סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
הקרמלין בוער
הקרמלין בוער. "מי ייתן שהנבואה תתגשם" (צילום: טוויטר)

האקרים פרצו לאתרים רוסיים ופרסמו סרטון של הקרמלין עולה באש

קבוצת הפרצנים, המכנה את עצמה CH01, ביצעה את הפעולה ביום השנה לפלישה הרוסית לאוקראינה, תוך הכרזה על "מלחמת סייבר". את הסרטון, שהשתלט בין השאר על אתרי ציוד חקלאי, הסעדה ומשלוחים, ליווה שיר של להקת הרוק הרוסית קינו

קבוצת האקרים בשם CH01 השחיתה כמה אתרי אינטרנט רוסיים ביום השנה לפלישה הרוסית לאוקראינה, כך לפי דיווח באתר TechCrunch. ההאקרים החליפו את התכנים באתרים עם סרטון של הקרמלין עולה באש וברקע הושמע שיר של להקת הרוק הרוסית קינו. הסרטון כולל גם ברקוד שמחבר לערוץ בטלגרם, שם פרסמו ההאקרים הודעת לקיחת אחריות על ההתקפות והבהירו כי ההשחתות הללו היו מכוונות ונבעו ממניעים פוליטיים.
"ביום השנה לפלישה הטרוריסטית של רוסיה הדיקטטורית לאוקראינה, אנחנו מכריזים על מלחמת סייבר על המשטר הדיקטטורי, הטוטאלריטרי והפושע של פוטין. מי ייתן שהנבואה תתגשם...", נכתב בהודעה ברוסית.
מדובר ככל הנראה בקבוצת האקרים חדשה יחסית, שכן בערוץ הטלגרם היו רק מספר מועט של מינויים בחמישי בלילה. באותו היום הם גם פרסמו את הציוץ הראשון שלהם. בנוסף, הם יצרו חשבון טוויטר ופרסמו בו סרטון.
ב- TechCrunch פרסמו רשימה של 32 אתרים שנפרצו ביום שישי בבוקר. עם זאת, לא ברור עדיין כמה אתרים בדיוק הושחתו, או כיצד ההאקרים הצליחו לעשות זאת. במקרים של השחתה המונית, ההאקרים לרוב מוצאים כשל בספרייה או בשירותים שבשימוש בכל האתרים שנפגעו.
בין השאר, נפרצו אתרים של מאפייה, של חברה שמפיצה ציוד חקלאי, של מסעדה, של אולפן הקלטות, של חברה שמוכרת שירותי משלוחים וטכנולוגיות למסעדות ברוסיה, של חברות שמייצרת רכיבים להנדסה מכנית וחקלאות ושל יצרנית לבנים. 12 שעות לאחר ההתקפה, רק שני אתרים חזרו לנראות הרגילה שלהם, כך לפי בדיקה של TechCrunch.
הבחירה בשיר, שנקרא "שיר בלי מילים" אינה מקרית. קינו הייתה להקת הרוק הפופולרית ביותר ברוסיה בשנות ה-80 ומילות השירים שלהם לרוב כוללות תמות של חירות, אף שהשירים אינם פוליטיים במובהק.
זו לא הפעם הראשונה מאז שהחלה המלחמה שנפרצו אתרים רוסיים. בשנה האחרונה בוצעו מספר תקיפות מסוג זה נגד הרוסים. אחת מקבוצות ההאקרים הפעילות ביותר היתה Ukraine IT Army, שמורכבת ממומחי טכנולוגיה ומהאקרים פרו אוקראינים שזכו למספר ניצחונות מרשימים, ביניהם השבתת שירות הסטרימינג הגדול ביותר ברוסיה למשך שלושה ימים.
הרוסים, מצדם, מואשמים ב"פעילות סייבר זדונית נגד אוקראינה, שכללה גם השחתת אתרים", כך לפי טענת מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן במאי אשתקד.