סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
כנס פורום היוניקורנס יואל אסתרון מו"ל כלכליסט
יואל אסתרון מו"ל כלכליסט (צילום: אוראל כהן)

פורום היוניקורנס
מותק, היוניקורנים התכווצו

מתי הסגידה ליוניקורנים התחלפה בחמיצות והאם השמחה לאיד על נפילת המניות וגלי הפיטורים מוצדקת? מו"ל כלכליסט בפורום היוניקורנים

מתי בדיוק השתנתה המוזיקה? מתי הסגידה וההערצה ליוניקורנים התחלפו בחמיצות? סוג של אכזבה? אולי קנאה? אולי אפילו כעס? זה הרי קרה עוד לפני שהשוק התהפך על כולנו ויוניקורנים של מיליארדים, במיוחד אלה שהתמזגו לספאקים, איבדו עשרות אחוזים. מותק, הילדים התכווצו, כמו הסרט הישן ההוא.
קשה לנקוב בתאריך מסוים, אבל ברור שההייטק הישראלי התחיל למשוך אש כשהישראלים הבינו שילדים שהרגע השתחררו מ-8200 משתכרים פי כמה מאמא ואבא, כשאמא, לצורך העניין, היא מורה ותיקה ואבא מהנדס קשיש בן 50. פתאום התברר שהילדים בני 20 ו-30 ומשהו מתפנקים עם תפריטים מושקעים של שפים מפונפנים, שורפים את כספי המשקיעים במסיבות מופרכות ולקינוח מטיסים לשמיים את מחירי הנדל"ן בתל אביב. לכן, זה אולי לא מפתיע לראות את השמחה לאיד על נפילת המניות ועל גלי הפיטורים בהייטק. מאז שמחת בית השואבה אין שמחה כמו שמחה לאיד.
זקני ההייטק הישראלי - והזקנה בענף הזה נקבעת על ידי השאלה "האם חווית את ההתרסקות הבועה של 2000" - אומרים בלחש שזה דווקא בריא להחזיר את השוויים, השכר, האופציות והמסיבות לממדים הגיוניים יותר. כואב, אבל בריא. אני מסכים איתם – התכווצות, כמו התכווצות שרירים, זה כואב, אבל גם הזדמנות לעצור לרגע את הסחרור ואת הסחרחורת, להבין מה קרה, ולאתחל, להתחיל מחדש, פחות נפוח.
אבל אסור להניח לחמיצות להחמיץ את העיקר. מה העיקר? ההייטק הישראלי הוא גאווה ישראלית אמיתית, המבוסס על אדנים איתנים של טכנולוגיה, יזמות ויצירתיות. זה אכן - סליחה על הקלישאה - הקטר הדוהר של המשק. השמחה לאיד, אם כך, מיותרת. כולנו צריכים לעשות כמיטב יכולתנו כדי שההייטק הישראלי ימשיך לפרוח גם אחרי שנתאושש מהפיתול של 2022 - וכמובן, להגדיל את מעגל המשתתפים בהייטק, כפי שכבר אמרתי – משדרות רוטשילד לשדרות, טבריה, בני ברק ואום אל פאחם.
עוד פריפריה, עוד נשים, עוד חרדים, עוד ערבים. היעד שקבע יאיר לפיד – מיליון עובדים בהייטק – נראה אולי דמיוני, אבל בעיניי צריך לשאוף למספר הזה בשנים הקרובות. מדינת ישראל הציבה לעצמה יעדים שאפתניים ועמדה בהם. זה לא מופרך.
כלכליסט מלווה את ההייטק הישראלי באינטנסיביות מהיום הראשון שלנו. נכון, פרסמנו בכלכליסט ובאתר שלנו באנגלית CTech כתבות ביקורתיות על מסיבות פרועות, הנפקות מנופחות, ולאחרונה על גלי הפיטורים. אנחנו לא הספסל של המעריצים העיוורים. אבל אנחנו מקפידים לדווח בהגינות ובענייניות, ולא לחגוג על הנפילות. אנחנו רוצים לחגוג איתכם את ההצלחות.
יש סיכוי לא רע שהתיקון בשווקים יהיה קצר. המחזורים, כידוע, התקצרו בעשורים האחרונים, ואני מקווה ומאמין שההייטק הישראלי ייצא מחוזק ובריא מהמשבר של 2022.