סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
פאבל דורוב מייסד ומנכ"ל טלגרם
פאבל דורוב מייסד ומנכ"ל טלגרם (צילום: Instagram / Durov)

מתלבש כמו צוקרברג, חושב כמו מאסק - תכירו את פאבל דורוב מייסד טלגרם

יליד סנט פטרסבורג בן 39 שעשה אקזיט ענק ממכירת הרשת החברתית הרוסית VK, עבר לדובאי שם הקים ביחד עם אחיו את טלגרם. הוא מתגאה שהיא "אחת הפלטפורמות האחרונות בהן אפשר להתבטא בחופשיות", אבל מתעלם מכך שבזכות הפיקוח הרופף על התכנים היא הפכה למדיה החברתית המועדפת על הפשע המאורגן וארגוני טרור דוגמת החמאס

"בחלק מהשווקים, טלגרם היא אחת הפלטפורמות החופשיות האחרונות בהן אנשים יכולים להתבטא", אומר בראיון נדיר לפייננשל טיימס, מייסד האפליקציה פאבל דורוב.
אפליקציית ההודעות הנישתית שהקים ב-2013 נהנית בשנים האחרונות מעלייה מטאורית בפופולריות והתפתחה, מעבר להודעות, גם למקור של חדשות, במיוחד בזמן משברים גיאופוליטיים או הומניטריים כמו המלחמה באוקראינה או מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר. לפי דורוב, המטרה המוצהרת הייתה ליצור פלטפורמה חלופית לאלו של חברות הטכנולוגיה הגדולות, כזו שתגן על הפרטיות, ועמידה בפני התערבויות מצד ממשלות. לטענתו, טלגרם הפכה למקלט בטוח ונטול צנזורה עבור האזרחים החיים תחת משטרי דיכוי כמו בלארוס, איראן והונג קונג.
אולם, על אף המסר החיובי שלו, טלגרם נותרה כר נרחב לפעילות לא חוקית, כולל לא מעט ערוצים שמציעים למכירה מדי יום, לעשרות אלפי המנויים שלהם, אקדחים, סמים וכרטיסי אשראי מזויפים. "טלגרם היא המדיה החברתית לפשע מאורגן", האשים הייווד טלקוב, מ-LexisNexis Risk Solutions. "זה המערב הפרוע". ניטור התכנים הרופף הפך את טלגרם גם לבמה מועדפת עבור שרים בממשלת רוסיה ועבור ארגוני טרור כמו החמאס. לפי הטענות, זו הפלטפורמה היחידה שממשיכה לאפשר למיליציות שבמימון איראן כמו חמאס וחיזבאללה להפיץ תכנים. מומחים אף מזהירים כי חמאס וארגוני טרור פלסטינים אחרים הפכו את טלגרם לנשק, לראיה השימוש הנרחב של מחבלי הנוחבה בפלטפורמה להפצת תמונות מן הזוועות שביצעו ב-7 באוקטובר, שהוגדר על ידי רבים כאקט של לוחמה פסיכולוגית.
בחברה טוענים בתגובה כי הערוצים המתמקדים במלחמות בעזה ובאוקראינה "התגלו כחיוניים לעיתונאים, חוקרים, בודקי עובדות וארגוני זכויות אדם שעוקבים אחר האירועים הללו בעודם מתרחשים". דורוב התייחס אף הוא לנושא. "ניטור תכנים הוא אף פעם לא משימה פשוטה, ולפעמים אנחנו נתפסים לא מוכנים לאירועים מסויימים שמתפתחים בזמן אמת ומתרחשים במהירות", אמר. "אני טוען שברגעים מסוג זה, אף אחד לא מוכן. לרוב הפידבק שאנחנו מקבלים ממשתמשים הוא בבקשה לא להתחיל לצנזר תכנים, זה היה נכון גם במקרה של ישראל". בכל זאת הלחץ השפיע במידה מסויימת, ובטלגרם הסירו מספר ערוצים של חמאס, אך אחרים ממשיכים להיות פעילים. בחלק מהמקרים, הערוצים חסומים רק במכשירים של אפל ולא באנדרואיד.
השבוע התפרסם בפייננשל טיימס ריאיון עם דורוב, הראשון שהוא מעניק מאז 2017. בריאיון אמר כי לפלטפורמה יש כבר 900 מיליון משתמשים חודשיים פעילים, עלייה מ-500 מיליון בתחילת 2021. להערכתו, טלגרם תגיע "למיליארד משתמשים פעילים בתוך 12-14 חודשים".
דורוב (39) סיפר כי ייסד את החברה ביחד עם אחיו ניקולאי כ"כלי פרטי" כדי שיוכלו לתקשר באופן בטוח ופרטי. היום משמש ניקולאי משמש כסמנכ"ל הטכנולוגיה בחברה. השניים החליטו לחלוק את האפליקציה עם הציבור לאחר החשיפות של אדוארד סנודן על הריגול של סוכנויות המודיעין האמריקאיות נגד התושבים.
