ה-HR במרכז: כך מתמודדים בחברות ההייטק עם המשבר שגרמה המלחמה
איום הטילים של איראן ניכר, אך בתוך כך תעשיית הטכנולוגיה ממשיכה קדימה: "יש לנו ציוד משרדי מוכן במחסן לעובדים. ברגע שהמבצע באיראן התחיל, שלחנו הכל"
עם פתיחת המלחמה בין איראן לישראל והאיום של מתקפות טילים שהפך למציאות יומיומית, תעשיית ההייטק הישראלית מתפקדת תחת לחץ חסר תקדים - אישי ותפעולי גם יחד. ולמרות זאת, המגזר מגלה חוסן יוצא דופן המיוחס בין השאר למנהלות ומנהלי משאבי האנוש, שמובילים תוכניות להבטחת רציפות עסקית, ובו בזמן נותנים מענה לצרכים הדחופים של העובדים. מענה זה כולל מציאת מקלטים בטוחים ואף אספקת בגדים חדשים למי שביתו נהרס. חברות רבות משמשות כקו הצלה עבור עובדיהן, ואנשי משאבי האנוש ב"סטארט-אפ ניישן" מתמרנים בזהירות בין שימור תנופת העשייה העסקית בזמן מלחמה, לבין תמיכה בכוח עבודה מקומי וגלובלי שמתמודד עם נסיבות קשות מנשוא.
"למרבה הצער די רגילים לפעול תחת לחץ מהסוג הזה," אומר אורי גולן, סמנכ"ל התפעול של Prompt Security. הוא מוסיף: "זו לא הפעם הראשונה שנאלצנו לעבור למצב חירום ולעבודה מרחוק תוך שעות בודדות". מיה בלנק, סמנכ"לית משאבי אנוש ב-Evinced, מחזקת תחושה זו ומוסיפה כי "זו המשכיות... שגורמת לנו להיות יצירתיים ותומכים יותר".
גם אחרים מחזקים את התחושה שהמשברים הקודמים חישלו את הצוותים והפכו אותם גמישים וחסינים יותר. "האירועים האלה הפכו אותנו ליותר זריזים בהסתגלות," מציינת אסנת ירימי מגן, סמנכ"לית משאבי אנוש ב-Sola Security. ובכל זאת, למרות הניסיון המצטבר, רבים מדגישים שהמצב הנוכחי מביא עמו רמה גבוהה יותר של אי ודאות ומתח אישי. כל אתגר דורש גישה חדשה וצורות תמיכה ייחודיות. "כן, זה מזכיר לנו מצבים מהעבר," אומרת ענבר מרק, ראש תחום משאבי אנוש ב-Amdocs ישראל. אך היא מבהירה: "אבל זה עדיין מאוד קשה, ואני חושבת שזה אפילו יותר... כי ההיבט האישי מעורבב עם ההיבט המקצועי".
הדס הרמון, סמנכ"לית משאבי אנוש ב-Cyolo, מסכימה ש"כל מצב הוא אחר לגמרי". "זה לא אותו נוהל," היא מסבירה. "למשל, בעבר לא היה לי ערוץ פתוח כזה למציאת חדרי ביטחון. אבל עכשיו כן". עם סגירת בתי הספר, רוב העובדים במתכונת עבודה מהבית ולילות רצופי אזעקות ומל"טים, מנהלי ומנהלות משאבי אנוש מבינים שעליהם להתאים את הציפיות למצב המתהווה יום-יום. "זו נחישות ורגישות," אומרת בלנק, "וזה לא סותר".
מחברות שמעניקות סיוע רגשי ועד תמיכה מעשית, הארגונים ממלאים תפקיד מייצב עבור כוח עבודה מתוח עד הקצה. ב-Sola, הוקם ערוץ Slack להורים שכעת משמשים גם כמטפלים במשרה מלאה, עם המלצות לפעילויות לילדים. "הכנתי מסמך עם לוחות זמנים, פעילויות, וקישורים, ועודדתי את העובדים לשתף מה עובד עבורם," מספרת ירימי מגן. ב-Cyolo, הרמון קבעה מדיניות שמנרמלת הופעת ילדים בשיחות זום, והובילה את הדוגמה בעצמה. "הם מצטרפים אליי לשיחות, כי אני רוצה להבהיר שזה בסדר," היא אומרת.
