סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
בכירי קלטורה
בכירי קלטורה (צילום: מיכה לובטון)

היוניקורן ושברו: קלטורה מפטרת 10% מעובדיה, חלק ניכר מהם בישראל

בצל ניסיון ההשתלטות עליה ולקראת הצגת הדו"ח לרבעון השני של 2022, שצפוי להיות עגמומי ומדאיג אף יותר מקודמו, הודיעה חברת הווידאו הארגוני על פיטורי 80 עובדים, מתוכם 30 בישראל. במקביל לפיטורים החברה מבטלת יחידות עסקיות ומשטיחה את המבנה הארגוני שלה

חברת הווידאו הארגוני קלטורה מפטרת 10% מכוח האדם שלה, שהם כ-80 עובדים. מבין המפוטרים 30 יהיו מהמרכז בישראל שמעסיק 450 עובדים. את ההודעה על הקיצוץ והארגון מחדש פרסמה קלטורה יחד עם דו"חות כספיים פושרים והפחתת תחזית להמשך השנה. הדו"חות לרבעון מצביעים על היעדר צמיחה בהכנסות, שנותרו ברמה של 42 מיליון דולר ברבעון השני.
בניגוד להכנסות, ההפסד התפעולי דווקא זינק והגיע ל-15.5 מיליון דולר, לעומת 5.8 מיליון דולר ברבעון המקביל. בשורה התחתונה רשמה קלטורה הפסד של 17.3 מיליון דולר או 13 סנט למניה. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת היה שלילי והסתכם ב-22 מיליון דולר, לעומת תזרים חיובי בתקופה המקבילה ב-2021.
מדובר בהרעה משמעותית בפעילות החברה, שבעבר היתה רווחית. הנהלתה מציינת כי מטרת הקיצוצים היא לשוב לצמיחה שאפיינה אותה בעבר. בינתיים היא תכיר בהוצאות של מיליון דולר במחצית השנייה של השנה בשל תוכנית ההתייעלות, אך היא מעריכה כי הקיצוץ יאפשר לה חיסכון של 18 מיליון דולר בהמשך. בנוסף לפיטורים, קלטורה מבטלת כמה יחידות עסקיות במטרה להשטיח את המבנה הארגוני שלה.
את רצף החדשות הרעות ממשיכה גם התחזית של קלטורה לרבעון השלישי, בו הכנסותיה צפויות לרדת ב-3%-5% לרמה של 40.8 -41.7 מיליון דולר, וההפסד התפעולי ינוע בין 8 ל-10 מיליון דולר. את השנה כולה תסיים קלטורה ללא צמיחה, עם הכנסות של 168.4-171.6 מיליון דולר והפסד של 32-27 מיליון דולר.
במקביל לביצועים העסקיים החלשים, מצויה קלטורה תחת ניסיון השתלטות מצד קרן השקעות שמחזיקה במתחרה קטנה יחסית שלה. אתמול הודיעה החברה הישראלית על אימוץ גלולת רעל בניסיון למנוע את המשך איסוף המניות על ידי הקרן שכבר מחזיקה בכ-7% מקלטורה.
החברה הודיעה על אימוץ תוכנית זכויות למניות שתקנה זכות למניית בכורה על כל מניה שתוחזק על ידי משקיעים ב-22 באוגוסט. החברה נוקטת את המהלך לאחר שגילתה כי קרן K1, שמחזיקה בפנאופטו, הגיעה לאחזקה של כ-7% בה ומציעה לרכוש את החברה ב-383 מיליון דולר. הקצאת הזכויות אמורה לדלל את האחזקה של הקרן ולחסום את ניסיון ההשתלטות.
פנאופטו (PANOPTO), שכבר שיפרה בפעם השלישית את ההצעה, כפי שעולה מהדיווח של K1 לרשות ניירות ערך האמריקאית לפני כשבועיים, מציעה לשלם 3 דולרים במזומן עבור כל מניית קלטורה. מאז חשיפת ההצעה עלתה מניית קלטורה מ-2.36 דולרים ל-2.76 דולרים כיום. ההצעה הראשונה של הקרן לקלטורה היתה 2.75 דולרים למניה.
על אף הפרמיה לכאורה על השווי הנוכחי, מדובר בשווי מאכזב מאוד עבור החברה שהיתה בין היוניקורנים הראשונים בישראל והונפקה לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר. מאז ההנפקה מניית קלטורה ידעה מעט ימי חסד, והיא נמוכה היום ב-80% מהשיא קצר המועד בו נסחרה באוגוסט 2021. גם הביצועים העסקיים של החברה לא הלהיבו במיוחד את המשקיעים.
הכנסותיה ברבעון הראשון של השנה הסתכמו ב-47.1 מיליון דולר - עלייה של 11% לעומת הרבעון המקביל - וההפסד התפעולי המתואם עמד על 8.4 מיליון דולר. ברבעון השני, שאת תוצאותיו תפרסם החברה מחר (ד'), הכנסותיה צפויות להישאר דומות לרבעון הקודם וההפסד אף עשוי לגדול. בסיכום השנתי היא אמורה להציג הכנסות של 178-173 מיליון דולר. אולם העסקה שמציעה פאנאופטו משקפת מכפיל שנמוך אפילו מ-2, משום שבקופתה של קלטורה עוד היו 120 מיליון דולר בתום הרבעון הראשון, ולפי קצב שריפת המזומנים שלה גם כעת עוד נותרו שם כ-100 מיליון דולר.
פאנאופטו האמריקאית היא חברה בבעלות פרטית שהוקמה ב-2007, בסמוך להקמתה של קלטורה ב-2006, ופועלת באותו תחום. עד היום היא גייסה 50 מיליון דולר בלבד ותצטרך לצאת לגיוס או ליטול חוב כדי לממן את הרכישה אם זו תצא לפועל. פנאופטו היא חברה קטנה הרבה מקלטורה ומעסיקה כ-150 עובדים בלבד.