סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

בלעדי
נתיב עוקף תשקיף: גט על סף מיזוג לספאק וכניסה לנאסד"ק

כלכליסט טק: כבר שנתיים חותרת חברת המוניות והשילוחים להפוך לציבורית, ובשבועות האחרונים היא מקדמת גיוס Pipe של 150-200 מיליון דולר. אחריו מתכננת גט להתמזג עם חברת ארנק לפי שווי של 1.3-1.5 מיליארד דולר, בדומה לשווי בגיוס שביצעה לפני שנה

אחרי שנתיים שבהן הנושא עלה לשולחן, השתהה שם וירד ממנו, הכניסה של חברת המוניות והשילוחים הישראלית גט (Gett) לבורסה האמריקאית קרובה מתמיד. ל"כלכליסט" נודע כי גט מצויה על סף מיזוג עם חברת ספאק (SPAC) לפי שווי של 1.3-1.5 מיליארד דולר, בדומה לשווי שלפיו ערכה את סבב הגיוס הגדול האחרון שלה, לפני מעט יותר משנה.
בימים אלה מובילים החברה ובנקי ההשקעות הזרים מורגן סטנלי וג'פריס המלווים אותה את גיוס ה־Pipe מגופים פיננסיים אמריקאיים, אסייתיים, אירופיים וישראליים. בשבועות האחרונים מצויים שני בנקי ההשקעות בקשר גם עם גופי חיתום ישראליים.
לאחר השלמת הגיוס, שהיקפו 150-200 מיליון דולר, ניתן יהיה להשלים את המיזוג בין גט לחברת הספאק, והוא עתיד להתרחש כבר בחודש הקרוב. אף שהמהלך בישורת האחרונה, המיזוג של גט לספאק הוא עסקה מורכבת נוכח הרקורד של החברה, שכולל כמה ניסיונות להפוך לציבורית. השלמת המהלך בשווי ובהיקף שאליו שואפת גט כרגע אינה ודאית ומוחלטת.
3 צפייה בגלריה
דייב וייסר מנכ"ל ומייסד גט
דייב וייסר מנכ"ל ומייסד גט
דייב וייסר, מנכ"ל ומייסד גט
(צילום: Sputnik)

Pipe היא השקעה פרטית בחברה ציבורית (Private Investment in Public Equity) והיא הגיוס השני שעורכת חברת ארנק (ספאק) בדרכה להתמזג עם חברה פרטית. הליך זה אורך כחודש־חודשיים, ובמהלכו הגופים המוסדיים, המשקיעים את רוב כספי ה־Pipe, עורכים היכרות עם החברה שעמה עתידה להתמזג חברת הספאק ומחליטים אם להשקיע.
בניגוד למשקיעים בעת הנפקת הספאק - שמשקיעים כסף בלי לדעת עם איזו חברה הספאק יתמזג, ולכן גם מקבלים את הזכות לקבל את כספם בחזרה לאחר היוודע זהותה - למשקיעי ה־Pipe אין אפשרות לפדות את כספם; הם גם לא מקבלים אופציה להשקעה עתידית בחברה הממוזגת בפרמיה של 15% על מחיר המיזוג.
כלומר, הכסף שנכנס לספאק בגיוס ה־Pipe הוא במידה רבה הגושפנקה למיזוג. גיוס ה־Pipe לא רק מבטיח זרימת כסף לקופת החברה גם אם משקיעי הספאק יפדו את כספם, הוא גם מגדיל את הסיכוי לאישור העסקה אם הוא מביא עמו משקיעים חזקים. להצלחת גיוס ה־Pipe חשיבות יתרה בהצלחת המיזוג, ונראה שלכן גט מוכנה להתפשר במידת מה על השווי בהנפקה.

קשיים בגיוסי Pipe בשוק ופדיונות כבדים

גט בוחנת כבר יותר משנתיים את אפשרויות הכניסה שלה לבורסה. ב־2019 אמר המייסד והמנכ"ל דייב וייסר כי החברה תצא להנפקה עד סוף אותה שנה. ואכן, החברה בחנה את אפשרות ההנפקה בנאסד"ק, באירופה ואפילו בתל אביב. במרץ האחרון פורסם באתר "סקיי" הבריטי כי גט שוקלת מיזוג עם ספאק, וכן רישום למסחר באחת מבורסות אירופה. אם החברה תתמזג עם ספאק שיכניס אותה לבורסה בארה"ב, היא תהפוך לציבורית מבלי לפרסם תשקיף מקדים, ותעקוף את דרך המלך לבורסה, הנפקת מניות ראשונה לציבור (IPO).

