לקראת מונדיאל 2026: משחק הכדורגל הפופולרי בעולם מתחבר לנטפליקס
אחרי הפרידה המתוקשרת מ־EA Sports והיעלמות המותג פיפ"א מעולם הגיימינג, הוא חוזר עם שותפה מפתיעה: נטפליקס. האתגר של חברת הסטרימינג יהיה להביא את המשחק לקהל רחב שאינו רק של גיימרים, תוך שמירה על חוויית משתמש מספיק טובה
במשך כמעט 30 שנה, השם FIFA לא היה רק ארגון כדורגל עולמי, אלא גם משחק הווידאו הפופולרי ביותר בתחום. בכל שנה יצא משחק FIFA חדש, שפותח על ידי חברת המשחקים EA, והפך עבור מיליוני שחקנים ברחבי העולם לשם נרדף לכדורגל דיגיטלי.
אלא שב־2022 הסתיימה השותפות בין השתיים, ו־EA המשיכה לפתח את המשחק תחת שם חדש, EA Sports FC. בשנתיים שלאחר מכן, עולם משחקי הכדורגל הסתגל למציאות חדשה: המשחק המשיך להצליח, אבל בלי השם FIFA, בעוד המותג FIFA עצמו כמעט ונעלם מהזירה. והנה עכשיו, כשהשוק כבר התרגל לחיים בלעדיו, מגיעה ההכרזה שמחזירה את FIFA למשחק, הפעם עם שותפה חדשה, נטפליקס, ועם כיוון שונה לחלוטין.
לפי ההודעות הרשמיות של נטפליקס ושל FIFA, מדובר במשחק סימולציית כדורגל, שייצא בקיץ 2026, במקביל לתקופת מונדיאל 2026 בארה״ב, קנדה ומקסיקו. המשחק אמור לאפשר משחק יחיד וגם משחק אונליין עם חברים, והוא יגיע כחלק מהשירות למנויים.
3 צפייה בגלריה


מימין: עטיפת פיפ”א האחרונה מ-2022 עם קיליאן אמבפה וארלינג האלנד במשחק המתחרה - EA Sports FC
(צילומים: Xbox)
הפיתוח וההפצה של המשחק הופקדו בידי דלפי אינטראקטיב (Delphi Interactive), סטודיו אמריקאי צעיר יחסית, שמאחוריו עומדים אנשים עם ניסיון לא מבוטל בתעשייה. דלפי כבר הספיקה לעורר עניין בזכות המעורבות שלה בפרויקט מסקרן נוסף: המשחק הבא בעולם ג'יימס בונד, 007: First Light, שמפותח בשיתוף עם IO Interactive, האולפן שמאחורי סדרת Hitman. לפי דיווחים שונים, דלפי לוקחת חלק משמעותי בעבודה על הפרויקט, ואף מציגה את עצמה כחלק מהתשתית היצירתית שמלווה את החזרה של 007 לעולם המשחקים.
החיבור הזה חשוב: FIFA הוא מותג שמביא איתו חשיפה עולמית וציפיות גבוהות במיוחד. הבחירה בסטודיו צעיר יחסית, שעדיין לא חתום על משחק כדורגל גדול משלו, היא סוג של הימור, ומשקפת מהלך שמבוסס על ניסיון אנושי ופחות על עבר מוכח.
יתחילו מאפס
הקשר בין FIFA ל־EA Sports נמשך כמעט שלושה עשורים, והיה מהשותפויות הארוכות והמצליחות בתולדות תעשיית הגיימינג. מאז 1993 הפכה סדרת המשחקים FIFA לאחד המותגים הרווחיים בעולם המשחקים, עם מכירות שנתיות של עשרות מיליוני עותקים והכנסות של מיליארדי דולרים, בעיקר בזכות שילוב בין סימולציית כדורגל נגישה, רישיונות רשמיים של ליגות ושחקנים, ומודל עסקי שהלך והעמיק סביב משחקי אונליין ומיקרו תשלומים.
עם השנים היחסים בין הצדדים התקררו: ב־FIFA ביקשו להרחיב את השליטה וההכנסות מהמותג, בעוד EA ביקשה להפחית תלות ברישוי יקר ולהחזיק בבעלות מלאה על הפלטפורמה. הפיצוץ הגיע ב־2022, כש־EA בחרה להמשיך לבדה עם המותג EA Sports FC, ופיפ״א מצאה את עצמה, לראשונה מזה עשרות שנים, בלי משחק רשמי הנושא את שמה, מצב שהוביל אותה לחפש מודל חדש, שותף חדש, והגדרה מחדש של מקומה בעולם הגיימינג.