ענבל מארק מ-Amdocs מתארת כיצד החברה הזמינה חדרים במלון לעובדים שאין להם מרחב מוגן בבית. "הבנו שזה הדבר הכי חשוב לעובדים כרגע - מקום בטוח לישון בו," היא מציינת. אצל אחרים, רמת המעורבות אף עלתה מדרגה. "הבית של אחת העובדות נהרס לחלוטין מטיל," מספרת רוני רוקח, מנהלת משאבי אנוש ב-Lightrun. "היא לבד בארץ, אז אנחנו בעצם האנשים היחידים שיכולים לעזור לה. כולם מעורבים ואנחנו דואגים לה להכל". רוקח מוסיפה שהעובדים פתחו קופת PayBox כדי לגייס תרומות: "כולם נרתמו".
מקרים דומים דווחו גם במקומות אחרים: ירימי מגן מציינת שהחברה מממנת מוניות עבור עובדים שבני משפחתם בטיפולים רפואיים. ב-Cyolo, הרמון מציעה תשלום לבייביסיטרים עבור עובדים ששני ההורים חיוניים, "רק כדי לנשום קצת". מנהלות משאבי אנוש מציינות קשר ישיר ויומיומי עם העובדים, תוך תשומת לב מיוחדת לאלה שבני משפחותיהם במילואים, לעובדים ללא רשת תמיכה בישראל, ולאלה המתגוררים באזורים המותקפים ביותר כמו תל אביב וחיפה. "התפקיד שלנו הוא להיות מקור של אמת כדי לנהל את האירוע," אומרת הרמון. בלנק מדברת על העומס הרגשי שמדרבן אותה להוביל מתוך חמלה: "אני לא יכולה להחליף את החייל שנמצא בעזה," היא אומרת, "אבל אני יכולה לעשות את המקסימום כדי לבנות את החברה הכי טובה – שחבריה ירגישו בטוחים ויחזיקו מעמד".
בזמן שמנהלות ומנהלי משאבי אנוש מטפלים בצרכים הרגשיים והיומיומיים של העובדים, הם גם שותפים לניהול המשכיות עסקית תחת תנאים בלתי אפשריים. ב-Prompt Security, גולן משתף שהיערכות מוקדמת השתלמה: "יש לנו ציוד משרדי מוכן במחסן הביתי שאנחנו מחלקים לעובדים. ברגע שהמבצע באיראן התחיל, שלחנו הכל". ב-Lightrun, נוכחות עקבית של הנהלה בכירה סייעה לעגן את הצוות. רוקח מספרת שהמנכ"ל שולח עדכון יומי לכל העובדים: "אנחנו איתכם, תומכים בכם, ואנחנו לא מצפים שתעבדו כרגיל כי אנשים פשוט לא ישנים בלילות".
גם בלנק מדגישה את חשיבות התגובה המהירה והמתואמת. היא נזכרת בפגישה ביום שישי לאחר תגובת איראן, במטרה לגבש תוכנית תמיכה לעובדים. "נעשה מה שצריך כדי לתמוך באנשים, לחזק את החוסן של העובדים, הארגון והרציפות," היא מצהירה. גולן מוסיף שצוות ההנהלה התכנס כדי לעזור למנהלים בתקשורת עם העובדים. "הסברנו להם איך לדבר עם העובדים, אולי להוריד לחץ," הוא מציין. המטרה היא: "שנעבור את זה ביחד – ונצא מזה חזקים יותר".
