סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטה ספוטיפיי ניו יורק Spotify
ספוטיפיי. מוצפת בספאם (צילום: AP)

ספוטיפיי נגד AI: הסירה עשרות אלפי "שירים" מהפלטפורמה

שירות סטרימינג האודיו הפופולרי בעולם החל להסיר שירי בינה מלאכותית שנוצרו בפלטפורמת "בומי", לאחר שהתגלה שחלק ניכר מההאזנות לשירים האלה מזויפות - כלומר, בוטים. "סטרימינג מלאכותי הוא בעיה ותיקה שמשפיעה על כל התעשייה - וספוטיפיי עובדת למגר אותה"

ספוטיפי הסירה מהפלטפורמה שלה עשרות אלפי שירים שהועלו לפלטפורמה על ידי סטארט-אפ הבינה המלאכותית בומי וחיזקה את המדיניות נוכח תלונות על הונאה ועומס בשירותי הסטרימינג, כך לפי דיווח בפייננשל טיימס.
בתעשיית המוזיקה החלו בחודשים האחרונים להתמודד עם עלייה בשירים שנוצרו על ידי בינה מלאכותית ולפתור את בעיית ההצפה היומית של "שירים" כאלה בפלטפורמות. לפי הדיווח, ספוטיפיי הורידה כ-7% מהשירים שהועלו על ידי בומי, כשלדברי אדם המעורה בנושא מדובר למעשה ב"עשרות אלפי" שירים שהורדו.
המהלך יצא לדרך לאחר שענקית המוזיקה יוניברסל מיוזיק התריאה בפני פלטפורמות הסטרימינג הראשיות על פעילות סטרימינג חשודה בשירים של בומי, כך לפי מקורב נוסף. השירים של בומי הוסרו בשל חשד לשימוש ב"סטרימינג מלאכותי" - כלומר, בוטים מקוונים שמתחזים למאזינים אנושיים כדי לנפח את מספרי ההאזנה של שירים מסויימים. בינה מלאכותית הפכה פעילות מסוג זה לקלה יותר לביצוע מכיוון שהיא מאפשרת לייצר במיידיות שירים רבים, אותם ניתן להעלות לפלטפורמה.
בומי, שהושקה לפני שנתיים, מאפשרת למשתמשים לבחור סגנונות ותיאורים שונים כמו "מקצב ראפ" או "לילות גשומים" כדי ליצור שירים. המשתמשים יכולים להעלות את השירים האלה לפלטפורמות הסטרימינג ולהרוויח עליהם תמלוגים. לפי בומי, המשתמשים שלה יצרו מעל 14 מיליון שירים.
בספוטיפיי אישרו את הדברים. "סטרימינג מלאכותי הוא בעיה ותיקה שמשפיעה על כל התעשייה - וספוטיפיי עובדת למגר אותה בשירותים שלה", נמסר מהחברה. ביוניברסל בירכו על המאמצים. "אנחנו תמיד מרגישים מעודדים כשאנחנו רואים שהשותפים שלנו מפגינים ערנות לגבי הפעילות בפלטפורמות שלהם", אמר מייקל נאש, סמנכ"ל הדיגיטל של יוניברסל.
המהלך יצא לדרך על רקע הביקורת שהביע לאחרונה מנכ"ל יוניברסל לוסיאן גריינג' על כמות השירים בפלטפורמות. בספוטיפיי מועלים בכל יום 100 אלף שירים חדשים. "ההתפתחות האחרונה בבינה מלאכותית תוביל לעלייה בהצפה של תכנים לא רצויים בפלטפורמות ותיצור בעיות בזכויות ביחס לחוקי זכויות היוצרים הקיימות", אמר.
בחודש שעבר דיווחו בפייננשל טיימס כי יוניברסל פנו לשירותי הסטרימינג בדרישה שיפעלו נגד השימוש בבינה מלאכותית בפלטפורמות. באותו השבוע שיר שהשתמש בבינה מלאכותית כדי לחקות את הקולות של דרייק ודה וויקנד הפך לוויראלי בפלטפורמות הסטרימינג. מנכ"ל החברה דניאל אק אמר בשבוע שעבר לאנליסטים: "אני לא חושב שאי פעם ראיתי משהו כזה בטכנולוגיה", בנוגע להתקדמות של טכנולוגיית בינה מלאכותית.
בסוף השבוע האחרון חזרו בבומי להציע שירים חדשים לספוטיפיי וכעת, לפי הדיווח, שני הצדדים מנהלים מו"מ להחזרת שאר קטלוג השירים של בומי. "בומי היא חד-משמעית נגד כל סוג של מניפולציה או סטרימינג מלאכותי", נמסר מהחברה. "אנחנו עובדים עם השותפים בתעשייה כדי לפתור את הבעיה הזו".