סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אפסטור  אפל
אפסטור, אפל (צילום: BigTunaOnline / Shutterstock.com)

"גבייה נצלנית": 1,566 מפתחי אפליקציות הגישו תביעה של מיליארד דולר נגד אפל

התביעה שהוגשה לבית הדין לענייני תחרות בבריטניה טוענת כי "המונופול של אפל במכירה ובהפצה של אפליקציות IOS מאפשר לה לקבוע את גובה העמלות בעצמה - ולמפתחים אין ברירה אלא לקבל את זה"

תביעה בסך מיליארד דולר הוגשה נגד אפל בשם יותר מ-1,500 מפתחי אפליקציות בבריטניה, בגין מה שהם מכנים "גביית עמלות נצלניות" עבור מכירות סתוך האפליקציות ובאמצעות מינויים. כך, על פי דיווח ברויטרס.
לטענת התביעה, "המונופול של אפל בכל הנוגע למכירה ולהפצה של אפליקציות המועדות למערכת ההפעלה IOS מאפשר לה לקבוע את גובה העמלות בעצמה ולמפתחים אין ברירה אלא לקבל את זה".
שורש הבעיה טמון בהגדרת שוק האפליקציות לאייפון. אפל מתייחסת לשוק הזה כאל שוק ה"סמארטפונים" או ה"אפליקציות" וטוענת שהיא מהווה חלק קטן ממנו, באופן יחסי. לכן, לשיטתה, הא לא נמצאת בעמדה של מונופול או יכולה להיות מואשמת בהתנהגות מונופולית. .
מנגד, טוענים מקטרגיה בעניין זה כי השוק הרלוונטי הוא "אפליקציות IOS" ולא אפליקציות באופן כללי - ושם לאפל אכן יש מונופל של 100% על המכירות וההפצה. כרגע, לפיכך, אין למפתח אפליקציות כל דרך למכור את האפליקציה שלהם שלא דרך האפסטור.
התביעה בבריטניה הוגשה על ידי 1,566 מפתחים לבית הדין לענייני תחרות מידיו של פרופ' שון אניס מהמרכז למדיניות בתחרות של אוניברסיטת מזרח אנגליה. "החיובים של אפל למפתחים אפשריים אך ורק הודות למונופול שהיא מהווה בהפצת האפליקציות לאייפונים ולאייפדים", הוא אמר בהצהרה לבית המשפט. "החיובים אינם הוגנים ומשקפים תמחור נצלני".