סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
איילת קוטנר CTO חברת At Bay
איילת קוטנר CTO ומנהלת הסייט בישראל שלחברת At Bay (צילום: אוראל כהן)

ראיון עבודה
איפה תהיי עוד חמש שנים? התשובה הכנה של מנכ"לית At-Bay ישראל

איילת קוטנר, CTO ומנהלת מרכז הפיתוח חברת At-Bay בישראל מאמינה שבראיונות עבודה צריך להפגין ביטחון אבל גם הרבה ענווה. מה הייתה השאלה שנשאלה בראיון אותה היא מגדירה כטראומתית ואילו שאלות היא מציגה למועמדים אותם היא מראיינת

איילת קוטנר, CTO ומנכ"לית At-Bay ישראל ניהלה למעלה מאלף אנשים במהלך הקריירה שלה בחברות טכנולוגיות. היא ראיינה מאות אנשים ועברה גם כמה ראיונות עבודה בעצמה, אבל במהלך הגיוס לתפקיד המקצועי הראשון שלה אחרי התואר היא נשאלה שאלה אותה היא מגדירה כטראומתית.
"בראיון לתפקיד פיתוח בצ'ק פוינט, ראש התחום שאל אותי אם לא הייתי צריכה להשקיע יותר בלימודים כדי להעלות את הממוצע, במקום לעבוד כסטודנטית. זה נראה לי מנותק מהמציאות. שאלה חסרת רגישות ושיפוטית שלא באמת תורמת להכיר את האדם שמולך", היא נזכרת.
כשהיא בצד המראיינת, קוטנר מנמנעת מלשאול שאלות כמו "מהם החסרונות שלך?" מכיוון שהיא מעדיפה שאלות יותר עקלקלות, שמעוררות חשיבה יצירתית. לדוגמה, היא שואלת: "תתארי לי את היום שבערב של אותו היום כשאת חוזרת הבייתה את חושבת לעצמך 'וואו, היה לי יום מעולה'. מה צריך לקרות באותו יום, מה מאפיין אותו?" או "ספר לי על החלטה שקיבלת בתפקיד הקודם שבדיעבד התבררה כטעות".
קוטנר מספרת על ראיון שערכה לאחרונה בו המרואיין נראה טוב מדי בכדי להיות אמיתי. הוא ענה תשובות שבלוניות וקלישאתיות ופשטו נשמע יותר מדי טוב. "הוא אמר שהוא לומד מהצוות שלו ומאוד מקשיב לכולם אבל אז כשהתחלתי לשאול ממי למדת ומה למדת התברר שהוא חושב שהוא מתת האל לאנושות. באופן כללי שחצנות זה משהו שאני מגיבה אליו לא מדהים בראיונות. כן צריך לשדר ביטחון עצמי אבל יש הבדל בינו לבין שחצנות. מרואיין טוב צריך לדעת להבדיל בין קלישאות לבין מה שאמיתי. כשמדברים על הצוות אני מאוד שמה לב אם אומרים 'אני עשיתי' או 'הצוות עשה'. זה דבר קטן אבל מאוד משמעותי, הוא מצביע ענווה", היא אומרת.
ב-At-Bay, שהיא חברת ביטוח בעולם הפינטק וגם חברת סייבר פיתחו מערכת שמאפשרת הערכת סיכונים והפקת הצעת מחיר לפוליסת ביטוח נגד פריצות סייבר, מועסקים 300 עובדים, מתוכם כ-100 בישראל. במהלך תהליך הקבלה של קוטנר לתפקיד היא נפגשה עם שני המייסדים שיושבים בארה"ב, עם עוד חברי הנהלה ואחת הקרנות וכן נפגשה עם הצוות שהייתה אמורה לקבל עליו את האחריות. "אחרי שעשיתי את ראיון הזום הראשון עם רותם אירם יצאתי ואמרתי שיש לי פרפרים בבטן כי זה ריגש אותי ונראה לי מגניב. רומן יצקוביץ', המייסד השני איתו נפגשתי לפני הקבלה לתפקיד שאל אותי מה הספר שאני הכי מתחברת אליו. זו גם שאלה שמספרת משהו על אנשים. השבתי שיש ספר שאני אוהבת של בן הורוביץ ‘The Hard Thing about Hard Things' שזה ספר שבו הוא מספר איך זה להקים ולנהל סטארטאפ. מדי פעם אני מצטטת אותו", היא אומרת.
אלו התשובות של איילת קוטנר, CTO, ומנהלת מרכז הפיתוח בישראל בחברת At-Bay לשאלות הפופולריות בראיונות עבודה
1. ספרי לי על עצמך
"שמי אילת קוטנר, אני בעולמות ההייטק קצת יותר מ-20 שנה, נשואה לערן קוטנר ויש לי שתי בנות. בגדול אני מנהלת בתחומים הטכנולוגיים כבר מעל 15 שנה. התחלתי להתעסק בעולמות של נטוורקינג, תקשורת וסייבר כשהייתי סיסטם אדמיניסטרייטור בצבא ואז למדתי מדעי המחשב בטכניון ומאז אני מתעסקת בפרוטוקולים שונים, סייבר, עבדתי בצ'ק פוינט כ-13 שנים הייתי מפתחת, ראש תחום, ואז מנהלת ולאחר מכן עברתי ל-ForeScout שם הייתי שלוש שנים וממש לאחרונה חגגתי שלוש שנים ב-AtBay.
