סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
קוואלקום
קוואלקום (גטי)
פרשנות

האקזיט של אוטוטוקס הפך לחבל הצלה: האופציות של העובדים נמחקו

לאחר שהרגולטורים ביטלו עסקה של עד 400 מיליון דולר לפני כשנה, נאלצה החברה הישראלית להסכים למחיר שהציעה החברה האמריקאית בעסקה השנייה לרכישתה - פחות מ-100 מיליון דולר. העובדים הרוויחו מקום עבודה ומענקים, אבל האקזיט עליו חלמו נגוז

אוטוטוקס נמכרה בפחות מ-100 מיליון דולר וזה סוף לא ממש טוב לאחת מחברות הטכנולוגיה הטובות שהיו בישראל. בשבוע שעבר הודיעה קוואלקום על רכישתה של חברת אוטוטוקס הישראלית. ההודעה של ענקית השבבים האמריקאית מגיעה שנה לאחר שההסכם הראשון בין השתיים בוטל עקב קשיי רגולציה וכשנתיים לאחר שהחברה הודיעה רשמית על ההסכם בין השתיים, כאשר הערכות שווי העסקה עמדו על כ-350-400 מיליון דולר. מאקזיט איכותי הפך ההסכם להיות חבל הצלה לחברה הישראלית, שמצד אחד כל 100 עובדיה זוכים למקום עבודה חדש ולמענקים מטעם החברה הרוכשת, קוואלקום, לכל מי שהצטרף אליה, אבל האופציות של כל העובדים שחלמו על אקזיט התאפסו ולמעשה הפכו להיות חתיכת נייר בלבד.
באופן שונה מכל ההודעות שמוציאות חברות על רכישה של חברות אחרות הפעם יצאה ההודעה כאשר העסקה נחתמה הושלמה וזכתה לברכת הדרך של כל הרגולטורים. לראיה מייסד החברה מצוטט בידיעה כמנכ"ל החברה לשעבר וסגן נשיא בחברת קוואלקום כבר כעת. המסע של שתי החברות כאמור החל באופטימיות רבה עם עסקת ענק שהיתה מבטיחה החזר נאה למשקיעי החברה שגייסה 150 מיליון דולר עד למכירתה ולעובדי החברה.
העניין של קוואלקום בחברה הישראלית הוא ברור. שבבי התקשורת של החברה הישראלית מאפשרים לקוואלקום להרחיב את היצע השבבים שלה, בתקופה בה היא צריכה לגוון את מוצריה כאשר ההסכם ארוך השנים של אפל עומד לרדת משמעותית ואולי אף להסתיים. עד כה לא הצליחה החברה הישראלית שמפתחת שבבי תקשורת בין רכבים להמריא וליצור לעצמה צבר הכנסות משמעותי, וההסכם עם קוואלקום הראשון וגם השני היה גם בבחינת המוצא האחרון.
ההסכם הראשון אפשר לחברה הישראלית להגשים את ייעודה בשילוב עם ענקית תקשורת תחת אקזיט משמעותי וראוי אבל דחיית ההסכם הראשון על ידי רשויות רגולטוריות בעולם שמה מעצור בעיקר לחברה הישראלית, שהבינה שהמוצא היחיד שלה כיום הוא למצוא רוכש ואם אפשר אז במהירות. קוואלקום אשר הבינה זאת יכלה כעת להציע הצעה משמעותית נמוכה יותר, שלאוטוטוקס ומשקיעיה לא היתה כל ברירה אלא להסכים לה.
אוטוטוקס, המעסיקה למעלה מ -100 עובדים בכפר נטר, פיתחה שבבי תקשורת בין כלי רכב (V2X) שמצמצמים באופן משמעותי את תאונות הדרכים. החברה גייסה עד היום 150 מיליון דולר, בין השאר מג'מיני, מאגמה, גלנרוק, אמיתי ונצ'רס, דלק מוטורס, סמסונג קאטליסט, יונדאי, ליברטי, נובוטון ופוקסקון.
הטכנולוגיה שפיתחה החברה מאפשרת לכלי רכב לתקשר ולהעביר נתונים שונים אשר יכולים לספק התרעה ולמנוע התנגשויות. בין הנתונים שמועברים: מהירות, כיוון נסיעה, מיקום ומצב הבלימה. מוצרי החברה אינם מחליפים אמצעים אחרים אלא משלימים אותם ויוצרים תמונת מצב ברורה.