ניתוח
אפקט טראמפ פגע באפל: ענקית הסמארטפונים מורידה הילוך בשוק הסיני
אחרי שהגדילה כושר ייצור במדינות אחרות כדי לצמצם חשיפה למכסי העתק של הנשיא האמריקאי, אפל סוגרת לראשונה חנות בסין. גורם מוביל למהלך: הירידה בצריכה בסין כתוצאה ממלחמת הסחר, שפגעה גם בהיקף רכישות הסמארטפונים
בהשפעת המכסים ומלחמת הסחר המתנהלת בין ארצות הברית לסין, אפל סוגרת לראשונה חנות קמעונאית במדינה והקטינה משמעותית את מספר האייפונים שהיא מייבאת מסין לארצות הברית. במקביל, נתונים חדשים מצביעים על הצטמקות שוק הסמארטפונים בסין.
השבוע בכירים מוושינגטון ומבייג'ינג נועדו בשטוקהולם כדי לדון בסוגיות כלכליות שעומדות בלב מלחמת הסחר. ברקע השיחות עמד דדליין הולך ומתקרב — 12 באוגוסט — אז תפקע "הפסקת האש" בת 90 הימים שעליה הכריז נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במאי, ואשר השהתה את המכסים בגובה 145% שהטיל ממשלו על המדינה באפריל. אבל, גם תחת הפסקת האש, עדיין מוטל מכס גבוה מאוד של 55% על סחורות שמיובאות מסין לארצות הברית (ומכס של 10% על יבוא מארצות הברית לסין). אף שלפי הערכות הדדליין יידחה, אי־הוודאות לגבי המגעים בין המדינות ומצב המכסים הסופי כבר מובילה לשינויי עומק בפעילות של חברות ענק, שאת השלכותיהם לא ניתן לגלגל לאחור בקלות.
אפל היא דוגמה בולטת. עם הטלת מכסי התגמול של טראמפ באפריל, החלה החברה לפעול להגדלת כושר הייצור במדינות אחרות, בפרט הודו. במקביל, היא פעלה לשינוי תמהיל האייפונים שמיובאים לארצות הברית, כך שחלקה של סין יתכווץ, ובהתאם, גם המכסים שתשלם על הסמארטפונים יהיו קטנים משמעותית.
לפי נתונים שפרסמה השבוע חברת המחקר קנליס (Canalys), המהלך רשם בתוך רבעון אחד הצלחה משמעותית, ולראשונה בהיסטוריה של אפל, הודו עקפה את סין והיא כעת היצרנית המובילה של אייפונים שנמכרים בארצות הברית. בשעה שברבעון השני של 2024 61% מהאייפונים שנשלחו לארצות הברית יוצרו בסין, ברבעון השני של 2025 סיפקה סין רק 25% מ־27.1 מיליון האייפונים שנשלחו למדינה. הודו, שאפל מטפחת כבסיס ייצור משמעותי זה שנים, הפכה לספקית הגדולה ביותר עם 44% מהאייפונים (לעומת 13% בשנה שעברה). וייטנאם סיפקה 30% מהמכשירים (לעומת 24% ב־2024), ו־2% נוספים הגיעו ממדינות אחרות. "הודו הפכה למרכז הייצור המוביל של סמארטפונים שנמכרים בארצות הברית בעיקר הודות למעבר של אפל להודו, ברקע אי־הוודאות של מצב הסחר בין ארצות הברית לסין", אמר אנליסט קנליס, סניאם צ'אוראסיה.
ההצלחה של המהלך היא תוצאה של הליך אסטרטגי ארוך שנים שמוביל מנכ"ל אפל טים קוק, להפוך את הודו לבסיס ייצור ומנוע צמיחה חדש. אפל החלה לייצר אייפונים בהודו ב־2017, כאשר המכשירים הראשונים היו דגמי האייפון SE המוזל. מאז הצליחה החברה לשפר את היכולות ואת היקפי הייצור. באפריל, זמן קצר לפני ההכרזה על מכסי התגמול, נודע כי אפל כבר נערכת להגדיל ביותר מפי שניים את מספר האייפונים שמיוצרים בהודו, לעד 30 מיליון מכשירים השנה, ושהמדינה צפויה לספק 25% מכלל האייפונים שתמכור.
במקביל, אפל הודיעה השבוע, לראשונה, על סגירת חנות קמעונאית בסין. מאז פתחה את החנות הראשונה בבייג'ינג ב־2008, ניצבות חנויות אפל בסין בחוד החנית של אסטרטגיית המכירות שלה במדינה. נכון להיום מפעילה אפל 48 חנויות בסין (כ־8.6% מכלל חנויות אפל בעולם), כאשר האחרונה שבהן נפתחה בינואר השנה בחֶפֵיי. ואולם, ב־7 באוגוסט יירד מספר החנויות בחזרה ל־47, כשאפל תסגור את החנות בדָאלְיֵין.
לדברי אפל, הסיבה לסגירה היא עזיבה של סוחרים אחרים את מרכז הקניות שבו ממוקמת החנות. אבל לפי בלומברג, ברקע ההחלטה עומדים גורמים מורכבים יותר ובהם דפלציה וירידה בצריכה בסין כתוצאה מהמכסים ומלחמת הסחר. ביוני כלכלת סין צמחה בקצב איטי מהצפוי, ומחירי הבתים ירדו בקצב מהיר מהצפוי. אפל מתעתדת אומנם לפתוח חנות בשֶׁנְגֶ'ן ב־16 באוגוסט, ובהמשך בשנגחאי ובבייג'ינג, אך קצב הפתיחה של חנויות חדשות בסין הואט מאז הקורונה, כאשר אפל שמה מיקוד גדול יותר על שווקים חדשים כמו ערב הסעודית והודו, ושיפוץ סניפים ישנים יותר.
לצד סגירת חנות אפל בסין, מתפרסמים נתונים חדשים שמצביעים על האטה רוחבית בשוק הסמארטפונים במדינה. לפי קנליס, מספר הסמארטפונים שנמכרו בסין ברבעון השני ירד ב־4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ל־67.8 מיליון יחידות. "למרות ההאטה, הביקוש הצרכני נשאר חסון. שוק הסמארטפונים בסין עדיין צפוי לרשום צמיחה צנועה לאורך כל 2025, וביצועים טובים יותר מהשוק העולמי", העריכה אנליסטית קנליס, אמבר ליו.
הערכה זו צריכה להגיע עם כוכבית: מה שיקרה בשוק הסמארטפונים בסין, ובכלכלה הסינית בכלל, תלוי במידה רבה בשיחות שמתקיימות בין ממשל טראמפ לבייג'ינג. אם יגיעו הצדדים להסכם סחר, כפי שנחתם עם האיחוד האירופי השבוע, המצב יכול להתייצב. אם המגעים יתפוצצו, או שטראמפ סתם יחליט להחזיר את מכסי הענק הגורפים, המהלכים של אפל יהיו רק סנונית ראשונה לשינוי כיוון נרחב הרבה יותר שלה ושל חברות אחרות.
