3 צפייה בגלריה
מונית של גט טקסי
מונית של גט טקסי
מונית של גט טקסי
(צילום: אוראל כהן)

גט אינה לבד. מודל הכניסה לבורסה באמצעות מיזוג עם ספאק הפך לפופולרי במיוחד במהלך 2020, והטרנד המשיך לצבור תאוצה בשנה הנוכחית. השנה בוצעו עד כה 461 הנפקות של ספאק שבהן גויסו 131 מיליארד דולר. הנתונים האלה משאירים את 2020, שבעצמה היתה שנת שיא, הרחק מאחור. בשנה זו בוצעו 248 הנפקות ספאק שבהן גויסו 83.3 מיליארד דולר - פי שישה לעומת ב־2019.
לאחרונה התמודדו חברות רבות עם קשיים בגיוסי Pipe או עם צניחה של עשרות אחוזים במחיר המניה לאחר המיזוג אם בוצע לפי שווי גבוה מאוד, עד כדי בועתי. הטרנד הגדול של השנה שעברה ספג מכה, שבאה לידי ביטוי בשיעורי פדיון גבוהים מצד המשקיעים בהנפקות הספאק. אם בתחילת השנה שיעור הפדיון הממוצע עמד על 7%, הרי שלאחרונה הממוצע עלה לשיעור דו־ספרתי, וישנן הנפקות שלאחריהן שיעורי הפדיון הם 50%, 80% ואף יותר מכך, כמו במקרים של סלברייט והיפו הישראליות.
3 צפייה בגלריה
לן בלווטניק 2021
לן בלווטניק 2021
לן בלווטניק
(צילום: Tim Bishop)
את הגיוס האחרון שלה ביצעה גט בינואר האחרון. דובר על גיוס של 15 מיליון דולר, כהרחבה לגיוס שביצעה ביולי 2020 ובו גייסה 100 מיליון דולר לפי שווי של כ־1.5 מיליארד דולר. גט, שהוקמה ב־2010 על ידי וייסר ורועי מור, גייסה עד היום 900 מיליון דולר.
עם המשקיעים בה נמנים לן בלווטניק, בעל השליטה בקונצרן כלל תעשיות, שהוא לפי ההערכות בעל המניות הגדול בגט כיום; וכן חברת ניהול הקרנות השבדית ווסטוק נפטה (Vostok Nafta). עוד משקיע בגט קונצרן הרכב הגרמני פולקסווגן, שהיה בעבר המשקיע האסטרטגי הגדול בחברה. ב־2016 השקיעה פולקסווגן 300 מיליון דולר בגט בתמורה לנתח של 20%. בהמשך השקיעה עוד 80 מיליון דולר בסבבי גיוס נוספים. במסגרת ההשקעה היו אמורים להיווצר שיתופי פעולה בין גט לענקית כלי הרכב, אך היחסים עלו על שרטון, וכפי הנראה בין הצדדים עדיין מתנהלים מאבקים משפטיים.

מעבר לרווח תפעולי למרות סגירת ג'ונו

הסכסוך עם פולקסווגן הוא לא הצרה היחידה שפקדה את גט. ב־2019 סגרה החברה את שירות הנסיעות ג'ונו (Juno), שרכשה שנתיים קודם לכן תמורת 200 מיליון דולר כדי לחדור לשוק ההסעות הפרטי בארה"ב, שבו שולטות אובר (Uber) וליפט (Lyft). המהלך לא עלה יפה. כיום גט פועלת בשלושה שווקים - ישראל, בריטניה ורוסיה - ולפי הצהרותיה היא הספקית המובילה לשירותי תחבורה לפי דרישה עבור תאגידים בכל אחד מהם.
משבר הקורונה העיב אף הוא על הביצועים של גט, נוכח הסגרים והתנועה המופחתת בעקבות המגפה, שהפילו את תדירות הנסיעות במוניות בעשרות אחוזים. גט אף קיצצה בשכר של עובדיה. עם זאת, לפי דיווחי הקרן השבדית ווסטוק נפטה, 2020 היתה שנה טובה עבור גט, משום שבשנה הזו הצליחה לעבור לרווחיות תפעולית (בניכוי הוצאות מו"פ).
בישראל גט עוסקת בשירותי הסעות באמצעות מוניות דרך האפליקציה שלה, אך בשנתיים האחרונות החלה להתמקד גם באספקת נסיעות לשוק העסקי, בביצוע שליחויות וביצירת שיתופי פעולה עם חברות תחבורה בחו"ל, דוגמת ליפט (שת"פ שנוצר לאחר סגירת ג'ונו). ככל הנראה, השינוי במודל העסקי הביא גם לתפנית בתוצאות הכספיות של גט, ועליו היא מנסה לרכוב כעת במסגרת גיוס ה־Pipe.