סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

ראיון
יובל טל, שותף מנהל ב-Team8: "לא יהיו מובטלי הייטק, לכולם יהיה ביקוש"

יובל טל, שותף מנהל ב־Team8 ומהיזמים המובילים בפינטק המקומי, משוכנע ש"המשבר יוליד חברות טובות יותר, כמו ב־2008 וב־2001". הוא סבור שהכוח צריך לעבור לידי העובדים: "אם עובד חש שהחברה לא תשרוד, כדאי שיקדים תרופה למכה ויפרוש". ועל התיקון הצפוי בשוק: "יש חברות שאין להן מקום וגורלן ייחרץ"

"כל משבר כמו זה הנוכחי הוא התחלה של משהו הרבה יותר טוב. יזם שיקים כעת חברה יוכל לשכור עובדים טובים יותר ובפחות תחרות. הקרנות יודעות שבתקופות קשות קמות חברות נפלאות ולכן מחפשות את היזמים שמוכנים לעשות את זה". כך אומר ל"כלכליסט" יובל טל, שותף מנהל ב־Team8.
טל נחשב לאחד היזמים המצליחים בתעשיית הפינטק בישראל. בעברו הקים את חברת הפינטק בורדרפרי, שאיפשרה לשווק מוצרים ושירותים ברחבי העולם במטבע המקומי של הצרכן. החברה נמכרה ב־2015 בכ־395 מיליון דולר. כמו כן הוא היה היזם שעמד מאחורי חברת הפינטק פיוניר שאותה הקים ב־2005 והנפיקה בשנה שעברה בנאסד"ק. לאחר פרישתו מפיוניר הוא הצטרף לקבוצת הפינטק של Team8, מקבוצות ההייטק הגדולות בתעשייה, ובמקביל משקיע בעצמו בחברות רבות.
עברת עד היום לא מעט משברים בתעשייה ובחברות שהקמת, מה יעשה המשבר הנוכחי לחברות?
"חברות שקמות עכשיו הן חברות טובות. לרוב קמות חברות הכי טובות בזמנים כאלה כי קמות חברות שמגייסות עובדים טובים יותר. זה נכון לחברות שקמו ב־2008 וב־2001 וגם לחברות שקמו בקורונה בשלבים המוקדמים. זו תקופה טובה, יש הרבה קרנות שמסתכלות על השלב הזה ומחפשות חברות חדשות, יש הרבה כסף בקופה של הקרנות".
אבל יש כעת גם לא מעט חברות צמיחה שיכולות להיתקל בבעיות.
"חברות צמיחה ששורפות הרבה כסף לחודש, יש להן הרבה עובדים ואין להן נראות לרווחיות, בהצלחה להן כי הן עומדות להיתקל בקשיים לא פשוטים. לחברות כאלה אני מציע לא לחכות שהמשבר יגיע לפתחן אלא להגיב לשוק מהר גם אם נראה שהשוק עוד לא קורס. מצד שני גם חברות שמראות רווחיות והצלחה עסקית כיום לא יכולות להיכנס לשאננות. לחברות רווחיות כדאי מאוד להקפיד על זה".
1 צפייה בגלריה
יובל טל מייסד פיוניר
יובל טל מייסד פיוניר
יובל טל מייסד פיוניר
(צילום: עמית שעל)

"הרבה חלומות ייגנזו"

איך התמונה נראית מנקודת מבטם של המשקיעים?
"השווי של חברות ציבוריות ופרטיות יורד כיום במהירות ומשקיעים מחפשים את שיווי המשקל החדש. זו תקופה מאוד מבלבלת גם עבורם".
כיצד העובדים צריכים לנהוג בימים אלה?
"למעסיקים יש תקופות שקל להם לתת לעובד משכורת טובה ופחות אקוויטי ויש תקופות אחרות שבהן קל לתת לך יותר אקוויטי ופחות שכר. הרבה חברות יציעו משכורת יותר נמוכה ויותר אקוויטי בתקופה הנוכחית כי מזומן הוא המשאב הכי חשוב לחברה. עובדים שיבואו מיוזמתם לחברה ויציעו מסלול כזה יוכלו לצאת נשכרים הן עבורם והן עבור החברה שבה הם מועסקים. להערכתי זה יהיה משתלם בסוף החורף הצפוי לנו".
אז אתה מציע לעובדים לגלות יותר מעורבות בחברה גם אם הם מתכנתים.
"עובד חייב לדעת בתקופה כזו מה מצבה של החברה שבה הוא עובד, האם המודל העסקי שלה עובד, האם היא בדרך הנכונה. אם לתחושת העובד היא לא שם אולי כדאי להקדים תרופה למכה ולפרוש. עובדים חייבים לדעת האם מדובר בחברה ששורדת או בחברה שנאבקת על חייה.
"אני מניח שהרבה חברות ייסגרו, בעיקר אלה שלא יצליחו לגייס כסף במהירות. הרבה חלומות ייגנזו ויהיו לא מעט חברות צמיחה שייאלצו לפטר או לקצץ במשכורות. אבל גם אם חברות ייסגרו זה לא כזה אסון. יש חברות שאין להן מקום וגורלן יחרץ. חברות טובות יגייסו אולי בשווי נמוך יותר. יש הרבה כסף בשוק והקרנות קצת מבולבלות בנוגע לשווי. אבל הטובות ישרדו והחזקות עוד ימנפו את התקופה".

"יותר קל לקצץ במעטפת"

אז חלק מהעובדים צריכים להתחיל לחשוש?
"יש ביקוש והיצע ומי שיקוצץ ימצא עבודה כי התעשייה בתנופה. לא נראה לי שיהיה לנו מובטלי הייטק ולכולם יהיה ביקוש. יש מצוקה של אנשי פיתוח ועדיין צריכים אותם מאוד ומגייסים אותם. בחברות שלנו יש מאות משרות פתוחות לאנשי פיתוח וייתכן שיפגעו במעטפת של הפיתוח, שם יותר קל לקצץ".
כמי שנמצא בתעשייה מעל לשני עשורים, איך אתה מתבונן עליה ממבט כולל?
"מצב תעשיית ההייטק בישראל מעולם לא היה יותר טוב. יש מסה של אנשים שעוסקים בפיתוח עסקי, בניית מוצר ופיתוח תוכנה וזה הרבה אנשים עם הרבה ניסיון. אין הרבה קבוצות כאלה בעולם וזו קבוצה הומוגנית – לא קרה כאן שום דבר רע. אני מאוד אופטימי לגבי התעשייה. פעם להקים חברה היה קשה מאוד ליזם שהיה צריך להיות כל יכול. עכשיו חברות מגיעות לבשלות במהירות רבה מאוד כאשר לצידן יש הרבה אנשים שמסייעים להן לקום עם הרבה ביטחון. חברה שקמה בימים אלה יודעת היטב מה הדרך הצפויה לה. לצערי יש הרבה חברות שקמו בשנים האחרונות לחינם. אלו חברות שצרכו משאבים מיותרים, לא יגיעו להצלחה וייסגרו, והשוק יהיה מסודר יותר".

יובל טל (56)
מגורים: רמת השרון
תפקיד: שותף מנהל ב־Team8
תפקידים קודמים: מייסד חברות הפינטק פיוניר ובורדרפרי
השכלה: תואר ראשון בהנדסת מכונות, אונ' ת"א; תואר שני בהנדסה ביו רפואית, אונ' ת"א