סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
עובדים בחברת סייסנס sisense
עובדי סייסנס (צילום: שיר נוימן)

בלעדי
לאחר החלפת המנכ"ל: סייסנס מפטרת 100 עובדים - 15% מכוח האדם

מהלך הפיטורים הנרחב, שמגיע אחרי כמה סבבים קטנים ועזיבה של בכירים אשתקד, כולל עובדים מכל המחלקות, לרבות המרכז הישראלי שמעסיק 150 עובדים. המנכ"ל אריאל כץ: "הבנו שנחוצים בחברה צעדי התייעלות". בנוסף: פיטורים נרחבים בפיוניר

סייסנס, אחד היוניקורנים הישראלים הראשונים, ממשיך להיחבט. חודשיים לאחר שהודיעה על פרישתו של אמיר אורעד מתפקיד המנכ"ל, יוצאת חברת התוכנה למהלך פיטורים נרחב. ל"כלכליסט" נודע כי סייסנס תיפרד מ-100 עובדים, המהווים כ-15% מכוח האדם. המהלך הוא רוחבי וחל על כל המחלקות, כולל המרכז הישראלי שמעסיק 150 עובדים ובו כבר החלו שימועים בשבוע האחרון.
הפיטורים כעת הם זעזוע נוסף ברצף ארוך של אירועים שליליים בסייסנס שהחלו עם נטישת בכירים בשנה שעברה, פיטורים בשיעורים קטנים קטנים יחסית ועצירת גיוסים. במהלך 2022 ירדה סייסנס ממצבת כוח אדם של 800 עובדים לכיוון של 600 עובדים וכל דור המייסדים של החברה עזב. במקביל לקיצוצים, שינתה סייסנס מספר פעמים את מיקודה העסקי מפיתוח כלי אנליטיקה לעסקים להתמקדות בעסקים גדולים בלבד ועד להחלטה להתמקד באינטגרציה של כלי אנליטיקה בתוכנות ארגוניות אחרות. בסוף אפריל הודיעה החברה כי אריאל כץ, שהגיע אליה לפני שנה לתפקיד סמנכ"ל טכנולוגיה ומוצר, ימונה למנכ"ל.
סייסנס היא חברה ותיקה שהוקמה עוד ב-2004 ומאז עברה מספר שינויי כיוון עסקיים. לפני שמונה שנים הגיע אורעד, שלא נמנה עם צוות המייסדים, לנהל את החברה וב-2019 הפך את החברה לאחת החברות הראשונות בשווי של מיליארד דולר עם גיוס של 100 מיליון דולר בהובלת קרן אינסייט. המשקיעים המרכזיים בסייסנס פרט לאינסייט, הן קרנות הון הסיכון הנחשבות ביותר כגון בסמר, באטרי, אקסס וג'נסיס הישראלית. זמן קצר לאחר הגיוס החלה סייסנס להתכונן להנפקה בוול סטריט, אך זו מעולם לא יצאה אל הפועל משום שהחברה לא הצליחה לייצב את ההכנסות. מאז הגיוס של 2019 לא השלימה סייסנס גיוס הון נוסף ובמקום זה התממנה באמצעות אשראי.
1 צפייה בגלריה
אריאל כץ מנכ"ל סייסנס
אריאל כץ מנכ"ל סייסנס
אריאל כץ מנכ"ל סייסנס
(צילום: עזרא לוי)

עם פרישתו של אורעד, דיווחה סייסנס כי היא הגיעה לקצב הכנסות שנתי (ARR) של 150 מיליון דולר ו-EBIDTA חיובי לאורך שני הרבעונים האחרונים. החברה אף הגיעה לתזרים מזומנים חיובי, מה שמאפשר לה לא לגייס כסף בשלב זה. אף שקצב ההכנסות נראה גבוה, הוא משקף היעדר צמיחה לעומת השנה הקודמת וזו אחת הסיבות לקיצוץ הנוכחי. המנכ"ל החדש מתכנן שינוי נוסף בכיוון העסקי של החברה שיכניס אותה לשיווק למפתחים שישלבו את כלי הבינה העסקית שלה עוד בשלב הקוד כחלק אינטגרלי מהתוכנה.
"כמו כל חברה אחראית בתקופה זו ועל מנת לשמור על הצמיחה ורמת הרווחיות שאנחנו מחזיקים בה כבר תקופה משמעותית, הבנו שנחוצים בחברה צעדי התייעלות. אנו מחויבים לסייע ככל שנוכל לעובדים שעזבו למצוא את מקום העבודה הבא שלהם, ולתת להם את כל המעטפת הנצרכת בתקופה מורכבת זאת", אמר כץ בתגובה לפניית "כלכליסט". "כחברה מובילה בעולם ה – Embedded Analytics אנו ממשיכים לעבוד על מנועי צמיחה חדשים ומינוף מוצרי כדי לחזק את ההובלה שלנו גם לשנים הבאות, ובונים ארגון שהולם את היעדים שלנו, שכוללים גם צמיחה וגם עמידה ברווחיות".
בתוך כך וכפי שנחשף ב"כלכליסט", גם בחברת הפינטק פיוניר החלו השבוע שימועים לקראת פיטורי 200 עובדים בישראל ובעולם, המהווים כ-10% מכוח האדם של החברה. נראה כי לאחר החזרה מחופשת יום העצמאות האמריקאי ב-4 ביולי, מתחיל סבב קיצוצים נוסף בתעשיית ההייטק שעדיין מדשדשת לנוכח הריבית הגבוהה וההאטה.