סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
משרדי חברת סייבריזן
משרדי סייבריזן. שווה, אבל פחות (צילום: מיכה לובטון)

הסוד של סייבריזן: שווי החברה צנח ב-90%

ב-2021 גייסה חברת הסייבר הישראלית 325 מיליון דולר לפי שווי מוערך של 3.1 מיליארד דולר. כעת מתברר שבגיוס האחרון שלה, מתחילת מרץ 2022, שוויה עמד על 300-400 מיליון דולר לכל היותר. בזמן הגיוס החברה טענה ששוויה לא נפגע; המנכ"ל: "גם בעלי המניות הסכימו כי הערכת השווי אינה ממש רלוונטית"

בתחילת החודש הודיעה חברת הסייבר הישראלית סייבריזן Cybereason על גיוס הון של כ-100 מיליון דולר מקרן ההשקעות היפנית סופטבנק ובמקביל מייסד החברה ליאור דיב, שהיה מנכ"ל החברה מאז הקמתה, הודיע שהוא פורש והופך ליועץ חיצוני, כשבמקומו מונה לתפקיד אריק גאן בכיר, בסופטבנק.
בזמנו, טענה החברה ששווייה לא נפגע אבל מדיווח שעלה היום באתר Axios עולה שהחברה נאלצה לספוג בגיוס הנוכחי ירידת שווי של 90%, שמביאה את שווי החברה לכ-300-400 מיליון דולר לכל היותר. בגיוס האחרון שערכה החברה ב-2021 גייסה החברה 325 מיליון דולר, בהובלת Liberty Strategic Capital, לפי שווי מוערך של 3.1 מיליארד דולר על פי הערכה. בסך הכל, היא גייסה 850 מיליון דולר.
סייבריזן ספגה מכות רבות בשנים האחרונות, שכללו ביטול של הנפקה שהיתה חשובה לחברה מבחינת תזרים המזומנים שלה ושני סבבי פיטורים, בהם פוטרו כ-300 מעובדי החברה. בשיחה עם כלכליסט לקראת עזיבתו את תפקיד המנכ"ל אמר דיב שהרבעון האחרון היה טוב מאוד לחברה ושהיא עמדה בכל יעדי המכירות שלה. הוא הסביר אז שפרש מאחר שהמשך העבודה בחברה הוא תפעולי באופיו ופחות יזמי, ולכן העדיף להמשיך הלאה ולפנות את מקומו לאדם שיודע לנהל חברות בסדר גודל כזה.
החברה שהוקמה על ידי דיב, יונתן שטרים־עמית ויוסי נער ב-2012 פועלת כיום בכ-50 מדינות. הטכנולוגיה של שלה מאפשרת הצגת תמונת מצב מלאה של אירוע התקיפה במסך אחד, במקום במאות התראות שונות. בעזרת המידע הרב שנאסף בזמן אמת, המוצר שלה מזהה התנהגויות חשודות ומציג את השתלשלות האירוע באמצעות ממשק פשוט ואינטואיטיבי. הפלטפורמה מאפשרת לארגונים לפקח באופן רציף אחר המערכות השונות בארגון, וכן לזהות, לחקור, לבודד ולעצור תקיפות לפני שנגרם נזק לארגון.
מנכ"ל סייבריזן, גאן: "זה לא סוד שהשוק הציבורי והפרטי נמצא במגמת ירידה מתמשכת. החברה בחנה חלופות רבות, ובסופו של דבר המחויבות שלנו היא לעובדים ולמשקיעים שלנו כדי להבטיח את התפקוד המלא ואת עתיד החברה. השילוב של כמה גורמים, בהם סבב הגיוס שהושלם, יחד עם מינוי צוות ניהולי חדש והמיקוד בחדשנות המוצר שלנו, מציב את החברה בתחילתו של תהליך ארוך טווח למקסם הפוטנציאל. בשלב הזה גם בעלי המניות הסכימו כי הערכת השווי אינה ממש רלוונטית, לאור ההתמקדות בקידום סייבריזן. החברה ביצעה סבב גיוס אמיתי, בהתאם למטרות שלה, ולא יותר ממה שהיא מאמינה שהיא צריכה, ובכך הגבילה את הדילול בשוויה".