציעות שירות אינטרנט אחד לפחות, כמו למשל מנוע חיפוש.
פירוש הדבר הוא שחוק השווקים הדיגיטלים (DMA) עליו עובדים באיחוד האירופי יחול למעשה על יותר חברות מכפי שהעריכו בתחילה ובבריסל מקווים שהחוק ייכנס לתוקף כבר בשנה הבאה. לפי ההגדרה הנוכחית, חברות כמו גוגל, אמזון, אפל ומיקרוסופט ייכללו בחוק לצד בוקינג ההולנדית ועליבאבא הסינית. לאחר שהושגה ההסכמה מצד חברי הפרלמנט, נסללה הדרך להעלות את הצעת החוק להצבעה בפרלמנט בשבוע הבא. לאחר מכן, החוק יעבור לדיון בכל המדינות החברות באיחוד האירופי ורק אחר כך יהפוך לרשמי.
מטרת החוק היא לאסור על התנהגות לא תחרותית מצד החברות הגדולות, כמו ניצול עמדה דומיננטית בסקטור כדי לערער על השירותים שמציעות היריבות. הצעת החוק נועדה גם לחזק את הסמכות של רשויות ההגבלים העסקיים לחקור רכישות של חברות קטנות יותר מצד ענקיות הטכנטלוגיה על מנת לוודא שהן לא רוכשות יריבות במחיר זול במטרה לחסל את המתחרים.
1 צפייה בגלריה
פרלמנט האיחוד האירופי בריסל
פרלמנט האיחוד האירופי בריסל
פרלמנט האיחוד האירופי בבריסל. מוסר שנגמרה ההתנהלות הלא הוגנת בשווקים הדיגיטליים
(צילום: שאטרסטוק)
מפלגת הסוציאליסטים והדמוקרטים – המפלגה השנייה בגודלה בפלמנט האירופי – היא שדחפה להרחבת ההגדרה כדי שכמה שיותר חברות יהיו תחת הרגולציה. מנגד, מפלגת העם האירופית, שבין חבריה נמנות קנצלרית גרמניה היוצאת אנגלה מרקל ונשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליידן, הייתה מעוניינת בחוק ממוקד יותר, שיכוון בעיקר נגד החברות הגדולות ביותר.
ההסכמה הנוכחית כוללת גם פשרה בנוגע לדרישה של חלק מהמפלגות לאסור על פרסום ממוקד, המהווה מקור הכנסה גדול עבור גוגל ופייסבוק. בסופו של דבר הוסכם שלא להטיל איסור גורף על הפרסום הזה, אלא להסתפק במגבלות כמו הגנה על ילדים והגברת השקיפות.
"אני מרוצה שהפרלמנט מעביר מסר אחיד לשוק, לפיו נגמרה ההתנהלות העסקית הלא הוגנת בשווקים הדיגיטליים", מסר אנדראס שוואב ממפלגת העם האירופית. "הרוח הפוליטית נושבת מאחורי החוקים החדשים הללו", אמר גורם המעורה בנושא. "החוקים החדשים נועדו לענות על השאלה המהותית של 'כיצד לדעתנו צריך לפקח על האינטרנט המודרני?'".