סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

בתוך חצי שנה: השווי של OwnBackup הישראלית קפץ מ-1.4 ל-3.3 מיליארד דולר

חברת גיבוי התוכן בענן שמעניקה שירותים לענקית הענן סיילספורס, גייסה היום 240 מיליון דולר משורה של משקיעי עילית. מאז התפרצות הקורונה הביקוש לתחומי הגיבוי והסייבר זינק והמשקיעים מתחרים על כל הזדמנות

אריאל ברקמן, אחד ממייסדי חברת OwnBackup, לא האמין ש־6 שנים לאחר שהוא ושותפיו הקימו את החברה, היא תיסחר בשווי של 3.35 מיליארד דולר, תגייס בלי קושי רב 240 מיליון דולר, כאשר רשימת המשקיעים שלה כוללת שורה של משקיעי עילית."לא חשבנו שנהיה בשווי כזה גבוה. היתה לנו מחשבה שאם נעשה אקזיט של 300 מיליון דולר, זה יהיה מטורף".

סיפורה של החברה מתחיל במעבדה של חברת ריקבר (recover) שאותה הקימו אריאל ברקמן וערן כהן. שם הם הגו את הרעיון של גיבוי תוכן בענן. "הרעיון להקמת החברה יצאה מחברת ריקבר שאותה הקמנו ערן ואני, משם הכל התחיל. ואז נפל האסימון כשהבנו שיש צורך בהקמת מוצר של גיבוי בענן ושיש לזה פוטנציאל עצום", מספר ברקמן. "סם גוטמן ואורי ינקילב הצטרפו ב־2015 ואז הקמנו את החברה. הרעיון התגלגל חודשים רבים ואפילו שנים עד שהחלטנו להפוך אותו לחברה".

3 צפייה בגלריה
עובדי חברת OwnBackup
עובדי חברת OwnBackup
עובדי חברת OwnBackup
(צילום: Buxa )

ערן כהן פרש מהחברה שנה לאחר הקמתה, סם גוטמן מנהל את החברה מניו ג'רזי ואורי ינקילב אחראי על השיווק. "כשהתחלנו לדבר עם משקיעים על החברה, הם הציעו לנו לגייס מנכ"ל רציני כי נראינו להם טכנולוגיים מדי", מספר ברקמן. "באותה עת אורי עשה עלייה לארץ וחיפש עבודה לאחר שבארה"ב עבד כמשקיע בקרן ההון סיכון האמריקאית Openview. בתפקידו עזר לחברות פורטפוליו להקים צוותי שיווק ובאחת החברות הוא סייע לסם גוטמן. כשהוא בא לארץ, הוא נפגש עם חבר שלי שאמר לו להתחבר אליי. נפגשנו כולנו, ראינו שיש התאמה טובה והחלטנו לקחת את הרעיון ולהפוך אותו לחברה ממש", מספר ברקמן.
"החברה גדלה בקצב מטורף"
החברה הכריזה היום (ג') על גיוס של 240 מיליון דולר לפי שווי של 3.35 מיליארד דולר. מרבית הכסף זרם לקופת החברה, וכ־10%, על פי הערכת "כלכליסט", היו במסגרת עסקת סקנדרי שבה נרכשו מניות של עובדים ומשקיעים. באמצעות עסקת הסקנדרי החברה יכלה להכניס משקיעים חדשים מבלי לדלל את אחזקות המייסדים. הגיוס נעשה בסבב מסדרה E, בהובלת הקרנות Alkeon Capital, B Capital Group ובהשתתפות משקיעים חדשים BlackRock Private Equity Partners, Tiger Global, שאליהם הצטרפו גם המשקיעים הקיימים Insight Partners, Salesforce Ventures, Sapphire Ventures ו־Vertex Ventures.
ההשקעה בוצעה שישה חודשים לאחר הסבב הקודם, והיא מביאה את סך ההשקעות בחברה ל־500 מיליון דולר. בסבב הקודם גייסה החברה לפי 1.4 מיליארד דולר בדצמבר 2020. "החברה גדלה בקצב מטורף בשנה האחרונה. בגיוס הראשון התחלנו לגייס בשווי מסוים ובחודשים שאחריו גדלנו בקצב כל כך מהיר שזה הצדיק את העלייה בשווי", אומר ברקמן.
הפלטפורמה של OwnBackup משמשת כ־4,000 ארגונים ברחבי העולם, בהם פלטפורמת זום, קרוקס, הרשות לפיתוח סינגפור ואוניברסיטת מיאמי.
Salesforce היא כיום חברת הענן הגדולה ביותר בעולם ונסחרת בשווי שוק של 230 מיליארד דולר. תוכנת הענן של החברה, שהיתה בעבר תוכנת ניהול הלקוחות הגדולה בענן, היא כיום הרבה יותר מזה ומהווה בארגונים רבים את ליבת הפעילות של כל הארגון. מייסדי OwnBackup הבינו שהם צריכים להתחיל בנקודה מסוימת כדי לבנות את החברה ובחרו להציע גיבוי לתוכנה של חברת הענק.
פעילותה הנוכחית של החברה הישראלית היא בעיקרה גיבוי שלל היישומים והפעילויות של סיילספורס אשר מייצרים לה כיום, על פי הערכה, הכנסות של עשרות רבות של מיליוני דולרים בקצב צמיחה מואץ.

