סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מנכ"ל מטא מארק צוקרברג
מנכ"ל מטא מארק צוקרברג (צילום: AFP)

האיחוד האירופי תובע את מטא: שיבשה את התחרות בשוק הפרסום הדיגיטלי

בתום חקירה בת שנה וחצי החליטה הנציבות האירופית להגיש תביעה נגד ענקית הטכנולוגיה שעומדת כעת בפני קנס אפשרי של 12 מיליארד דולר. עיקר הטענות: החברה יצרה חיבור אוטומטי בין עסקי המודעות שלה לפייסבוק והציבה תנאים מסחריים לא הוגנים ליריבותיה בתחום

האיחוד האירופי תובע את מטא, החברה האם של פייסבוק, בגין הפרת חוקי ההגבלים העסקיים על ידי שיבוש התחרות בשוק המודעות המקוונות. זהו ניסיון נוסף מצד האיחוד לבלום את כוחן של חברות הטכנולוגיה הגדולות.
התביעה מגיעה בעקבות חקירה בה פתחו באירופה בשנה שעברה. בנציבות האירופית מאשימים כי במטא יצרו חיבור אוטומטי בין עסקי המודעות המקוונות שלה – פייסבוק מרקטפלייס – לפייסבוק. בנציבות הביעו גם חשש שבמטא מציבים תנאים מסחריים לא הוגנים ליריבות הפועלים "לטובתה בלבד".
במטא הכחישו את האשמות. "הטענות של הנציבות האירופית הן חסרות בסיס", הגיב טים למב, האחראי במטא על התחרות באירופה, המזה"ת ואפריקה. "אנחנו נמשיך לעבוד עם הרגולטורים כדי להוכיח שהחדשנות של המוצרים שלנו מכוונת בעד הצרכן ובעד התחרות". בחברה הוסיפו כי יעברו על התלונה וכי הם משתפים פעולה באופן מלא עם החקירה.
לפי טענות הנציבות האירופית, החיבור בין המרקטפלייס לרשת החברתית מעניק למשתמשי פייסבוק גישה אוטומטית למרקטפלייס "בין אם הם מעוניינים בכך או לא", ובכך עולה החשש שהמתחרות לא מקבלות גישה מכיוון שהמדיניות מעניקה למרקטפלייס יתרון שהן לא יכולות להתחרות בו.
בנציבות האשימו גם כי מטא מציבה תנאי מסחר לא הוגנים וחד צדדיים ליריבות בתחום המודעות המקוונות שמפרסמות את השירותים שלהן בפייסבוק או באינסטגרם. במטא עושים זאת באמצעות הצבת תנאים "לא מוצדקים וחסרי פרופורציה" שמאפשרים לחברה להשתמש בנתונים שאוספות המתחרות לטובת מרקטפלייס.
בעת פתיחת החקירה בשנה שעברה העריכו בנציבות האירופית כי פייסבוק אוספת "כמויות גדולות של נתונים" על פעילות המשתמשים שמאפשרים לה לטרגט קבוצות צרכנות ספציפיות. אם ימצא ביסוס להאשמה הזו, פירוש הדבר שפייסבוק מפרה את חוקי האיחוד האירופי שמונעים "ניצול עמדת שוק דומיננטית". לפי הנציבות, הממצאים הראשונים של החקירה העלו שמטא שולטת בשוק הרשתות החברתיות באיחוד האירופי וכן בהצגה המקוונת של פרסומות ברשתות החברתיות במדינות החברות באיחוד.
חברות המפרות את חוקי ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי מסתכנות בקנס של עד 10% מכלל ההכנסות העולמיות שלהן.