סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
סצנה ממשחקי Scarlet and Violet. למעלה מ־20 מיליון עותקים
סצנה ממשחקי Scarlet and Violet. למעלה מ־20 מיליון עותקים (צילום: נינטנדו)

ניתוח
נינטנדו מוכרת פחות קונסולות, אבל קלפי פוקימון מזנקים

ענקית המשחקים הורידה את תחזית המכירות בגלל ירידה חדה בביקושים לקונסולת הסוויץ', שמפגרת מבחינה טכנולוגית מאחורי פלייסטיישן ואקסבוקס. ההכנסות מקלפי משחקים זינקו פי שניים, איתות לכך שלא מדובר באופנה חולפת

לנינטנדו יש חדשות טובות למשקיעים, וחדשות רעות. ראשית הרעות: ענקית המשחקים היפנית עדכנה כלפי מטה את תחזית מכירות המשחקים והקונסולות שלה. החברה דיווחה לבעלי המניות כי היא צפויה למכור 18 מיליון קונסולות סוויץ' (Switch) עד סוף שנת הכספים הנוכחית, כמיליון יחידות פחות מאשר בתחזית שפורסמה ברבעון הקודם. החברה פרסמה כי מכרה 8.2 מיליון קונסולות בתקופת חגי החורף, 23% פחות מאשר בתקופה המקבילה ב־2021.
עוד צופה נינטנדו כי תמכור 205 מיליון עותקי משחקים עד סוף השנה, כ־5 מיליון פחות לעומת תחזיות מוקדמות. עם זאת, החברה הודיעה כי תעלה את שכר עובדיה ב־10%. "חשוב לתמוך בכוח האדם שלנו על מנת לצמוח בטווח הארוך", הסביר נשיא נינטנדו שונטרו פורוקאווה בשיחה עם משקיעים. ההודעה מגיעה בעקבות פנייתו של ראש ממשלת יפן פומיו קישידה לחברות, בבקשה כי יעלו את שכר עובדיהן לנוכח האינפלציה. אף כי לא ברור אם נינטנדו תחיל את העלאת השכר גם על עובדים מחוץ ליפן, עובדי קבלן עבור השלוחה האמריקאית של נינטנדו דיווחו כי בחודשים האחרונים הם זכו להעלאת שכר שעתית של 25%, מ־16 דולר ל־20 דולר.
כעת לחדשות הטובות: תוצאות הרבעון האחרון דחפו את הסוויץ' במעלה הטבלה וכעת הקונסולה היא השלישית הנמכרת ביותר בכל הזמנים. הסוויץ', שהושקה ב־2017, מכרה עד היום 122.5 מיליון יחידות, שנייה רק לקונסולת הפלייסטיישן 2 (155 מיליון יחידות) ולנינטנדו DS לדורותיה (154 מיליון יחידות). הסוויץ' עקפה ברבעון בודד את קונסולת הגיימבוי הפופולרית ואת הפלייסטיישן 4 מבית סוני, שמכרו 118 מיליון ו־117 מיליון יחידות, בהתאמה.
נינטנדו תולה את ירידת תחזית המכירות במחסור השבבים העולמי, ויש בכך מן האמת. אלא שמיקרוסופט וסוני כבר דיווחו כי הגבירו את קצב ייצור הקונסולות שלהן. הסיבה המרכזית לעדכון התחזית היא ירידה משמעותית בביקוש לקונסולת הסוויץ', שעומדת לחגוג שש שנים בחודש הבא. הקונסולה הושקה מלכתחילה עם מעבד חלש מזה של הפלייסטיישן והאקסבוקס. לפני שנתיים, חשפו סוני ומיקרוסופט את דור הקונסולות החדש, והפיגור הטכנולוגי של נינטנדו רק הלך והתעצם.
בחלוף השנים, משחקים הפכו יותר ויותר תובעניים ויצרניות משחקים החלו לוותר על פיתוח גרסה מותאמת לסוויץ', שדורשת שינויים מרחיקי לכת כדי לפעול באמצעות החומרה הישנה והחלשה. כתוצאה מכך, לצרכנים כבר אין תמריץ לקנות סוויץ', אם מרבית המשחקים החדשים בשוק לא ירוצו עליה. עם זאת, בשלב זה נינטנדו לא הכריזה על קונסולה יורשת.
כאמור, מכירות הסוויץ' תלויות במגוון רחב של משחקים חדשים, אולם נינטנדו הכריזה בשנה האחרונה על שלושה משחקים בלבד: בחודש מאי יושק Tears of the Kingdom, משחק ההמשך ל־Legend of Zelda: Breath of the Wild רב־המכר. לאחר מכן יושק הרביעי בסדרת משחקי Pikmin, כמו גם Metroid Prime 4. בינתיים נשענת נינטנדו על מכירות צמד המשחקים החדש בסדרת פוקימון, Scarlet and Violet, שמכרו למעלה מ־20 מיליון עותקים בששת השבועות הראשונים מאז יציאתם ודורגו כמעט בן לילה במקום הרביעי ברשימת משחקי הפוקימון הנמכרים ביותר בכל הזמנים.
הדו"חות הכספיים של נינטנדו מציגים עוד נתון מפתיע: עלייה מטאורית בהכנסות ממכירת קלפי משחק, ובפרט קלפי פוקימון. החברה הכניסה כ־31 מיליון דולר ממכירות קלפי משחק בין אפריל לדצמבר 2022, פי שניים לעומת התקופה המקבילה ב־2021. נתון זה בטל בשישים לעומת הכנסותיה של נינטנדו ממשחקי מחשב — 9.8 מיליארד דולר — אבל הוא מוכיח כי הפופולריות המחודשת של קלפי הפוקימון, שאחזה בילדים ברחבי העולם בשנה שעברה, אולי איננה סתם עוד אופנה חולפת.