סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מנכ”ל מיקרוסופט סאטיה נדאלה ומנכ”ל OpenAI סם אלטמן
מנכ”ל מיקרוסופט סאטיה נדאלה ומנכ”ל OpenAI סם אלטמן (צילומים: בלומברג)

דיווח: ארה”ב רוצה לבחון את השליטה של מיקרוסופט ב-OpenAI

לפי דיווח של פוליטיקו, מחלקת המשפטים ונציבות הסחר הפדרלית (FTC) מנהלות דיונים על מנת לקבוע איזה גוף יוביל את חקירת ההגבלים העסקיים שבמרכזה הקשר בין שתי החברות

הרגולטורים בארה"ב מתכוונים לפתוח בחקירת הגבלים עסקיים מקיפה שבמרכזה הקשר בין OpenAI (החברה שמאחורי ChatGPT), למיקרוסופט, המשקיעה הגדולה בחברה. לפי דיווח של פוליטיקו, בימים אלו מנהלים מחלקת המשפטים ונציבות הסחר הפדרלית (FTC) דיונים על מנת לקבוע איזה גוף יוביל את החקירה החדשה, כאשר אף צד לא ניאות בינתיים לוותר על סמכותו בנושא.
מיקרוסופט השקיעה בשנים האחרונות יותר מ-10 מיליארד דולר ב-OpenAI. השפעת מיקרוסופט על התנהלות החברה בלטה במיוחד סביב פרשת ההדחה וההחזרה של המייסד והמנכ"ל, סם אלטמן, בסוף שנה שעברה, עת תמיכתה נטולת הסייגים של מיקרוסופט באלטמן הובילו לבסוף לחזרתו לתפקיד המנכ"ל. במקביל, מיקרוסופט משלבת בצורה עמוקה את הטכנולוגיה של OpenAI במוצרי הליבה שלה, ובהם אופיס, ווינדוס ובינג.
שיתוף הפעולה בין החברות עמוק כל כך, וההשפעה של מיקרוסופט של OpenAI משמעותית כל כך, שיש שסבורים שהחברות עברו למעשה מעין מיזוג לא רשמי, ולכן יש צורך בחקירת הגבלים עסקיים. הנחה זו היא הבסיס לחקירות הגבלים עסקיים שמנהלים נגד מיקרוסופט ו-OpenAI נציבות האיחוד האירופי ורשות התחרותיות והשווקים של בריטניה.
עתה, נראה שגם ארה"ב מתעדת לפתוח בחקירה משלה, לאחר שתיפתר המחלוקת בין מחלקת המשפטים ל-FTC בשאלה מי מהן תוביל אותה. מקורות עם ידע בנושא אמרו לפוליטיקו שלאור המהירות שבה מתקדמת הטכנולוגיה, זה חיוני שהגופים יגיעו להסכמה בהקדם.
במקביל, מנהלים שני הגופים דיונים לגבי מי יוביל חקירה אחרת שתבדוק את האיסוף הרחב של מידע שזמין בצורה פומבית ברשת (data scraping) של מודלי AI. אלו כבר היו בסיס לתביעות זכויות יוצרים מתוקשרות, בהן כאלו של הניו יורק טיימס ושל סופרים דוגמת ג'ורג' ר. ר. מרטין.