"יש לנו גיבויים מחוץ לישראל, ורשימת מחליפים לכל תפקיד מפתח כדי להבטיח שהעסק ימשיך"
עבור חברות קטנות כמו Sola, הגודל מאפשר מענה אישי וקרוב. חברות בינלאומיות נשענות על צוותים גלובליים גם כדי לשמור על רציפות תפעולית, וגם כדי להעניק תמיכה לעובדים שנמצאים בחו"ל וממשיכים לעבוד מרחוק. ב-Amdocs, מרק מדגישה את החשיבות של פריסה בינלאומית: "יש לנו גיבויים מחוץ לישראל, ורשימת מחליפים לכל תפקיד מפתח כדי להבטיח שהעסק ימשיך". באופן טבעי, חברות רבות ביטלו טיסות מתוכננות ונסיעות עסקים, והפעילו תוכניות מגירה שכוללות שותפים בארה"ב ובמדינות נוספות. עבור גולן, חוסן ההייטק מתבטא לא רק בהישרדות אלא בפריחה. "אני גאה בזה שאנחנו חברה גלובלית, עם עובדים גם בארה"ב והצוות הבינלאומי מגויס לחלוטין. אנחנו לא רק שורדים - אנחנו מצליחים. עקפנו לא מעט מתחרים בינלאומיים," הוא אומר.
על רקע העימותים וההסלמה, מנהלות ומנהלי משאבי אנוש מסכימים: תקשורת פתוחה ובסיס של אמון הם היסודות לתגובה מוצלחת. מהשעות הראשונות של המשבר, חברות רבות שמו את הקשר האישי בראש סדר העדיפויות. "הדבר הראשון שעשינו היה שכל מנהל יצר קשר עם העובדים הישירים שלו, בדק מה מצבם, אם יש להם מרחב מוגן... וגם את מצבם הנפשי, האם בכלל מסוגלים לעבוד," אומרת ירימי מגן. הרמון מספרת שפתחה מיד קבוצת ווטסאפ עם כלל המנהלים: "ביקשתי שכולם יהיו בקשר אישי עם כל עובד ושיעדכנו אותי אם מישהו (או בן משפחתו) במילואים. אנחנו תומכים בזה".
בתוך כך, חברות רבות שינו את התרבות הארגונית לכיוון של רגישות רגשית וביטחון אישי. "שינינו לגמרי את הגישה," אומר גולן, "אנחנו עכשיו מתפקדים יותר כמו משפחה, כי אנחנו באמת צריכים לתמוך זה בזה". גם בלנק מדברת על הצורך בגמישות ואמפתיה. "אנחנו מנסים לבנות ולעודד חוסן, לתקשר בכנות ולהודות שהמצב אינו נורמלי… ואנחנו גמישים," היא אומרת. היא מוסיפה כי "כשיש אמון, והקשרים מבוססים על אמון – לא צריך הרבה. אתה פשוט סומך. על האנשים, על שיקול הדעת שלהם".
ב-Prompt Security, צוות משאבי האנוש פועל בגישה יזומה ואישית מאוד. "עמית גולמן, מנהלת משאבי האנוש שלנו, משקיעה שעות בלשמור על קשר קרוב עם כל עובד, כדי לשמור על רציפות ולמזער שיבושים," מספר גולן. "היא דואגת שכולם יקבלו מענה". בחברות קטנות, הגודל תורם למגע האישי. "אנחנו 44 איש, אז אנחנו באמת יכולים לתת יחס אישי לכל אחת ואחד," אומרת ירימי מגן.
יחד עם זאת, ההשפעה הרגשית לא נעצרת בגבולות ישראל. הרמון מספרת שגם הצוות הגלובלי מרגיש את המתח. "הם מרגישים שהכל עולה בלהבות," היא אומרת. "אירגנו שיחת קפה של 15 דקות כדי שיוכלו לתמוך בנו. הם רואים שאנחנו מתמודדים... שיש פה חוסן בישראל". ולסיום, הרמון מסכמת: "התוכנית עדיין מתפתחת. אנחנו מנסים להיות גמישים ולהגיב מהר".