3 צפייה בגלריה
אריאל ברקמן ממייסדי OwnBackup
אריאל ברקמן ממייסדי OwnBackup
אריאל ברקמן, ממייסדי OwnBackup
(צילום: OwnBackup Inc. )

"עד לא מזמן היינו ממוקדים בסיילספורס ואנחנו מובילים את השוק של גיבוי המערכות שלה בענן מהיום הראשון", אומר ברקמן. "אבל אנחנו מסתכלים גם מעבר לזה. יש שם עדיין הרבה הזדמנויות והרבה דברים שאפשר לעשות, אך אנחנו מסתכלים, למשל, גם על מיקרוסופט. בעולם של גיבוי סיילספורס אנחנו מובילים. המתחרים שלנו שם קטנים משמעותית כי לא הצליחו להתקדם בקצב שלנו. בעולמות של תוכנות מיקרוסופט השוק פחות מפותח ואני מקווה שנעשה שם אותו דבר".
לדברי ברקמן, "עולם ה־SaaS גדל מאוד מהר ויש הרבה שירותים חדשים שנולדים שם. היום אנחנו עושים לחלוטין את הכסף מגיבוי ורוצים להוסיף עוד מוצרים בעוד תחומים הנושקים לאבטחת מידע, ולהציע פתרונות שכרגע אנו לא יכולים להציע ביכולות שיש לנו".
אורי ינקילב מוסיף כי "אנחנו מומחים באבטחה של מערכות SaaS. יש מעט מאוד חברות שיודעות כמונו לתת אבטחה ברמה הזו של התוכנה ולא ברמת התשתית. כדי לאבטח מערכות SaaS חייבים לדעת על בעיות ספציפיות שנוצרות מעבודה עם לקוח שאין לו גישה לתשתיות ולדעת להתמודד עם הכלים שמספקות חברות ה־SaaS".
הטכנולוגיות של OwnBackup מאפשרות לארגונים לגבות באופן רציף ואוטומטי כמויות עצומות של דאטה עסקי בענן, כדי לבצע שיחזור מהיר במידת הצורך בעקבות טעות אנוש או התקפת סייבר; לנהל את כל המטא־דאטה שהארגון מייצר; לנהל ארכיוני מידע באוטומציה המותאמים לפעילות הארגון ועומדים בתקנות הרגולציה; ולייצר Sandbox המאפשר לארגונים לבחון חדשנות באופן בטוח בסביבת בדיקה אידיאלית.
"קשה לגייס עובדים גם כשיש לך כסף"
OwnBackup היא, כאמור, חברה שנוסדה בישראל ומחזיקה חברה־בת בבעלות מלאה בארה"ב. "אנחנו לא חברת סטארט־אפ ישראלית טיפוסית. התחלנו עם מוצר מוכן וצוות פיתוח קטן, גייסנו הרבה אנשי מכירות ופיתחנו מערך שיווק. יש לנו 200 איש כיום בניו ג'רזי. צוות המכירות יותר גדול מצוות הפיתוח,זה היה כך לאורך כל הדרך וזה חריג בנוף הישראלי", אומר ברקמן.
3 צפייה בגלריה
Ori Yankelev Ownbackup
Ori Yankelev Ownbackup
אורי ינקלב
(Credit: Ownbackup)
כיום מעסיקה החברה 120 עובדים בישראל, 200 בניו ג'רזי, 100 בלונדון וכ־20 בצרפת ומספר דומה בסידני. "לפני כמה חודשים רכשנו חברה בהודו עם 30 עובדים. אנחנו רוצים להגדיל את מספר העובדים ונהיה כ־600 עד סוף השנה", אומר ברקמן. הוא מציין שכיום מאוד קשה לגייס עובדים בישראל. "גיוס העובדים הוא קשה גם כשיש לך הרבה כסף".
אמנם עיקר פעילותה של החברה הוא בתחום הגיבוי אבל החברה נושקת לתחומי אבטחת מידע וסייבר. חברות דומות לה דוגמת wiz ואורקה גם הן פרצו במהירות לשווי של מעל למיליארד דולר. תחום פעילות הענן שזינק מאז תחילת הקורונה הפך את כל חברות הענן למבוקשות לא רק לעסקים אלא גם למתקפות סייבר. חברות דוגמת OwnBackup ואחרות עלו על הגל ומצליחות לגייס מאות רבות של מיליוני דולרים תוך תחרות עצומה בין משקיעים מובילים דוגמת בלאקרוק, טייגר גלובל וענקיות נוספות.
השווי העצום שבו החברות מגייסות מאפשר למייסדים שלהן, מצד אחד, למכור מעט מאוד מניות ולהתעשר, ומצד שני, לא לאבד אחוזי בעלות בחברה. במקרה של חברת Ownbackup, הגיוס האחרון סולל את דרכה של החברה לגיוס פרטי עצום נוסף בשווי שיעלה על 5 מיליארד דולר או הנפקה בבורסה, כאשר מייסד החברה אריאל ברקמן מאמין שהאפשרות השנייה ריאלית יותר.