סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטה גוגל בקליפורניה 2
מטה גוגל בקליפורניה (צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)

ממשל ביידן נגד גוגל: "השמידה ראיות שנחוצות לחקירת הגבלים עסקיים"

משרד המשפטים האמריקאי מבקש מבית משפט פדרלי להטיל סנקציות על ענקית הטכנולוגיה, בטענה שהשמידה ראיות דרך פונקציית מחיקה אוטומטית במערכת הצ'טים הפנימיים שלה, שמחקה תכתובות הנחוצות לתביעה

הממשל האמריקאי מבקש מבית משפט פדרלי להטיל סנקציות על גוגל, בטענה שהשמידה ראיות שנחוצות לחקירת הגבלים עסקיים שמתנהלת נגד החברה — כך לפי בקשה שהגיש הממשל לבית המשפט.
הבקשה הוגשה במסגרת תביעה שהגיש משרד המשפטים האמריקאי נגד גוגל באוקטובר 2020, בטענה שהחברה ביצעה מהלכים אנטי־תחרותיים כדי לשמר את מעמדה בתחום החיפוש והפרסום הדיגיטליים. לפי הבקשה העדכנית, גוגל השמידה ראיות דרך פונקציית מחיקה אוטומטית במערכת הצ'טים הפנימיים שלה, שמחקה תכתובות הנחוצות לתביעה. זאת, אף שהבטיחה לממשל שהפסיקה את השימוש בפונקציה זו. "גוגל כשלה ביודעין לשמר ראיות רלבנטיות", נכתב בבקשה. "ההשמדה היומיומית של ראיות רלבנטיות היתה בלתי נמנעת ברגע שגוגל הגדירה כברירת מחדל מחיקה אוטומטית של הודעות כל 24 שעות, ובחרה לשמר הגדרה זו לנושאים הקשורים לתביעה".
מגוגל נמסר לאתר ארסטכניקה: "אנחנו דוחים נחרצות את טענות משרד המשפטים. הצוותים שלנו עבדו בעקביות במשך שנים כדי להגיב לחקירות ולתביעות. למעשה, סיפקנו יותר מ־4 מיליון מסמכים בתיק זה בלבד, ומיליונים נוספים לרגולטורים בכל העולם". החברה, מעניין, לא מכחישה בצורה מפורשת שמחקה תכתובות בין עובדים בצורה אוטומטית, ולמעשה לא מתייחסת כלל לטענה זו, דבר שניתן לפרש כהודאה שבשתיקה.
השאלה עתה היא מה יעשה בית המשפט במידה שימצא את טענות משרד המשפטים נכונות. כל אחד מהעונשים הרגילים, כמו קנס או נזיפה, הוא כאין וכאפס לעומת תרחיש הקיצון במקרה של הפסד — פירוק אפשרי של החברה. פירוק כזה יהיה כרוך בהפסדים של מאות מיליארדי דולרים, אולי אפילו בחיסול היבטים מסוימים של פעילותה. על מנת לעצור תרחיש כזה, כל מהלך שמביא לסנקציות חמורות פחות הוא אפשרי. כל קנס, אפילו של מיליארדי דולרים, הוא לא יותר מעלות עשיית העסקים. בכיר או שניים שנשלחים למאסר (תרחיש לא סביר) הם חיילים נאמנים שהקריבו עצמם לטובת הכלל, ויזכו לתגמול נאות. הדרך היחידה להעניש את גוגל על השמדת הראיות היא לקבוע לה הפסד אוטומטי ולהכריז על פירוקה. המציאות, לצערנו, לא עובדת כך. וזו הסיבה שבעימות מסוג זה בין תאגידים לממשל, התאגידים כמעט תמיד מנצחים.