סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה דאבוס 2024
מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה דאבוס 2024 (צילום: (AP /Kin Cheung)

מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת בינה מלאכותית מאבו דאבי

על פי דווחים בארה"ב, המהלך יוצא לדרך לאחר שחברת 42G ניתקה את הקשרים עם ספקיות חומרה סיניות. לפי תנאי ההסכם, מיקרוספט תקבל החזקת מיעוט בחברה, והנשיא בראד סמית יקבל מושב בדירקטוריון שלה

מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר ב-G42, חברת הבינה המלאכותית (AI) המובילה באיחוד האמירויות הערביות – כך הודיעו הלילה שתי החברות. לא נמסר לפי איזה שווי בוצעה ההשקעה, או היקף המניות שתקבל מיקרוסופט בחברה.
לפי דיווחים בארה"ב, העסקה תואמה ברובה על ידי ממשל ביידן, כחלק מהמאמצים לבלום את פעילות סין בתחום הבינה המלאכותית. "מיקרוסופט קיבלה עידוד חזק ממשלת ארה"ב להתקדם עם העסקה הזו", הודה נשיא מיקרוסופט, בראד סמית, בראיונות לבלומברג ולניו יורק טיימס. "מדובר בהסכם מאוד חריג. ברור שארה"ב דואגת לכך שחברה אמריקאית תשמור על הטכנולוגיה החשובה ביותר".
G42, שהוקמה ב-2018, מעסיקה 22 אלף עובדים ומפתחת פתרונות מבוססי בינה מלאכותית למגוון תעשיות, ובהן בריאות, פיננסים, תעופה, תיירות, אנרגיה וממשל. לחברה קשרים קרובים לממשל איחוד האמירויות, והיא נמצאת בשליטתו של טחנון בן זיאד, היועץ לביטחון לאומי של האמירויות ואחיו של יורש העצר, מוחמד בן זיאד.
כחלק מתנאי ההשקעה, נשיא מיקרוסופט יצטרף לדירקטוריון G42, והחברה תתחיל לעשות שימוש בשירותי הענן של מיקרוסופט ותקבל רישיון לשווק שירותים של ענקית הטכנולוגיה שעושים שימוש בשבבי AI עתירי ביצועים.
אולם המרוויח הגדול של העסקה צפוי להיות ממשל ביידן, שקידם אותה כחלק ממלחמת הסחר הרחבה שהוא מנהל נגד סין, בפרט בניסיון לבלום את פעילות המדינה וחברות סיניות בתחום הבינה המלאכותית. מאבק זה החל באוקטובר 2022, כשנשיא ארה"ב ג'ו ביידן אסר על ייצוא שבבי AI עתירי-ביצועים לסין. זאת, מתוך מטרה לפגוע במאמצי סין לפתח יכולות AI מתקדמות לשימושים אזרחיים וצבאיים. בשנה וחצי שחלפה הידק ממשל ביידן את מגבלות אלו בכמה הזדמנויות, לצד מהלכים נוספים שנועדו להצר את פעילותה של סין בתחום ולצמצם את היקף ההשפעה שלה.
בהקשר זה, הפעילות של ממשל ביידן מול G42 החלה כבר ב-2023. בנובמבר שעבר דיווח הניו יורק טיימס שבעת ביקור של טחנון בן זיאד בבית הלבן ביוני אותה שנה, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן העלה חשש של הממשל שהחברה מסתירה את היקף הפעילות של בסין ועם חברות סיניות. זאת, בעקבות התרעות של ה-CIA וסוכנויות אחרות שלפיהן G42 עובדת עם חברות סיניות שנחשבות בעיני ארה"ב לאיום על הביטחון הלאומי, ובהן וואווי וענקית הגנטיקה BGI שנמצאות תחת סנקציות אמריקאיות.
החשש בוושינגטון היה ש-G42 תשמש כצינור למתן גישה לחברות סיניות לטכנולוגיות אמריקאיות מתקדמות, וכן שהקשרים של החברה עם סין ישמשו להזרמת מידע גנטי של מיליוני אמריקאים לממשלת סין. בפגישה עם בן זיאד, לחץ סאליבן על G42 לנתק את קשריה עם סין, תוך שהוא מאיים בהטלת סנקציות על החברה. אלו יכולות היו לכלול מניעת גישה של החברה לשבבי ה-AI העצמתיים והמבוקשים של אנבידיה. דרישה זו עלתה בפגישות נוספות בין גורמים רשמיים בוושינגטון למקביליהם באיחוד האמירויות. "כשמדובר בטכנולוגיות מגיחות ורגישות, האמירויות צריכה לבחור בין ארה"ב לסין", אמרו הגורמים, לפי הדיווח בניו יורק טיימס.
בדצמבר 2023, מנכ"ל G42, פֶּנְג שְׂיָאו, אמר לפייננשל טיימס שהחברה "לא יכולה לעבוד עם שני הצדדים", ופועלת לניתוק קשרים עם ספקי חומרה סיניים, ובהם וואווי. "כדי לקדם את מערכת היחסים, שאנחנו מוקירים, עם שותפינו האמריקאיים, אנחנו פשוט לא יכולים לעבוד עוד עם שותפים סינים", אמר שיאו.
