סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
איוונס הנקי
איוונס הנקי. המעצבת הראשית של אפל עזבה (צילום: יוטיוב)

התפוח יישאר: איך תיראה אפל לאחר עזיבת המעצבת הראשית?

סגנית הנשיא לעיצוב תעשייתי בחברה איוונס הנקי, שתעזוב בקרוב את תפקידה, משאירה שם, במחלקת העיצוב שמכתיבה את הטון גם מחוץ לחברה, חלל ריק גדול. כרגע אין מחליף באופק לתפקיד הנחשק בתעשייה

כשמדובר על מוצר חומרה – מחשב, סמארטפון, טאבלט, שעון חכם – הצורה שלו היא אולי הגורם הראשוני החשוב ביותר שלו. עוד לפני מערכת ההפעלה והממשק, בוודאי שלפני הרכיבים הפנימיים השונים כמו מעבד וזיכרון, המבנה והתכנון הפיסי של המוצר הם אלו שמעצבים את החוויה שלנו אתו, מייצרים את הנחות היסוד לקשר, מאפיינים את הציפיות ואת היכולות.
אין חברה שמבינה את זה יותר טוב מאפל. כבר קרוב לשלושה עשורים העיצוב התעשייתי של המוצרים שלה נמצא בלב הפיתוח, מגדיר סטנדרטים לכלל התעשייה, מייצר מאפיינים אסתטיים שהופכים מאקצנטריים למוסכמות (אוזניות בצבע לבן? אף אחד לא עשה את זה לפני אפל עם האייפוד). מחלקת העיצוב התעשייתי של אפל היא אולי החשובה בתעשייה, כזו שלא רק מובילה אותה אלא מעצבת אותה.
המחלקה הזו נמצאת עכשיו במשבר אנושי משמעותי, לאחר שהעומדת בראשה, סגנית הנשיא לעיצוב תעשייתי איוונס הנקי, הודיעה על פרישה אחרי שלוש שנים בלבד בתפקיד. שלוש שנים אולי נשמעים כמו תקופה סבירה להוביל תפקיד תובעני כל כך, אבל בעולמות של עיצוב תעשייתי מדובר בכהרף עין. באפל, בה מחזורי הפיתוח של מוצר נעים על ציר שבין שנתיים לשלוש (לא באמת חשבתם שאפל מתחילה לפתח אייפון חדש רק אחרי שהשיקה את הדגם העדכני, נכון?), המשמעותי היא שהנקי פורשת כשהמוצרים שפותחו תחת הנהגתה רק מתחילים להגיע לשוק וטרם הטמיעו חותם אמיתי שיאפשר לעמוד את יכולותיה - ובלי שהיתה לה הזדמנות להטביע חותם אמיתי.
קודמה של הנקי בתפקיד, ג'וני אייב, החזיק בו 26 שנה והיה משותפיו הקרובים של סטיב ג'ובס בהחייאת אפל. מלבן שחור גדול (אייפון)? זה ג'וני. וגם האייפוד עם הגלגלת, מלבן שחור ממש גדול (אייפד) ועוד עיצובים שהפכו לחלק מחיי היומיום שלנו והשפיעו גם על אלו של חברות אחרות. לקח לו הרבה זמן להגיע לאימפקט הזה. בוודאי הרבה יותר משלוש שנים.
אם הנקי עוזבת, זה לא בגלל תחושת מיצוי אלא כי משהו, מבחינתה או מבחינת מנכ"ל אפל טים קוק, פשוט לא עבד כמו שצריך. ובהתחשב בזה שבעידן פוסט-ג'ובס כבר לא מקובל שהמנכ"ל מתערב בפרטים הקטנים וראשי המחלקות הבכירים נהנים מעצמאות די גדולה, הנחה סבירה תהיה שבאפל פשוט לא היו מרוצים מהעבודה שלה.
השאלה החשובה היא איך תושפע מחלקת העיצוב התעשייתי של אפל מהעזיבה. "צוות העיצוב של אפל מביא יחדיו מומחים יצירתיים מכל העולם ומדיספלינות שונות כדי לדמיין מוצרים שהם ללא ספק אפל", ניסתה החברה להרגיע בהודעה לעיתונות. לצוות העיצוב הבכיר יש מנהיגים חזקים עם עשורים של ניסיון". המשמעות ברורה: מחלקת העיצוב התעשייתי של אפל היא לא אדם אחד, אלא שלם שגדול מסך חלקיו. הבעיה היא שרבים מהחלקים הללו כבר לא שם.
ראשית, להנקי אין עדיין מחליף - מה שמותיר חור די זועק באחד התפקידים החשובים בחברה. העובדה שהתחייבה להשאר בתפקיד לחצי שנה עד למציאת מחליף אינה בהכרח סימן מרגיע אלא יכולה להיות הודעת אזהרה: לאפל אין יורש מובהק שיכול להיכנס לנעליה.
בנוסף, אייב והנקי (שלפני תפקידה הנוכחי כיהנה כסגניתו של אייב) הם לא היחידים שעזבו בתקופה האחרונה. המעצבים הבכירים ריקו זורקנדורפר, דניאל דה איוליס וג'וליאן הוניך - בני דורו של אייב ששיחקו תפקיד מרכזי בהחייאתה של אפל אחרי חזרתו לחברה של ג'ובס בסוף שנות ה-90 - עזבו גם הם בסמוך לפרישתו של אייב, במהלך שעקר מהחברה חלק מהותי בידע העמוק והמושרש שלה. אייב עצמו המשיך אחרי פרישתו לעבוד עם אפל ולייעץ לה דרך חברת העיצוב שהקים, אבל גם שותפות זו הגיעה לקיצה בקיץ האחרון עם פקיעתו של חוזה בלעדיות בשווי יותר מ-100 מיליון דולר.
אפל, למעשה, התנתקה מכל הידע הארגוני-אנושי שצברה החברה במשך שלושה עשורים, מסיבות שאת טיבן אפשר בשלב זה רק לנחש. האם זה בגלל עייפות בשוק מהעיצוב הקיימים, חוסר יכולת של צוות העיצוב התעשייתי לחדש, או חוסר הסכמה בין ההנהלה למעצבים הבכירים על הכיוון שאליו צריכה החברה ללכת? אפל, כדרכה, שומרת את הקלפים קרוב לחזה. ואת ההשפעה של כל זה נרגיש, אולי, רק בעוד שנתיים.