סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

גיימריסט
אפיק טוענת: גוגל תכננה לרכוש אותנו בהשתלטות עוינת

יצרנית פורטנייט הגישה תביעה שמאשימה את ענקית החיפוש בפעילות אנטי-תחרותית. לפי הטענה, גוגל תכננה לרכוש את השליטה בחברה מטנסנט, המחזיקה ב-40% ממניות אפיק. היא גם שילמה מאות מיליוני דולרים ליצרניות סלולר ומפתחות משחקים כדי לשמור על כוחה המונופולי של חנות האפליקציות שלה

ביום חמישי, חשף בית המשפט בקליפורניה את כתב התביעה המלא של אפיק גיימס (Epic Games), יצרנית פורטנייט, נגד גוגל. התביעה טוענת כי ענקית החיפוש חששה מהתקדים שאפיק יצרה כאשר היא נטשה את חנות היישומונים של גוגל, שבתגובה נקטה שלל צעדים מאחורי הקלעים כדי להבטיח שמפתחות יישומונים נוספות לא יעזבו את חנות האפליקציות.

בקיץ שעבר, ניסתה אפיק לעקוף את מערכות התשלום של אפל וגוגל, והציעה לשחקני פורטנייט מחיר טוב יותר על מוצרים קוסמטיים בתוך המשחק, אם הם ירכשו אותם דרך חנות המשחקים של אפיק. בתגובה, הסירו אפל וגוגל את המשחק מחנויות היישומונים. אפיק ציפתה לכך שזה יקרה, ובין לילה הגישה נגדן תביעות. התביעה נגד אפל סוקרה בתקשורת בהרחבה. אפיק טענה כי אפל גובה עמלה בלתי-הוגנת בסך 30% מכל עסקה בחנות האפליקציות. אפיק דורשת כי אפל תאפשר להפעיל מגוון חנויות יישומונים ומערכות תשלום שונות דרך הפלטפורמה שלה, כפי שניתן לעשות במחשבי ווינדוס. יתרה מכך, היא טוענת כי אפל נועלת כמיליארד משתמשים - מרביתם אמידים - במערכת ההפעלה שלה ומקשה עליהם לעבור למערכת מתחרה.
אולם המניע לתביעה נגד גוגל לא היה כה ברור - עד שבימים האחרונים נחשפו ההאשמות על המהלכים האנטי-תחרותיים, לכאורה, שנקטה גוגל. ייתכן כי הגילוי המרעיש ביותר הוא שגוגל תכננה לקנות את אפיק בהשתלטות עוינת כדי להסיר את האיום. החברה רצתה לפנות לחברת אחזקות הגיימינג טנסנט (Tencent), המחזיקה ב-40% ממניות אפיק. לטענת אפיק, גוגל תכננה "לרכוש את מניותיה של טנסנט כדי לזכות בשליטה על אפיק", או "לשתף פעולה עם טנסנט במטרה לרכוש 100% מהחברה". עם זאת, מנוסח התביעה לא ברור אם בסופו של דבר גוגל באמת ניגשה אל טנסנט עם הצעה לרכישת אפיק.
1 צפייה בגלריה
גוגל אפליקציה
גוגל אפליקציה
גוגל אפליקציה
(צילום: גטי)
גוגל, כך נטען, אף פנתה אל מפתחות משחקים ושילמה להן בחשאי תמריצים בסך מאות מיליוני דולרים כדי לשמור את המשחקים שלהן בחנות האפליקציות שלה. על פי מסמכים פנימיים של גוגל, החברה העריכה כי ה"עריקה" של אפיק הייתה עלולה לעורר גל נטישות שהיה מסתכם באובדן הכנסות של בין 350 מיליון דולר ל-1.4 מיליארד דולר. התכנית הזו כונתה "מיזם חיבוק" (Project Hug). על פי התלונה, גוגל שילמה ליותר מ-20 מפתחות שהיו עלולות ללכת בעקבות אפיק, הבולטת שבהן היא אקטיוויז'ן-בליזארד (Activision Blizzard), ששמה מצוין בכתב התביעה.
גוגל גם שילמה ליצרניות טלפונים על מנת למנוע מהן להתקין על מכשיריהן חנויות יישומונים צד-שלישי, בתכנית שנקראה "תכנית מכשירים מועדפים" (Premier Devide Program). גוגל הבטיחה ליצרניות כמו נוקיה, שיאומי וסוני, 12% מהכנסות החיפוש בגוגל דרך המכשירים שלהן, לעומת ה-8% שיצרניות סלולר מקבלות בדרך כלל. ליצרניות כמו LG ומוטורולה הובטח 3% עד 6% מסך הרכישות בחנות האפליקציות דרך מכשיריהן. אפיק אף טוענת כי גוגל לחצה על היצרנית וואן פלוס (OnePlus) לבטל חוזה להתקנת פורטנייט במכשירי הוואן פלוס 8.
"תכנית המכשירים המועדפים של גוגל לא נודעה לציבור, ולא נודעה לאפיק לפני שגוגל החלה להפיק מסמכים הנוגעים לתביעה זו", גרס צוות עורכי הדין של אפיק בכתב התביעה. "גוגל ביקשה להסתיר את הפעילות האנטי-תחרותית שלה, בין השאר על ידי הוספת סעיף בהסכמים הללו, המונעים מהחתומים להכריז לציבור על אודות ההסכם - ללא הסכמה מפורשת מטעם הצד השני".