במבט ראשון, החזרה של FIFA לגיימינג נראית כמו ניסיון להחזיר לעצמה את הכתר שנשאר אצל EA Sports FC. בפועל, לא מדובר באיום ישיר או מיידי. EA מחזיקה כיום ביתרון ברור כמעט בכל פרמטר קלאסי: מנוע משחק בוגר, שליטה עמוקה במכניקות, קהילת שחקנים תחרותית עצומה ואקו סיסטם של ליגות, טורנירים ומצבי משחק שנבנו לאורך יותר משני עשורים. המשחק החדש של FIFA, גם אם יהיה מרשים טכנולוגית, יתחיל מאפס.
3 צפייה בגלריה


מימין: מנכ”ל נטפליקס טד סרנדוס ונשיא פיפ”א ג’אני אינפנטינו
(צילומים: Win McNamee/Getty Images, Blanca CRUZ/AFP)
אבל כאן בדיוק נמצא ההבדל האסטרטגי: FIFA ונטפליקס לא מנסות למשוך את אותם שחקנים. EA Sports FC מכוון לשחקן שמוכן להשקיע זמן וכסף בקונסולה, שלט, אימון ומשחק מורכב. המהלך של נטפליקס מכוון לקהל רחב בהרבה: מי שלא קונה קונסולה, לא משחק אונליין תחרותי, אבל כן אוהב כדורגל ופותח נטפליקס מדי ערב.
המפתח הוא האקוסיסטם עצמו של נטפליקס: זה זמן מה שנטפליקס מקדמת הרחבה של משחקים לטלוויזיה, כשהטלפון משמש כשלט, בלי צורך במאמץ מיוחד. הרעיון הוא לעבור מצפייה למשחק בלי לצאת מהאפליקציה. זה אולי לא יחייב את את EA להעתיק את המודל, אבל זה כן עלול לחייב אותה להסביר למה משחק כדורגל צריך להיות מוצר של 70 דולר פלוס מיקרו־תשלומים, בזמן שחלופה חינמית (למנוי) מחכה על אותה טלוויזיה.
הדדליין שנבחר להשקה, קיץ 2026, אינו מקרי. המונדיאל בצפון אמריקה הוא אירוע מדיה ענק, ופיפ״א רוצה שהחזרה שלה לגיימינג תהיה חלק מהשיחה הגלובלית סביב הטורניר. נשיא פיפ"א, ג'אני אינפנטינו, מציג את שיתוף הפעולה כאבן דרך וכמהלך שנועד להגיע למיליארדים של אוהדים, ומסמן שהארגון רואה בגיימינג מרחב חדש של חדשנות, ולא רק מוצר מרצ'נדייז.
הסמארטפון הופך לבקר
כדי להבין את משמעות פרויקט FIFA, צריך למקם אותו בהקשר הרחב יותר של אסטרטגיית הגיימינג של נטפליקס, אסטרטגיה שנבנית כבר כמה שנים, בשקט יחסי. מאז 2021 נטפליקס הרחיבה בהדרגה את ספריית המשחקים שלה, שכיום כוללת מעל 100 כותרים למובייל, כולם זמינים כחלק מהמנוי, ללא פרסומות וללא רכישות בתוך המשחק. רובם אינם כותרי AAA, אלא משחקים נרטיביים, אינדי או מזדמנים, כאלה שמתאימים בדיוק לאופי של נטפליקס: חוויה קצרה, ניידת, ולא מחייבת.
במקביל, נטפליקס רכשה או הקימה כמה אולפנים ייעודיים (בהם Night School Studio ו־Boss Fight), אך עד כה לא הציגה להיט גיימינג בקנה מידה שמצדיק את המילה מהפכה. חלק מהניסויים, כמו משחקים מבוססי סדרות, התקבלו באדישות יחסית, וחלקם פשוט נעלמו מהשיח. החידוש האמיתי כעת אינו המשחק עצמו, אלא המעבר לטלוויזיה: הפיכת הסמארטפון לבקר, והניסיון למחוק את החיכוך שבין צפייה למשחק.
עם זאת, צריך לסייג ולומר: נטפליקס עדיין לא הוכיחה בפועל שהיא יודעת להפעיל משחקי ספורט תחרותיים בקנה מידה גלובלי, עם דרישות קשיחות של Latency (זמן העיכוב בין פעולה לתגובה) יציבות וחוויית משתמש אחידה. משחקי כדורגל תחרותיים רגישים במיוחד לזמן התגובה בין פעולת השחקן למה שמופיע על המסך - הפער הקטן שבין לחיצה למסירה, בין בעיטה לתנועה. במודל שבו המשחק רץ על שרתים מרוחקים, הטלפון משמש כבקר והתמונה משודרת לטלוויזיה, כל שלב כזה מוסיף עיכוב אפשרי. נטפליקס טרם הוכיחה שבקנה מידה עולמי היא יכולה לספק חוויית משחק מיידית ואחידה לכל בית, וזה יהיה מבחן קריטי עבור הפרויקט.































