סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כלכליסט-טק
"טלפונים של שישה פעילים פלסטינים נפרצו ע"י תוכנת הריגול של NSO"

לפי פרסום בארה"ב, לפחות ארבע מהמטרות עשו שימוש במספרים ישראליים של סלקום, הוט ופרטנר, דבר שסותר טענות עבר של NSO שלפיהן לא ניתן להשתמש בפגסוס על מנת לתקוף מספרים ישראליים או אמריקאיים. ישראל הגדירה שלושה מהארגונים בהם עובדים הפעילים כארגוני טרור הקשורים לחזית העממית

הטלפונים של שישה פעילי זכויות אדם פלסטינים, בהם עובדים בשלושה מהארגונים שהוגדרו על ידי ישראל כארגוני טרור, נפרצו על ידי תוכנת הריגול פגסוס של NSO הישראלית – כך מפרסם הבוקר ארגון Front Line Defenders. ממצאי הארגון אומתו עצמאית, ובנפרד, על ידי מכון המחקר סיטיזן לאב של אוניברסיטת טורנטו וארגון אמנסטי.
לפי הדיווח, לפחות ארבע מהמטרות עשו שימוש במספרים ישראליים (קידומת +972) של סלקום, הוט ופרטנר, דבר שסותר טענות עבר של NSO שלפיהן לא ניתן להשתמש בפגסוס על מנת לתקוף מספרים ישראליים או אמריקאיים. ב-NSO אומרים שלא יכולה להיות פעילות של פגסוס על מספרים ישראליים.

2 צפייה בגלריה
שלו חוליו מייסד מנכ"ל משותף NSO
שלו חוליו מייסד מנכ"ל משותף NSO
שלו חוליו מייסד NSO
(צילום: אביטל פלג)
ב-22 באוקטובר הכריז שר הביטחון, בני גנץ, על שישה ארגונים, שלפי משרד הביטחון פעלו בכסות של "ארגוני חברה אזרחית", כארגוני טרור הקשורים לחזית העממית. לטענת המשרד, הארגונים שימשו בין השאר צינור להעברת כספים לארגון הטרור. לפי משרד הביטחון, ארגונים אלה הם חלק מרשת של ארגונים הפועלים בכיסוי בזירה הבינלאומית מטעם ארגון החזית העממית, על מנת לתמוך בפעילות הארגון ולקדם את מטרותיו. הארגונים הללו הם ועדת הנשים, המוסד המשפטי "אלצ'מיר", מוסד המחקר "ביסאן", ארגון "אלחק", התנועה העולמית להגנה על ילדים - סניף פלסטין (DCI-P) וועדת הפעילות החקלאית (UAWC).
ההחלטה עוררה ביקורת בארה"ב ובאיחוד האירופי, שכן בחלק מהמקרים מדובר בארגוני זכויות אדם ידועים ומבוססים, ולפי דיווחים בתקשורת, ישראל לא הציגה לגורמים הרלוונטיים בארה"ב ובאיחוד מידע שמבסס את טענותיה שאכן מדובר בארגוני טרור. מסמך של השב"כ שהציגה ישראל לגורמים באיחוד ובארה"ב, ושלכאורה אמור לבסס את טיעוניה, זכה לביקורת רבה מכיוון שהוא מתבסס בעיקר על עדויות של שני עצורים פלסטינים, עובדים בארגון שלא הוכרז כארגון טרור, ושלכאורה נגבו באיומים.
עוד קודם לפרסום, ב-16 באוקטובר, פנה ארגון אלחק ל-Front Line Defenders, בעקבות חשד שמכשיר של אחד מעובדיו, שפועל מירושלים, הודבק ברוגלה. לפי דו"ח שמפרסם היום Front Line Defenders, חקירה טכנית שביצע העלתה שהמכשיר הודבק ביולי 2020 ברוגלה של NSO. הארגון החל לחקור את הנושא ובדק 74 מכשירים נוספים ששייכים לפעילים בארגוני חברה אזרחית פלסטיניים. חמישה מהמכשירים, התברר, נפרצו על ידי פגסוס. סיטיזן לאב ואמנסטי, שניים מהארגונים המובילים בחקר הפעילות של NSO, ביצעו אימות של ממצאים הארגון ואישרו אותם.
2 צפייה בגלריה
משרדי NSO בערבה
משרדי NSO בערבה
משרדי NSO בערבה
(צילום: רויטרס)
בין המטרות שהותקפו בפגסוס נמנים חסן חאלאיקה, חוקר שטח באלחק, עובאיי אל-אבואוד, מנהל בארגון ביסאן ואזרח אמריקאי וסאלח חמורי, עו"ד וחוקר שטח בארגון אדאמיר ואזרח צרפתי. שלושה קורבנות נוספים לא הסכימו לפרסם את פרטיהם.
"Front Line Defenders קוראת לכל בעלי העניין – מדינות, גופים בינלאומיים, תאגידים ורשויות אכיפת חוק – לדחות באופן ברור ושאינו משתמע לשתי פנים את האישומים בטרור שהועלו נגד פעילי וארגוני זכויות אדם פלסטינים", נכתב בדו"ח, שגם קורא לפעול מול ישראל לביטול ההכרזה שלהם כארגוני טרור. "האיחוד האירופי צריך להמשיך ולממן ארגונים אלו, ולשקף את ההחלטה של ארה"ב להכניס את NSO לרשימה שחורה. Front Line Defenders קורא לאיסור עולמי ומיידי על ייצוא, מכירה, העברה ושימוש בטכנולוגיית ריגול עד שתבוסס מסגרת רגולטורית להגנה על זכויות אדם".
פרופ' רון דיברט, מנהל מכון סיטיזן לאב, הוסיף: "ביצענו אימות לממצאים כי הציבור זכאי לניתוח עצמאי ואמין של טענות לניצול לרעה של רוגלות. הניתוח שלנו מעלה, בלי כל ספק, שהמכשירים הפלסטיניים האלו נפרצו עם פגסוס, יש לציין שלפני ההכרזה עליהם כעל ארגוני טרור".
בשבוע שעבר הכניסה ארה"ב את NSO וקנדירו הישראליות לרשימה שחורה של חברות שפעילותן נוגדת את אינטרס הביטחון הלאומי. מדובר באותה רשימה שממשל טראמפ צרף אליה את וואווי הסינית במאי 2019, כחלק ממלחמת הסחר שניהלה ארה"ב נגד סין באותה עת. הופעה ברשימה דומה להטלת סנקציות כלכליות על החברות, בעיקר בכל הנוגע לחברות אמריקאיות שמעוניינות לעשות עמן עסקים.