לפני הצבא, חוץ מחמש יחידות במתמטיקה ובמדעי המחשב לא הייתה לי הרבה חשיפה לעולם הטכנולוגי מלבד זה שאהבתי לשחק במחשב. בצבא הלכתי לקורס מפעילי מחשב, זה משהו שחתמתי קבע בגללו. הייתי שלוש שנים בחיל האוויר – לא ב-8200 – ומיד אחרי שנת הקבע הלכתי לטכניון, למדתי לתואר ותוך כדי הלימודים התחלתי לעבוד ב-QA ידני ואז אוטומטי בחברות סקיוריטי (כמו רדגארד שהיום כבר לא קיימת). כשסיימתי את הלימודים הלכתי לעבוד בתור מפתחת בצ'ק פוינט שם הייתי כשלוש עשרה שנים.
בצ'ק פוינט התחלתי כמפתחת והתמחיתי ב-Voice Over IP, שיחות טלפון על גבי האינטרנט. אחרי שנתיים וחצי התקדמתי להיות ראש צוות בעולם הזה. לאחר כמה שנים הפכתי להיות ראש קבוצה של סלולר סקיורטי ווירטואליזציה, והיו עוד כל מני גלגולים כאשר בסוף ניהלתי מחלקה שהייתה אחראית על פתרונות סקיוריטי לעסקים קטנים ומערכת הפעלה של צ'ק פוינט. בתפקיד האחרון ניהלתי כמאה אנשים ואז מיציתי. בדרך כלל אני עוזבת את החברה לפני שאני מתחילה לחפש, זה עובד לי יותר טוב. עברתי לעבוד בחברת ForeScout שם ניהלתי צוות של 40 איש ובמשך שלוש השנים שהייתי שם קיבלתי אחריות על עוד צוותים וניהלתי כ-150 איש. גם את זה מיציתי ובמקרה באותו השבוע בו סיפרתי שאני עוזבת, התקשרו אלי מחברת הד האנטינג ודיברו איתי על At-Bay".
2. איפה את רואה את עצמך בעוד חמש שנים?
"אני לא יודעת. אף פעם לא התיימרתי לדעת מה יהיה עוד חמש שנים. אני בוחרת מה שעובד לי טוב ומקווה שאמשיך להיות במקום שבו אני מצליחה להשפיע לטובה על הסביבה שלי מבלי להתעסק במלחמות מיותרות. מתעסקת במלחמות מיותרות. במקום שטוב לי וטוב לחברה. זו זכות להיות מסוגלת לבחור מקום שטוב לי בו - ואני כבר שם".
3. מהם היתרונות שלך?
"אני חושבת שבתור CTO אני מצליחה לשלב בין הטכנולוגיה לבין הביזנס בצורה שבה אחד מקדם את השני ולא אחד על חשבון השני. אנשים שעובדים איתי מעריכים את מה שאני נותנת להם בתור מי שמקבלת החלטות קשות כשצריך ובצורה מהירה יחסית. אנשים טוענים שהם אוהבים לעבוד איתי. זה גם יתרון בעיני".
מהם החסרונות שלך?
"מאוד לא טבעי לי לתת פידבקים חיוביים מאוד מסודרים. בדיוק מישהי העירה לי על זה. אני תמיד מדלגת על מה שעובד הישר למה שצריך לתקן. אני עושה את זה לעצמי וגם לאחרים ויש אנשים שזה פחות ברור עבורם שאם אני לא מציינת משהו זה אומר שזה עובד טוב. אני צריכה להקפיד על זה קצת יותר. בנוסף, לפעמים אני קצת חסרת סבלנות. יש לי קושי להתמודד עם אימיילים מאוד ארוכים והודעות סלאק מאוד ארוכות. אני צריכה שזה יהיה קצר ולעניין".
4. למה את רוצה התפקיד?
"אחרי שתי חברות מאוד גדולות ומאוד מודעות לצרכים של סייבר שכל מה שעשיתי שם היה סייבר דווקא מאוד רציתי משהו טיפה אחר ואני חושבת שלא הערכתי כמה ארגיש שאני עושה טוב בעולם כשאני מתעסקת בלעזור ללקוחות להיות בטוחים יותר. כשמדובר על מרפאת רופאי שיניים במדינה נידחת בארה"ב שנמצאת בסכנה להיות מושבתת בעקבות תקיפת סייבר ועזרתי להם לתקן את זה לפני שזה קורה – זה מאוד מספק. מאוד קשה להתאושש ממתקפה כזו כשאתה חברה קטנה. אני אוהבת את הצד הטכנולוגי וגם לבנות צוות. כשהצטרפתי היו 15 אנשים והיום אנחנו יותר ממאה".
5. למה כדאי לנו להעסיק אותך?
"אנחנו יכולים לעשות דברים טובים ביחד ונראה לי שאנחנו משדרים על אותו גל. זה מאוד תחושת בטן. אני חושבת שגם הניסיון שלי בסייבר, גם הניסיון שלי בלבנות ארגונים מקטן לגדול וגם הכימיה עם רותם ורומן המייסדים מהווים אינדיקציה שזה כנראה יעבוד. בעיקר בתפקידים בכירים כשיש ספק אין ספק מכיוון שזו מערכת יחסים ארוכת טווח. חשוב שיהיו אנשים שמשדרים על אותו גל, עם אותו סט של עקרונות, שמים דגש על אותם הדברים. אחרת עסוקים בלסדר אי הבנות".