בינואר השנה, ועדת בית הנבחרים לתחרות אסטרטגית בין ארה"ב לסין, פנתה למחלקת הסחר בבקשה לבחון להטיל מגבלות יצוא על G42 ו-13 חברות שקשורות אליה. זאת, בתגובה לשורת הסכמי שיתוף פעולה שעליהם חתמה G42 עם חברות אמריקאיות, ובראשן מיקרוסופט, OpenAI ודל ו-Cerebras(שבונה בעבורה מחשב-על ליצירת יישומי AI עצמתיים), וחשש שטכנולוגיות של חברות אלו יגיעו דרכה לסין. החברה "עובדת בצורה רחבה עם צבא סין, שירותי בין ויישויות שבבעלות המדינה", התריעו חברי הוועדה. בפברואר, בתגובה ללחצים אלו, הודיעה G42 שמכרה את כל אחזקותיה בחברות סיניות, כולל השקעה בשווי 100 מיליון דולר בבייטדאנס, הבעלים של טיקטוק.
אחרי המקל בדמות האיומים האמריקאיים, מגיע עתה הגזר בדמות העסקה עם מיקרוסופט. לפי הניו יורק טיימס, זרעי העסקה נטמנו בפגישות בבית הלבן בשנה שעברה, בין גורמי ביטחון לאומי לבכירים בחברות טכנולוגיה, במהלכן שאלו הגורמים האם ניתן לקדם הסדרים עסקיים שיעמיקו את הקשרים של ארה"ב עם חברות במדינות זרות, במיוחד כאלו שיש להן פעילות עסקית בסין.
לצד הבטחה לגישה לטכנולוגיות AI אמריקאיות כולל ההסכם גם התחייבות של G42 להפסיק לעשות שימוש בחומרה ושירותים סיניים, בהם חומרה של ענקית הטלקום וואווי. כן מחייב ההסכם של G42 לקבל רשות לשתף את הטכנולוגיה שלה עם ממשלות או צבאות זרים, ואוסר עליה להשתמש בה למעקב. למיקרוסופט תהיה הזכות לבצע ביקורת של השימוש שעושה החברה בטכנולוגיה שלה. G42 תקבל גישה ליכולות מבוססות AI בדאטה-סנטר של מיקרוסופט באיחוד האמירויות, אך לא תוכל למכור טכנולוגיה רגישה במדינה ללא רישיון.
"כשמדובר בטכנולוגיות מגיחות, אי אפשר להיות גם בצד של סין וגם בצד שלנו", אמרה לניו יורק טיימס מזכירת הסחר של ארה"ב, ג'ינה ריימונדו, שכחלק ממאצי הממשל לקדם את העסקה עם מיקרוסופט ביקרה פעמיים באיחוד האמירויות על מנת לדון בסידורי אבטחה שנוגעים אליה. "העסקה לא מתירה ל-G42 להעביר הלאה מודלי AI או שבבים, ומבטיחה פיתוח ופריסה בטוחים של טכנולוגיות אלו".
בעבור ארה"ב, מניבה העסקה תועלת משולשת. ראשית, היא מבתקת אפיק נוסף שדרכו יכלה סין לקבל, ולו בעקיפין, גישה לטכנולוגיות AI מתקדמות, שממשל ביידן מבקש להרחיק מהישג ידה. שנית, היא מסייעת לארה"ב למתן את מאמצי סין להגדיל את השפעתה באזור המפרץ ומחזקת את השפעת וושינגטון באזור. ארה"ב וסין נמצאות במרוץ להגדיל את השפעתן במפרץ, על רקע כוונת איחוד האמירויות וערב הסעודית להשקיע מאות מיליארדי דולרים בטכנולוגיה ובינה מלאכותית, כחלק ממאמציהן לגוון את הכנסותיהן מעבר למכירת נפט. האמירויות הגדילה בשנים האחרונות את קשריה הצבאיים והכלכליים עם סין, המהלכים האמריקאיים סביב G42 הם צעד מהותי במאמצים לפרימת קשרים אלו.
שלישית, ואולי חשוב יותר, היא יכולה להוות מודל לעסקאות נוספות במסגרתן תציג וושינגטון, לצד ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות, הצעה מפתה לחברות AIזרות: נתקו קשרים ושיתופי פעולה עם סין, בתמורה להשקעה נדיבה והבטחת הגישה לטכנולוגיות והשבבים המתקדמים ביותר שדרושים על מנת לפתח מוצרי בינה מלאכותית פורצי דרך. בהקשר זה, יכולה להיות לאסטרטגיה זו השפעה של כדור שלג מתגלגל. כל עסקה מגדילה את מארג הקשרים של ארה"ב ומקטינה את זה של סין. בעבור חברות ששואפות להפוך למובילות בתחום, הגישה לטכנולוגיה ושבבים אמריקאיים היא קריטית, וסין נכון להיום לא מסוגלת להציע תשובה דומה בתחומים כמו שבבים עתירי-ביצועים. כשמצד אחד ניצב המקל של סנקציות אמריקאיות ואובדן גישה, ומצד שני הגזר של השקעות נדיבות וגישה רחבה, הדילמה בעבור חברות רבות תהיה פשוטה במיוחד, וככל שיחתמו עוד ועוד עסקאות כאלו, וההצע של ארה"ב יתרחב בעוד זה של סין יצטמצם, הדילמה תהיה פשוטה עוד יותר.