דורוב משמש כמנכ"ל החברה שהקים, אף שהוא מעדיף להשתמש בתואר "מנהל מוצר". לדבריו, החברה מעסיקה כ-50 עובדים בלבד במשרה מלאה, ביניהם 30 מהנדסים שבחר באופן אישי. "אני מעורב עמוקות בכל המאפיינים שאנחנו משיקים", הדגיש בנוגע לשיטת הניהול שלו.
עוד לפני ההצלחה של טלגרם, דורוב היה ממייסדי רשת המדיה החברתית הפופולרית ביותר ברוסיה, VKontakte, אך ב-2014 עזב את המדינה לאחר שסירב להעביר מידע על המשתמשים האוקראינים לסוכנות הביטחון הרוסית. הוא מכר את ההחזקה שלו לאוליגרכים המקורבים לקרמלין, וביחד עם הון שצבר בקריפטו עבר לדובאי ומימן משם את הקמת טלגרם.
מטה החברה שוכן עד היום בדובאי, מה שלפי דורוב מאפשר לה להימנע מרגולציות ודרישות אכיפת חוק שחלות על פלטפורמות דומות בעמק הסיליקון. "בדובאי הממשלה לא מפריעה לנו", הסביר דורוב וכינה את הנסיכות "ניטראלית". בשנים שחלפו מאז התרחבה האפליקציה מעבר ל"צ'אטים סודיים", היא מטמיעה בכל שנה עשרות מאפיינים חדשים, ביניהם כלים לשיתוף קבצים גדולים, קבוצות של עד 200 אלף חברים וערוצים – המאפשרים פרסום חד צדדי של הודעות ובלי הגבלה על מספר המשתתפים.
דורוב הצליח לבסס את הצוות החשאי של מהנדסים בדובאי באמצעות ארגון תחרויות תכנות מקוונות והעסקת המנצחים, בלי קשר לגיל, למיקום או לניסיון שלהם. צוות של שבעה אנשים בלבד מנהל את המערכת של יותר מ-80 אלף השרתים, שבבעלות החברה. לפי דורוב מערכת בגודל כזה לרוב דורשת מאות אנשים לתפעולה.
על אף המאמצים שלו להבדיל את עצמו, במובנים רבים דורוב – שהונו האישי מוערך ב-11.5 מיליארד דולר - מתנהג כמו יזם הייטק מיליארדר ממוצע. כך למשל, הוא נוהג ללבוש רק בגדים שחורים וחסיד של המנטרה המיוחסת למארק צוקרברג לפיה מינימליזם מוביל לפרודקטיביות מוגברת. בדומה לאלון מאסק הוא מגדיר עצמו כ"ליברטריאני התומך בחופש הדיבור". דורוב אמנם נמנע מחשיפה תקשורתית, אך זה לא מונע ממנו מלהחזיק חשבון אינסטגרם שלו 1.2 מיליון עוקבים, הכולל תמונות שלו בשלל פוזות, לרוב בלי חולצה, לצד סיסמאות כמו "משמעת עצמית היא המפתח לבריאות, אושר ועושר". בהתאם, שגרת יומו של דורוב מתחילה לדבריו ב-200 שכיבות סמיכה ו-100 כפיפות בטן.
בניגוד לנכונות שלו לחשוף את שגרת אימוני הבוקר שלו, דורוב נמנע לחשוף את דעתו על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין או על המלחמה באוקראינה. "בוא לא ניכנס לזה", אמר בריאיון, והוסיף ש"חשוב מאוד שהעולם יתפוס את טלגרם כפלטפורמה ניטראלית". עם זאת, הוא הכחיש את הטענות כי יש לו, או לטלגרם, קשרים לקרמלין ואמר כי מדובר "בתיאוריות קונספירציה", וכי לחברה אין שום מקורות מימון הקשורים לרוסיה. "אני חושב שעבור כל מי שעקב אחר הסיפור שלי, החוויות שלי, האירועים שהובילו לעזיבתי את רוסיה לפני יותר מעשור, זה די ברור שהתיאוריות האלה לא אמינות", אמר.
לפי הפייננשל טיימס, טלגרם גייסה בשנים האחרונות בסביבות 2 מיליארד דולר, ובחברה מנסים להגדיל את ההכנסות בעיקר באמצעות פרסום בפלטפורמה ותוכנית מנויים. דורוב טען כי החברה קרובה לרווחיות, ובמקביל מתגברות ההכנות להנפקה, שלפי ההערכות תצא לפועל בארה"ב. דורוב ציין כי המהלך יאפשר לחברה להימנע ממיזוגים או מכירה. לדבריו, מייסדים צריכים לשמור על שליטה כדי "לא להקריב את הערכים שלהם". עם זאת, אנליסטים כבר מזהירים כי המשקיעים לא ימהרו לחברה המזוהה עם פעילות פלילית ענפה כל כך. "מחכה לטלגרם התפכחות לא פשוטה", אמר ג'ן אלן ממכון המחקר Integrity Institute. "הם יאלצו להתמודד עם צעדים בסיסיים להגדלת אמון ובטיחות שרחוקים מהאופן בו הם מתנהלים היום".