סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
Exeger תערוכת CES
(עומר כביר)

CES 2023
לא נגמרות או מזהמות - סוללות העתיד הן בכלל תא סולארי

חברת Exeger השבדית מייצרת תאים סולאריים שמחליפים את הסוללות בשורה של מוצרים. ב-CES חשפה החברה מוצר חדש: שלט רחוק ללא סוללות

סוללות הן מכה. ראשית, הן תמיד נגמרות ברגע הכי לא נוח. שנית, ברגע שהן נגמרות או מסיימות את מחזור החיים שלהן צריך לזרוק אותן, מה שמזהם את הסביבה. אבל מה אם היה לכם מכשיר אלקטרוני שלא רק שלא צריך לטעון את הסוללה שלו לעולם, אלא לא צריך סוללה בכלל? זה בדיוק הפתרון שמביאה לשוק חברה שבדית בשם Exeger, שמייצרת תאים סולאריים קטנים, דקים וגמישים שיכולים להשתלב במכשירי אלקטרוניקה אישיים ולשמש כמקור הכוח שלהם.
"אנחנו בעיצומו של משבר האקלים, ואנו הדור האחרון שיכול למנוע אסון", אמר ג'יובאני פילי, מייסד ומנכ"ל Exeger, בתערוכת האלקטרוניקה הבינלאומית CES. "המשק האמריקאי צורך מדי שנה 176 טרה-ואט שעה לטעינת מוצרים אלקטרוניים. זה שווה ערך לפליטות של 16.41 מיליון מכוניות שנוסעות 20 מייל (32.2 ק"מ, ע"כ) ביום במשך שנה. כדי לקזז את הפליטות הללו צריך לנטוע 1.26 מיליון עצים, ולאפשר להם לגדול במשך עשור".
הפתרון שמפתחת החברה הוא תא סולארי בשם Powefoyle במפעל בשטוקהולם, ומפעל שני ייפתח בעיר באביב הקרוב. "הליך הייצור מספק תא סולרי דק, גמיש ועמיד שניתן להדפיס עליו מילים או עיצובים, לייצר אותו עם מרקמים שונים, לגרום לו להיראות כמו טקסטיל, מתכת ועוד", אמר פילי. "בעתיד אפשר יהיה גם לייצר אותו בצבעים, וכל זה בלי צורך לפגוע בתכונות המוצר המקורי כמו מיתוג, משקל, עיצוב או עובי". התא יכול להמיר אור לחשמל בכל תנאי התאורה, חיצונית או פנימית, לא חייב לפנות ישירות למקור התאורה, והוא עובד גם אם חלק ממנו מכוסה או נמצא בצל.
התא הסולארי של החברה משולב כבר בשבעה מוצרים שנמכרו במאות אלפי יחידות, ובהם אוזניות מתוצרת Urbanista ואדידס וקסדה חכמה לרוכבי אופניים של poc.
ב-CES חשפה החברה מוצר חדש: שלט רחוק שבמקום סוללה עושה שימוש בכבל-על היברידי. "זו תחילתו של עידן חדש: שלט רחוק בלי סוללה. יש לנו יכולת ייצור ענקית. אנחנו יכולים לייצר תאים סולאריים בעבור מאות מיליוני שלטים רחוקים. אנחנו שונים מסטארט-אפים אחרים שמאוד אגרסיביים בשיווק, אבל אין להם יכולת לוגיסטית. אנחנו קיימים כבר 15 שנה, יש לנו מימון משמעותי", אמר פילי.
עם זאת, לטכנולוגיה של Exeger יש מגבלות, ובעתיד הנראה לעין היא לא תתאים למכשירים בעלי צריכת אנרגיה גדולה, כמו מחשבים ניידים או סמארטפונים שמבלים את רוב זמנם בכיס חשוך. "אנחנו מתמקדים כיום ב-IoT, אודיו, רמקולים אוזניות, קסדות. אלו שווקים ענקיים. בעולם ה-IoT יש היום הרבה מכשירים לא חכמים כי אף אחד לא יטען אותם. אנחנו מייצרים פתרון בשבילם".